مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات توسعهای و عمرانی این سازمان در دولت سیزدهم را مردممحور دانست و گفت: بر مبنای تاکید رهبر انقلاب مبنی بر توسعه اقتصاد دریامحور و با هدف رونق اشتغال و معیشت مردم ساحلنشین، ساخت و تکمیل بنادر کوچک در مناطق ساحلی فاقد بندر در جنوب در دستور کار قرار دارد.
علیاکبر صفایی در «همایش ملی فرصتهای نوپدید دریایی» در انزلی، گفت: با راهبرد اقتصاد دریا و رویکرد دگرگونی معیشت مردم جنوب، «بندر خمیر» در استان هرمزگان و «بندر اروندکنار» در خوزستان به بهرهبرداری رسید و تحویل مردم شد، «بندر سیریک » نیز در هرمزگان آماده بهرهبرداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با اتمام مطالعه طرح جامع «بندر بزرگ مکران»، این بندر نیز در سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
* ضرورت سیاستگذاری یکپارچه در حوزه فعالیتهای دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز مطالعات طرح جامع توسعه دریامحور از سال ۱۴۰۰ در کشور، تاکید کرد: با ابلاغ سیاستهای کلان اقتصاد دریا توسط مقام معظم رهبری، سیاستگذاری یکپارچه در حوزه فعالیتهای دریایی با هدف توسعه اقتصاد دریامحور و اشتغالزایی انجام شده تا تعریف درستی از مفاهیم توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و ساحل ارائه شود.
صفایی با بیان اینکه سازمان بنادر بر اساس ادبیات حکمرانی منبعث از مطالعات «سند اقتصاد دریا» به توسعه و پیشرفت دریایی در همه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیطزیستی، علم و فناوری و امنیتی میپردازد، اظهار داشت: حوزه دیگری که مطالعه آن انجام شده و نتیجهاش در اختیار سازمان برنامهریزی کشور قرار گرفته است، آمایش سرزمینی طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جنوب کشور است که با هماهنگی با فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش این سند بزودی ارائه میشود تا در سطح ملی به تصویب برسد.
* توسعه پایدار اقتصاد دریا محور در جزایر کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی فعالسازی سند دریامحور در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سکونتگاهی در جزایر کشور را راهبرد دیگر وزارت راه برشمرد و تاکید کرد: به عنوان مثال در طرح جامع جزیره بوموسی، نقطهبندی و جانماییها به صورت موضوعی و موضعی انجام شده به این معنا که چه فعالیتی در چه قسمتی انجام شود.
* گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه
صفایی گفت: موضوع مهم دیگری که در دولت سیزدهم با قوت دنبال میشود، توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه است و اکنون تاثیر ارتباط با کشورهای همسایه در منطقه شمال کشور مشهود است.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته، کشورمان کمترین تجارت دریابرد را در منطقه خزر داشت، اعلام کرد: امسال تجارت دریابرد را در بندرانزلی به ۴۶ درصد، در بندر امیرآباد به ۶۰ درصد و در بندر نوشهر به ۱۲۰ درصد رساندیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در حوزه دریایی در جنوب کشور نیز کریدورهایی در حال شکلگیری است که آخرین آن توسط کشورهای روسیه و هند دنبال میشود. در این کریدور، بندر چنای در شرق هند به بندر ولادی وستوک مسکو در روسیه وصل میشود.
صفایی تاکید کرد: با راهاندازی کریدور شمال - جنوب میتوانیم زمان انتقال کالا را از بندر بمبئی تا روسیه و قزاقستان کاهش دهیم.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به نهایی شدن قرارداد بلندمدت ایران با هند برای نقشآفرینی بیشتر و موثرتر در بندر چابهار، افزود: مذاکراتی نیز با شرکت چینی انجام شده و امیدواریم با سرمایهگذاری آنها انتقال کالا از کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس با کشتیهای رو - رو، سپس از بندر شهید رجایی تا قزاقستان انجام شود.
به گفته صفایی، برای نخستینبار 4 فروند کشتیهای رو - رو در جنوب توسط سرمایهگذاران خارجی خریداری شده و ترمینال کشتی رو - رو در بندر شهید رجایی نیز مهیا شده است. وی در پایان اعلام کرد: با خریداری هزار دستگاه کامیون تولید داخل و خارجی، بزودی سرویس دریایی کشورهای آفریقایی و عربی به بندرعباس و از آنجا به ترکیه و مجموعه کشورهای شرق دریای خزر قزاقستان و روسیه متصل خواهد شد تا غلات قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شوند.