printlogo


کد خبر: 271754تاریخ: 1402/8/18 00:00
ضعیف‌ترین نمایش پرسپولیس در سال 1402 در تاجیکستان رقم خورد
ناگهان سقوط

باربد بهراد: ضعف در خط دفاع و اصرار به یک روش در هجوم؛ پرسپولیس در شبی مساوی کرد که این یک امتیاز را مدیون بیرانوند بود. سومین تساوی متوالی پرسپولیس در شبی رقم خورد که باز هم هواداران این تیم منتظر کسب پیروزی و هموار شدن راه صعود تیم‌شان به دور بعد بودند اما حالا حضور این تیم در دور بعدی لیگ قهرمانان بشدت به مخاطره افتاده است. قلب خط دفاع پرسپولیس برخلاف فصل قبل اصلا آماده و سرحال نیست و وینگرهای درخشان این تیم در بهار 1402 نیز با روزهای اوج فاصله دارند. کادر فنی در هر بازی مجبور به ایجاد تغییراتی در 11 بازیکن ثابت خود بوده و البته  آنها بخوبی می‌دانند چقدر حضور علیرضا بیرانوند در ترکیب تیم‌شان ارزشمند و حائز اهمیت است. اما مواردی که در شب تساوی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان به چشم آمد و باعث نگرانی هواداران این تیم شد:
1- دلیل بیرون رفتن شهاب زاهدی و حضور نبیل باهویی در ترکیب آن هم بعد از درخشش فوق‌العاده شهاب در لیگ، از جمله سوالاتی است که فقط خود یحیی گل‌محمدی می‌تواند به آن پاسخ دهد. نبیل اگرچه در بازی رفت مقابل همین نماینده تاجیکستان در مدت زمان کوتاه حضور در میدان نمایش چندان بدی نداشت اما در ادامه نتوانست رضایت هواداران را جلب کند و در این بازی هم به وضوح مشخص بود باید زودتر از دقیقه 80 تعویض شود. پرسپولیس موقعیت‌های خوبی برای تمام کردن کار و زدن گل دوم در برخی دقایق داشت اما سبک بازی منفعل و بی‌برنامه این تیم در نیمه دوم اجازه رسیدن به این هدف را نداد.
2- مصدومیت بدموقع مرتضی پورعلی‌گنجی در ترکیب تیم‌ ملی ایران به وضوح در بازی‌های اخیر پرسپولیس به چشم آمده است. قلب خط دفاع این تیم هم هنگام ارسال از جناحین توسط بازیکنان حریف و هم پاس‌های عمقی (صحنه منجر به گل)، کاملا ناهماهنگ بویژه در زمان‌بندی است و گولسیانی و کنعانی‌زادگان معمولا در یک نقطه و با فاصله کمی حضور دارند و این یعنی فضای بزرگی که پوشش داده نشده است. برخلاف فصل قبل و بویژه در ۳ بازی اخیر، عملکرد خط دفاع قرمزپوشان اصلا قابل دفاع است.
3- نکته نگران‌کننده برای هواداران پرسپولیس این بود که بی‌تردید علیرضا بیرانوند بهترین بازیکن این تیم در 90 دقیقه بازی لقب گرفت. دروازه‌بان باتجربه پرسپولیس در چند صحنه بویژه در نیمه دوم با مهارهای شگفت‌انگیز و تماشایی خود دروازه تیمش را نجات داد و در صحنه تک‌گل تیم حریف نیز به هیچ عنوان مقصر نبود. در شب تلخ پرسپولیس در خانه تیم تاجیک، آمادگی فوق‌العاده بیرانوند در قامت یک کاپیتان واقعی و سوپراستار تیم، احتمالا تنها دلخوشی یحیی گل‌محمدی و هواداران پرسپولیس است.
4- اصرار بیش از اندازه به ارسال از جناحین، مساله عجیب سبک بازی پرسپولیس در بازی در خانه استقلال تاجیکستان بود. جالب اینجاست که بویژه در نیمه اول هر بار به عنوان مثال وحدت حنانوف و محمد عمری از عمق برای نزدیک شدن به دروازه حریف تلاش کردند، تقریبا موفق بوده و خلق موقعیت کردند اما در نهایت همه حملات پرسپولیس بویژه در نیمه دوم منتج به ارسال پاس از جناحین شد و در شبی که حریف به وضوح در عمق دفاع کند و با فاصله قابل توجهی آسیب‌پذیر بود، قرمزها  از این فرصت خوب برای زدن گل‌های بعد و گرفتن ۳ امتیاز مهم بازی استفاده نکردند.
