printlogo


کد خبر: 271769تاریخ: 1402/8/18 00:00
وقوع بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها؛ یک نفر بر اثر سیل در میامی سمنان مفقود شد
سیل و آبگرفتگی در 13 استان

طی یک هفته گذشته 13 استان متاثر از بارش‌های شدید دچار آبگرفتگی معابر شدند. بر این اساس بارش‌های سیل‌آسای سه‌شنبه شب (16 آبان) باعث آبگرفتگی معابر، نفوذ آب به منازل و تخریب زیرساخت‌ها در شهرستان میامی استان سمنان شد. بر اثر این بارش‌ها یک شهروند در این شهرستان مفقود شده که تلاش امدادگران برای جست‌وجوی وی ادامه دارد. در همین حال سازمان هواشناسی نسبت به وقوع بارش‌های شدید در برخی استان‌ها و احتمال آبگرفتگی معابر همچنین خسارت به کشاورزان هشدار داد. بنا بر این گزارش، اغلب استان‌های کشور در حالی با بارش باران مواجهند که شدت این بارش‌ها در برخی مناطق باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر شده است. بارش‌های پاییزی روز گذشته استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شرق خراسان رضوی، ‌برخی مناطق سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان را در برگرفت. طبق اعلام سازمان هواشناسی ادامه این بارش‌ها امروز پنجشنبه نیز به شکل پراکنده برای برخی مناطق کشور پیش‌بینی شده است. همچنین از امروز افزایش دما برای سواحل دریای خزر پیش‌بینی شده است. روزهای جمعه و شنبه نیز برای سواحل شمالی کشور بارش پیش‌بینی شده و دریای خزر طی جمعه و شنبه هفته آینده مواج است. در چنین شرایطی احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقت و خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال، همچنین تأخیر در پرواز و احتمال خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی تا پایان هفته دور از ذهن نیست، بنابراین ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی، شنا و تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اتخاذ تمهیدات لازم توصیه می‌شود. در همین حال رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: پنجشنبه افزایش دما را در استان‌های ساحلی خزر خواهیم داشت. صادق ضیاییان افزود: پنجشنبه ۱۸ آبان‌ همچنین برای نیمه شرقی کشور وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی  می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: جمعه و شنبه (۱۹ و ۲۰ آبان‌ماه) هم در استان‌های ساحلی خزر بارش پیش‌بینی می‌شود. به گفته ضیاییان، دریای خزر روزهای جمعه و شنبه مواج خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران پنجشنبه ۱۸ آبان صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها غبار محلی با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و برای‌ ۱۹ آبان کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* اعزام ۹۳ تیم امدادی به ۱۳ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی
رئیس سازمان امداد و نجات از اعزام 93 تیم امدادی به 13 استان متاثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد. بابک محمودی با اشاره به انجام عملیات سیل و آبگرفتگی از ۱۱ تا ۱۷ آبان در 13 استان کشور، گفت: ۲۳ شهرستان، ۴۹ منطقه شامل ۴۰ روستا، ۸ شهر و یک منطقه عشایری از ۱۳ استان کشور نیاز به امدادرسانی پیدا کردند. وی ادامه داد: در این مدت ‌زمان ۹۳ تیم امدادی شامل ۳۹۲ امدادگر به ۷۹۷ نفر امدادرسانی کردند، ۵۷ نفر را به مناطق امن منتقل کرده و به ۷۱ نفر اسکان اضطراری دادند.
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه با کمک دستگاه‌های پمپ آب و لجن‌کش، آب تجمیع شده در ۷۹ واحد مسکونی تخلیه شد، افزود: امدادگران جمعیت هلال‌احمر ۱۶ دستگاه چادر، ۶۸۴ تخته پتو، ۱۷۲ تخته موکت، ۵۷ ست ظروف، ۳۵۵ کیلوگرم نایلون، ۱۶۵ بسته غذایی و ۵۷۰ کیلوگرم برنج در بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع کردند. گفتنی است امدادرسانی در استان‌های گلستان، سمنان و سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد.
* یک نفر بر اثر سیل در کالپوش میامی مفقود شد
فرماندار میامی با بیان اینکه یک نفر بر اثر سیل در منطقه کالپوش در شرق استان سمنان مفقود شده است، گفت: جست‌وجوها برای یافتن فرد مفقودشده ادامه دارد. علیرضا آشوری دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل در شب گذشته (سه‌شنبه شب) در شهر رضوان بخش کالپوش میامی، خساراتی به ساختمان‌های مسکونی و اداری وارد شده است. وی با بیان اینکه کارشناسان در حال برآورد خسارت‌های این سیل هستند، ابراز کرد: پس از برآوردهای لازم، میزان خسارت به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در پی وقوع سیل در بخش کالپوش شهرستان میامی نشست مدیریت بحران به ریاست سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان ساعت ۳ بامداد چهارشنبه در بخشداری کالپوش برگزار شد. در این نشست فرماندار میامی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، فرماندهان نظامی و انتظامی به همراه مسؤولان شهرستان میامی حضور داشتند.

Page Generated in 0/0049 sec