printlogo


کد خبر: 271814تاریخ: 1402/8/20 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور دستور داد
تدوین برنامه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور
رئیس‌جمهور به معاون اول خود دستور داد برنامه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ابلاغی رهبری را با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، ظرف مدت ۳ ماه تدوین و ارائه کند. رئیس‌جمهور به محمد مخبر دستور داد برنامه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را ظرف مدت 3 ماه آینده تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر شش ماهه، فرآیند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد. در ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری تصریح شده بود که حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه‌ قضائیه و همه دستگاه‌های مسؤول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم را در مهلت 6 ماهه ارائه کند.
***
آغاز شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه 8 میلیون تن محصول کشاورزی سالم صادر می‌شود، گفت: طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در کشور آغاز شد. محمد برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصاد سیمای جمهوری اسلامی ایران از آغاز اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: ‌با اجرای این طرح مصرف‌کنندگان می‌توانند از محل تولید و فرآیند تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده مطلع شوند. معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: تکلیف برنامه هفتم توسعه این است که تمام محصولات کشاورزی در طول اجرای این برنامه شناسنامه‌دار شود. وی تأکید کرد: این طرح در قالب ثبت محصولات کشاورزی در سامانه آغاز شده است و تولیدکنندگان می‌توانند تمام اطلاعات مربوط را در سایتی که به این منظور طراحی شده وارد کنند. برومندی گفت:‌ تولیدکنندگان در سامانه پنجره ملی خدمات هوشمند دسترسی به تمام خدماتی را که وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد دارند. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کاربران می‌توانند با ورود به پنجره ملی خدمات هوشمند و در بخش پنجره ورود به سامانه ملی استان‌ها به بخش وزارت جهاد کشاورزی ورود کنند و خدماتی که این وزارتخانه ارائه می‌دهد از جمله ثبت اطلاعات مربوط به شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی را انجام دهند. وی توضیح داد:‌ با اجرای طرح شناسنامه‌دار‌ کردن محصولات کشاورزی محل کشت محصول، قلمی که کشت شده است و اینکه محصول چند ساله است،‌ منبع آبی که از آن تغذیه کرده و تمام عملیات کشاورزی مربوط به دفع بیماری است آنجا قابل مشاهده خواهد بود.
* سالانه 8 میلیون تن محصول کشاورزی سالم صادر می‌شود
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: سالانه 8 میلیون تن محصول کشاورزی سالم به  200 نقطه دنیا صادر می‌شود. وی با اشاره به بالا بودن میزان سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی  کشور گفت: میانگین مصرف سم در دنیا 1700 گرم در هکتار است، در حالی که در کشور ما به 400 گرم در هکتار می‌رسد. وی همچنین با اشاره به مصرف پایین کود کشاورزی در ایران گفت:‌ ایران پس از سوریه و مراکش سومین کشور کم‌مصرف کود کشاورزی در دنیا است و به همین دلیل محصولات کشاورزی سالم دارد.
***
عدم اقبال معاملات برق به بورس
در ساختار جدید صنعت برق هریک از بخش‌های تولید، انتقال و توزیع که توسط حاکمیت اداره می‌شدند مدیریت جداگانه پیدا کردند و برای حفظ ارتباط میان این بخش‌ها بازار برق به عنوان واسطه شکل گرفت. بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را با هدف ایجاد زمینه لازم برای تجارت انرژی آغاز به کار کرد. در جزء ۲ بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت نیرو مکلف به تعیین قیمت برق با توجه به سازوکار بازار در بورس شده است. با توجه به برنامه‌هایی که جهت تقویت بازار بورس در نظر گرفته شده است وضعیت معاملات در این بازار در یک دهه گذشته با روند مناسبی همراه نبوده است. سهم معاملات بورس انرژی از مجموع ارزش معاملات برق کشور بسیار اندک و حدود ۳ درصد بوده است. در واقع وضعیت بازار نسبت به قبل از برنامه ششم توسعه تغییری نداشته است. قیمت برق در بورس انرژی به میزان قابل توجهی کمتر از قیمت آن در بازار عمده‌فروشی است که دلیل اصلی آن، قدرت نقدشوندگی معاملات بورس انرژی است. به دلیل ناترازی اقتصادی صنعت برق، مبلغ خریداری‌شده از نیروگاه در بازار عمده‌فروشی با تاخیر زیادی پرداخت می‌شود و به همین دلیل تمایل نیروگاه‌ها به انجام معاملات نقدی زیاد است.

Page Generated in 0/0048 sec