5- مدافعان کناری پرسپولیس در این دیدار نیز مانند ۲ مدافع میانی در امور دفاعی اصلا موفق عمل نکردند و بعد از چند بازی درخشان، علی نعمتی بارها پشت خود را خالی دیده و اجازه نفوذ به مدافعان حریف را داد. غیبت پورعلی‌گنجی آنجا بسیار مهم می‌شود که چه در ترکیب پرسپولیس و چه تیم ملی، او استاد پر کردن جای خالی مدافعان کناری و تغییر محل استقرار در مواقع لزوم بود و در ۲ بازی اخیر به وضوح غیبت این بازیکن، نقش مهمی در تزلزل قابل لمس خط دفاع پرسپولیس داشته است.
6- ۳ تساوی متوالی، عملکرد نامطمئن خط دفاع و دادن موقعیت‌های بیشتر از حد استاندارد به حریف و البته عدم تنوع در مسیرهای خلق فرصت گلزنی روی دروازه حریف، هواداران پرسپولیس و البته بیشتر کادر فنی را نگران کرده است. ۲ مصدومیت بسیار مهم و تلخ و غیبت یاسین سلمانی و پورعلی‌گنجی و البته شیوع ویروس در رختکن تیم و ناآماده بودن بازیکنان، از دلایل عملکرد نه‌چندان قابل دفاع پرسپولیس در تاجیکستان بود. شاید استفاده دوباره از سیستم 1-3-2-4 یا بازگشت ترابی و سعید صادقی به روزهای اوج، دوای درد پرسپولیس این روزها باشد؛ تیمی که چندان آماده نیست و خیلی با روزهای درخشان چند ماه اخیر فاصله دارد.
***
النصر امید پرسپولیس را احیا کرد
تیم فوتبال النصر عربستان با برتری مقابل الدحیل قطر در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا، به پرسپولیس و امید این تیم برای صعود از مرحله مقدماتی کمک کرد. تیم‌های فوتبال الدحیل قطر و النصر عربستان در هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شامگاه سه‌شنبه در ورزشگاه عبدالله‌بن‌خلیفه دوحه به مصاف هم رفتند که النصر موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ الدحیل را شکست دهد. اندرسون تالیسکا در غیاب کریستیانو رونالدو ستاره بی‌چون و چرای النصر بود و موفق شد هر ۳ گل این تیم را به ترتیب در دقایق ۲۷، ۳۷ و ۶۵ وارد دروازه الدحیل کند. در آن سوی میدان هم فیلیپ کوتینیو، ستاره برزیلی و نام‌آشنای الدحیل هر ۲ گل تیمش را به ثمر رساند تا آمار گلزنی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را هم به کارنامه کاری خود اضافه کند. النصر با این پیروزی ۱۲ امتیازی شد و مقتدرانه در صدر جدول گروه E قرار گرفت و تقریبا صعود خود را به عنوان تیم نخست این گروه به مرحله حذفی قطعی کرد. الدحیل هم با یک امتیاز در قعر جدول باقی ماند و امیدهای خود را برای صعود از دست داد تا ۲ دیدار آینده این تیم مقابل استقلال تاجیکستان و پرسپولیس تشریفاتی باشد. در دیدار اول این گروه تیم‌های استقلال تاجیکستان و پرسپولیس رودرروی هم قرار گرفتند که این بازی با نتیجه تساوی یک - یک به پایان رسید. در جدول گروه E، النصر عربستان، پرسپولیس، استقلال تاجیکستان و الدحیل قطر به ترتیب با ۱۲، ۷، ۲ و یک امتیاز در جایگاه اول تا چهارم قرار گرفته‌اند. با توجه به این رده‌بندی و بویژه نتیجه به دست آمده در دیدار تیم‌های الدحیل قطر و النصر عربستان، امیدهای پرسپولیس برای صعود از مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا زنده ماند.

Page Generated in 0/0053 sec