printlogo


کد خبر: 271767تاریخ: 1402/8/18 00:00
گزارش «وطن امروز» از اقدامات انجام‌شده برای حل مشکل کمبود شیرخشک
بازار شیرخشک اشباع می‌شود
رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: وضعیت شیرخشک پایدار است و عرضه انبوه آن به بازار از هفته آینده انجام می‌شود

گروه اجتماعی: مشکل کمبود شیرخشک با واردات مقطعی به کشور از هفته آینده برطرف می‌شود و این در حالی است که ارز مورد نیاز صنایع تولیدی این کالا نیز اخیرا از سوی بانک مرکزی تامین شده و بزودی شیرخشک تولید داخل به صورت انبوه به بازار عرضه می‌شود.
به گزارش « وطن امروز» بحث کمبود شیرخشک در یکی دو ماه اخیر نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد؛ کمبودهایی که ریشه در عدم تامین ارز مورد نیاز صنایع تولید‌کننده این کالا از سوی بانک مرکزی در زمان مقرر بود که باعث شد صنایع داخلی تولیدکننده شیرخشک طی ماه‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص منابع ارزی نتوانند اقدام به واردات مواد اولیه شیرخشک کنند. در چنین شرایطی دوشنبه هفته جاری مجلس شورای اسلامی جلسه بررسی علل کمبود شیرخشک را با حضور نمایندگان کمیسیون بهداشت، مسؤولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برگزار کرد تا با درایت، مشکلات کمبود شیرخشک رفع شود. در این باره جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، جزئیات این جلسه را بیان و اظهار کرد: بحث مطالبات مردمی راجع به تامین کمبود شیرخشک در بازار موضوع مهمی است که مجلس برای حل و فصل آن مسؤولان اجرایی مرتبط را برای بررسی علت کمبود و رفع مشکلات تولید این کالا فرا خواند که خروجی این جلسه به تامین ارز مورد نیاز تولید‌کنندگان صنایع تولید شیرخشک و اقدام به واردات مقطعی این کالا برای رفع کمبود در بازار انجامید.
وی با بیان اینکه 5 تولید‌کننده داخلی شیرخشک در ماه‌های گذشته به دلیل مشکل عدم تامین مطالبات ارزی نتوانسته بودند اقدام به تولید این کالا کنند، گفت: در جلسه اخیر با مسؤولان دولتی قرار بر این شد علاوه بر رفع مطالبات ارزی تولید‌کنندگان شیرخشک در اسرع وقت، نیاز ارزی صنایع تولیدی این کالا نیز برای ماه‌های آینده به صورت برخط تامین شود.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه افزود: در این جلسه از طرف این کمیسیون نامه‌ای به بانک مرکزی ارسال شد  تا 400 میلیون دلار برای واردات مواد موثر اولیه تولید شیرخشک در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گیرد که این بانک نیز قول مساعد بر تامین ارز داده است.
میرمحمدی ادامه داد: البته باید گفت مشکل اصلی کمبود شیرخشک عدم تامین بموقع ارز برای تولید‌کنندگان بود که در زمان مشخص انجام نشده بود، یعنی از دی‌ سال گذشته تا مهر امسال میزان ارزی که به کارخانه‌های تولید شیرخشک تعلق گرفته 300 هزار یورو بوده است که این رقم با توجه به نیاز تولید ناچیز است. به همین دلیل تولیدکنندگان توان تولید و تامین مواد اولیه شیرخشک را نداشتند.
وی ادامه داد: این مساله در کنار وجود قاچاق معکوس شیرخشک در استان‌های مرزی کشور به دلیل وجود فاصله زیاد قیمت این کالا با خارج از کشور موجب شد تقاضا برای شیرخشک در بازار بشدت بالا برود، به همین دلیل برای جلوگیری از قاچاق این کالا تصمیم گرفته شد فروش شیرخشک در داروخانه‌ها از طریق کد ملی نوزاد انجام شود. 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: برای تامین نیاز شیرخشک در کشور اقداماتی برای واردات 5 تا 6 میلیون قوطی شیرخشک انجام شده است تا نیاز مقطعی این کالا فورا رفع شود، بنابراین از هفته آینده با واردات شیرخشک کمبودی در این زمینه در بازار نخواهیم داشت.
وی اضافه کرد: البته باید سطح نظارت‌ها در بازار برای خرید شیرخشک بالا برود، چرا که قاچاقچیان شیرخشک به دلیل رقم قابل توجه مابه‌التفاوت قیمت این کالا در داخل با قیمت خارج،  اقدام به قاچاق آن می‌کنند. 
اظهارات عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره تامین شیرخشک با انجام واردات آن در حالی مطرح شده است که رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: هم‌اکنون وضعیت شیرخشک در بازار پایدار است و از هفته آینده نیز واردات، توزیع و عرضه آن به وفور انجام خواهد شد.
سیدحیدر محمدی در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» اظهار داشت: اینکه درباره شیر خشک کمبودهایی در بازار بوده است، به مشکل در فرآیند تامین ارز مورد نیاز صنایع تولیدی بازمی‌گردد که داستانی طولانی دارد اما بحمد‌الله اکنون با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است نیاز ارزی تولید‌کنندگان شیرخشک با تامین ارز مورد نیاز آنها از سوی بانک مرکزی حل شده است و طی هفته‌های آتی شیرخشک در تمام برندها به وفور در بازار توزیع می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه همین الان هم وضعیت تهیه شیرخشک در بازار پایدار است و براحتی می‌توان آن را تهیه کرد، افزود: البته همه داروخانه‌ها شیرخشک عرضه نمی‌کنند، دلیل آن هم این است که اعلام شده کسانی که به شیرخشک نیاز دارند، در سامانه تی‌تک آن را تهیه کنند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون همه نوع شیرخشک جز یک برند خاص که آن هم محدود است، در بازار وجود دارد و از آنجا که در هفته‌های گذشته سفارش واردات داده‌ایم و این کالا وارد شده است، از هفته آینده بازار شیرخشک تامین و اشباع می‌شود.

Page Generated in 0/0047 sec