printlogo


کد خبر: 271778تاریخ: 1402/8/18 00:00
رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان؛ اشتراکات متعدد ۲ کشور را زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه دانست
فصل جدید روابط تهران - دوشنبه

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در سفری یک‌روزه، دیروز عازم تاجیکستان شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به ۲ کشور منطقه آسیای میانه، با بیان اینکه این منطقه در سیاست خارجی دولت جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: از ابتدای دولت تاکید کردیم ظرفیت قابل توجهی در کشورهای آسیای میانه وجود دارد و تقویت ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها در دستور کار دولت است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه سفر قبلی بنده به دوشنبه همراه با باز شدن گره‌هایی از مسائل بین ۲ کشور و در نتیجه توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین بود، افزود: اعداد و ارقام نشانگر این است که روابط با تاجیکستان کاملا با زمان قبل از این دولت متفاوت شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سفر بعدی وی نیز به دعوت رئیس‌جمهور محترم ازبکستان به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به تاشکند خواهد بود، گفت: موضوع پیوند بین اعضای اکو بویژه در زمینه اقتصادی مساله محوری مورد بحث در شانزدهمین اجلاس همکاری‌های اکو خواهد بود. با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورهای عضو اکو دارند، طبیعتا بحث‌های مهمی بین اعضا در جهت توسعه روابط صورت خواهد گرفت.
رئیسی اضافه کرد: در حاشیه این نشست حتما دیدارهایی با سران کشورهای عضو اکو خواهم داشت و مهم‌ترین مساله‌ای که در دیدار از تاجیکستان و در این دیدارها دنبال خواهم کرد، موضوع غزه خواهد بود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز موضوع فلسطین، مهم‌ترین مساله جهان اسلام و جهان بشریت است. فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها امروز دغدغه همه انسان‌ها و مردم سراسر عالم با هر گویش، عقیده و نژادی است. مردم جهان از آمریکا و کشورهای غربی درباره حمایت آنها از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه سوال جدی دارند و این مساله حتما در مباحث اجلاس ازبکستان مطرح خواهد شد.
رئیسی با اشاره به پیگیری این مساله از سوی جمهوری اسلامی ایران در همه مراودات بین‌المللی و دوجانبه خارجی با کشورهای مختلف جهان گفت: امروز باید شاهد اقدام سازمان‌های بین‌المللی در این ارتباط می‌بودیم، اما مردم دنیا کاملا از این سازمان‌ها ناامید شده‌اند و احساس می‌کنند سازوکارهایی که در جهان برای حمایت از مظلوم وجود دارد، دیگر به هیچ‌وجه کارایی ندارد.
* ملت ایران تصمیم گرفته تحریم‌ را به فرصت تبدیل کند
رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در نشست خبری مشترک با «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان هم گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها، در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. رئیسی افزود: ما ظرفیت‌ها و تجارب بسیار خوبی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و صنعت و معادن داریم و آماده هستیم این تجارب را با مردم تاجیکستان به اشتراک بگذاریم. رئیسی تصریح کرد: ملت و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند؛ این فرصت‌ها امروز در ایران اسلامی کاملا قابل مشاهده است. رئیس‌جمهور عامل مقابله با تهاجم فرهنگی را داشته‌های فرهنگی دانست و افزود: سرمایه ایران و تاجیکستان داشته‌های فرهنگی مشترک است. این داشته‌های فرهنگی به عنوان سرمایه ماندگار باید برای صیانت از جوانان توسعه پیدا کند.
رئیسی در این نشست همچنین با اشاره به حوادث غزه گفت: امروز داغی بر دل همه مردم مسلمان در جهان برجا مانده است و همه انسان‌ها و مردمان باوجدان عالم را نسبت به سرنوشت مردم فلسطین داغدار و دغدغه‌مند کرده است. امروز نمی‌توانیم از موضوع فلسطین بگذریم چون  فلسطین مساله ما، جهان اسلام و مساله بشریت و حمایت از مردمی مظلوم و مقتدر است.
رئیس‌جمهور کشورمان یادآور شد: آنچه همواره مورد تاکید ما است قطع سریع حملات به مردم غزه و پایان یافتن نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین است. تاکنون ۴ هزار کودک و هزاران نفر از مردم بی‌گناه و مظلوم فلسطین به دست رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها به شهادت رسیده‌اند.
رئیس‌جمهور گفت: امروز مردم جهان می‌خواهند سریعا به این حملات پایان داده شود و محاصره مردم غزه سریعا شکسته شود و امدادرسانی به مردم فلسطین آغاز و به حقوق حقه مردم فلسطین توجه شود. امیدواریم سازمان‌های جهانی و بین‌المللی فریاد، این سخن و خواست مردم جهان را بشنوند و به خواست آنها توجه کنند.
* موظف به پایان دادن ظلم تاریخی به مردم غزه هستیم
حجت‌الاسلام رئیسی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ۲ کشور نیز، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در ۲ سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ۲ کشور برداشته شده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
رئیس‌جمهور هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور در قدم اول تا سطح ۵۰۰ میلیون دلار را کاملا امکان‌پذیر دانست و افزود: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است.
رئیسی نگاه ۲ کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان ۲ کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.
وی کمک به برقراری امنیت کامل در افغانستان و مبارزه با پدیده‌های مخربی همچون تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته را از دیگر زمینه‌های همکاری میان ۲ کشور دانست.
در این نشست امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه‌جانبه روابط ۲ کشور بویژه در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برقابی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست. رئیس‌جمهور تاجیکستان در ادامه وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان بویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه غزه را به‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه تاکید کرد. امامعلی رحمان با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک و مشترک ۲ کشور در مسائل مختلف بین‌المللی خاطرنشان کرد: باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و همچنین فرصت عضویت مشترک ۲ کشور در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر تلاش کنیم.

 


Page Generated in 0/0064 sec