printlogo


کد خبر: 271766تاریخ: 1402/8/18 00:00
اخبار

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر:
هلال‌احمر ایران جزو ۵ جمعیت برتر دنیا در جذب اعضای داوطلب است
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: هلال‌احمر ایران جزو 5 جمعیت برتر دنیا در جذب اعضای داوطلب است. حجت‌الاسلام هاشم حسینی‌المدنی دیروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه استان و امام جمعه زنجان، با بیان اینکه در یک سال اخیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار جوان جذب این سازمان شده‌اند که پیش از این این تعداد ۶۰۰ هزار نفر بود، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار عضو جوان زیر ۳۵ سال در جمعیت هلال‌احمر کشور عضو بوده و برای ارائه خدمات به هموطنان همکاری می‌کنند. وی میانگین سنی عضویت در سازمان جوانان هلال‌احمر را ۴ تا ۳۵ سال اعلام کرد و گفت: کودکان در کانون غنچه‌ها سازماندهی می‌شوند و نوع‌دوستی، خدمات بشردوستانه، نحوه تماس با امداد و پناه‌گیری را آموزش می‌بینند. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب نیز در کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب سازماندهی می‌شوند، گفت: در حال حاضر هلال‌احمر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو داوطلب دارد که در دنیا چنین عددی به نسبت جمعیت وجود ندارد. حسینی‌‌المدنی با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی از آسیب‌های جدی و معضل آینده جهان خواهد بود، تصریح کرد: از تعهد کاشت یک میلیارد اصله نهال منابع طبیعی در کشور طی 4 سال، هلال‌احمر سال گذشته با کمک اعضای جوانان این سازمان ۱۰۰ هزار نهال را در کمتر از ۱۹ دقیقه غرس کرد.
***
تشریح جزئیات خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت
مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران جزئیات خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت را تشریح کرد. محمداسماعیل‌ کاملی در پاسخ به این سوال که کدام خدمات برای زوجین نابارور تحت پوشش بیمه سلامت است، گفت: ۲۸ قلم تجهیزات پزشکی، ۵۶ کد خدمت آزمایشگاهی، ۶۳ قلم داروی تخصصی، ۲۰ خدمت جراحی، ۴ خدمت فوق‌تخصصی ناباروری و ۷ خدمت تصویربرداری پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت است. وی درباره میزان پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری، افزود: ۹۰ درصد تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه سلامت است. بنا بر اعلام وبدا، کاملی درباره بیمه‌شدگان مشمول خدمات بیمه‌ای ناباروری تصریح کرد: زوجین ناباروری که در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده باشند مشمول این خدمات هستند.
***
در 6 ماه اول امسال مردان بیشتر از زنان فوت کردند
از تعداد فوت‌های ثبت شده در ۶ ماهه اول سال 1402، 56.8 درصد مرد و 43.2 درصد زن بوده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود در ثبت احوال، در ۶ ماهه اول امسال مردان 56.8 و و زنان 43.2 درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر 56.9 درصد برای مردان و 43.1 درصد برای زنان بوده است. آمار‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۱  مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.  همچنین در مقایسه ۶ ماهه امسال با مدت مشابه سال قبل، ثبت فوت مردان 0.3 درصد و زنان 0.04 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، در 6 ماه اول سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۷ هزار و ۶۶۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۲۰۸۱۴۵ رویداد فوت ثبت شده، 0.2- درصد کاهش نشان می‌دهد. مرگ‌ومیر از عوامل موثر حرکات جمعیتی است، بنابراین آمار مربوط به وفات برای تهیه تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی از جمعیت کل کشور و برای سطوح مختلف نواحی جغرافیایی در داخل یک کشور ضرورت دارد.
***
اقدامات بنیاد 15 خرداد در حوزه سلامت سالمندی
معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: این بنیاد در راستای ماموریت‌ها و رسالت‌هایش و به دلیل اهمیت موضوع جمعیت و سالمندی، از جشنواره نوپیا حمایت ویژه می‌کند. یاسر اشراقی با اشاره به فعالان نوآوری اجتماعی حوزه جمعیت، اظهار کرد: فعالان حوزه نوآوری اجتماعی در ۳ موضوع جمعیت و سالمندی، کسب‌وکار اجتماعی و آموزش در قالب جشنواره نوپیا (نوآوری و پیشرفت ایران) گرد هم می‌آیند و به بررسی موضوعات مورد بحث و همفکری و تبادل نظر می‌پردازند. وی تاکید کرد: همچنین الگوها و تجربه‌های موفق در این حوزه‌ها و بویژه حوزه سلامت و سالمندی معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. به گفته اشراقی، این بنیاد در راستای ماموریت‌ها و رسالت‌هایش و به دلیل اهمیت موضوع جمعیت و سالمندی، از جشنواره نوپیا حمایت ویژه می‌کند. وی در تشریح اهداف برگزاری جشنواره نوپیا نیز گفت: دومین دوره جشنواره نوپیا قصد دارد محیطی برای گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی از نقاط مختلف کشور باشد؛ فعالانی که در موضوعات متنوع و به صورت مستقل و با تکیه بر توان مردم یا در بستر نهادها و سازمان‌های حاکمیتی و دانشگاهی در زمینه حل مسائل کشور با رویکرد نوآورانه و مردمی مشغول کنشگری هستند. اشراقی افزود: تمرکز بر حل مسائل اجتماعی از جمله جوانی جمعیت و سالمندی از طریق راه‌حل‌های اجتماعی ویژگی بارز نوآوری اجتماعی و فناوری‌های اجتماعی و مردم‌پایه است.

Page Generated in 0/0051 sec