printlogo


کد خبر: 271818تاریخ: 1402/8/20 00:00
هشدار ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی تهدیدات اتمی رژیم صهیونیستی
زمان خلع سلاح اسرائیل رسیده است

گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی در طول 35 روز اخیر، با ریختن بیش از 30 هزار تن بمب بر سر مردم غزه و کشتار غیرانسانی زنان و کودکان فلسطینی، پرده‌ای جدید از خشونت غیرانسانی را به نمایش گذاشت. در جریان این حملات، تاکنون نزدیک به 11 هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. حجم این اقدامات اما از دید برخی قدرت‌های مدعی حقوق‌بشری در حدی نبود که واکنش آنها را برانگیزد و حتی به مثابه مانعی سیاسی، جلوی این قبیل اقدامات را بگیرد. همین مساله هم باعث شد برخی سران رژیم صهیونیستی، خواستار سطح بالاتری از خشونت شوند و برای کشتار بیشتر و وحشیانه‌تر مردم فلسطین، استفاده از بمب اتم را پیشنهاد بدهند. 
در همین راستا، چندی پیش «آویخای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی خواستار بمباران غزه با بمب اتم شد. الیاهو با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: ارتش اسرائیل ضربات قدرتمندی به حماس می‌زند اما این صددرصد همان شیوه‌ای است که من می‌خواهم؟ خیر! شاید ۶۰  درصدش باشد.
الیاهو در پاسخ مجری که پرسید چه چیزی انتظار دارید، آیا انتظار بمب اتم دارید، گفت بمباران اتمی غزه یکی از گزینه‌های کابینه جنگ اسرائیل است. 
وزیر میراث رژیم صهیونیستی در جهت توجیه استفاده از بمب اتم برای کشتار مردم غزه آنها را به نازی‌ها تشبیه کرد و ضمن مخالفت با ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت: ما به نازی‌ها کمک‌های بشردوستانه نمی‌دهیم. 
وی همچنین مدعی شد: چیزی به نام غیرنظامی بی‌نقش در غزه وجود ندارد. 
اظهارات الیاهو در همان ساعات ابتدایی با واکنش سریع و فوری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد. نتانیاهو ضمن رد آنچه وزیر کابینه‌اش بیان کرد، مدعی شد ارتش اسرائیل مطابق با استاندارد‌های حقوق بین‌الملل عمل می‌کند(!) همچنین بنا بر اعلام رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو، عضویت آمیخای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی این رژیم در کابینه خود را به حالت تعلیق درآورده است. 
نتانیاهو در حالی مدعی است رژیم صهیونیستی مطابق استانداردهای حقوق بین‌الملل عمل می‌کند که ارتش این رژیم تروریست در هفته‌های اخیر، ضدبشری‌ترین و وحشیانه‌ترین جنایات را علیه مردم غزه مرتکب شده است.
پیش از او نیز اسحاق کروزر، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) گفته بود نوار غزه باید از روی نقشه کاملا محو شود تا پیام تل‌آویو به سایر دشمنان اسرائیل برسد. 
موشه فیگلین، عضو پیشین پارلمان صهیونیست‌ها نیز خواستار استفاده از بمب اتم علیه غزه شده بود. او ضمن درخواست انتقام خشن از مردم فلسطین در توئیتی نوشته بود: موشک اریحا! موشک اریحا! هشدار راهبردی. قبل از فکر کردن به وارد کردن نیرو‌های زمینی به غزه. سلاح روز قیامت. این نظر من است (موشک اریحا، موشکی قاره‌پیماست که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد و برد آن ۶۵۰۰ کیلومتر است).
جملگی این تهدیدهای اتمی هم باعث نشد  برخی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نقش مستقیمی در جلوگیری از اقدام برخی کشورها نسبت به استفاده نظامی از انرژی اتمی دارند، سکوت خود را بشکنند.
از همین رو به سبب عدم عضویت رژیم صهیونیستی در NPT، بی‌اعتنایی این رژیم نسبت به پادمان‌های جامع، همچنین تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی هشدار داد با رویکردی بی‌طرفانه و حرفه‌ای، با جنایات این رژیم برخورد و نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کند.
«امیرسعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه طی سخنانی در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی با ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات، فلسطینی‌های بی‌دفاع را سلاخی می‌کند. در کنار سایر نقش‌های منفی خود در منطقه، دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کرده و نسبت به خرابکاری در تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اقدام کرده است. این اقدامات تروریستی شنیع باید توسط جامعه جهانی به شدت محکوم شود. این رژیم باید مسؤولیت اقداماتش را بپذیرد و با هیچ‌یک از این جنایات نباید مصون از مجازات رفتار کرد.
وی ادامه داد: همزمان با محکومیت بین‌المللی رژیم اسرائیل برای تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در بیش از ۲ ماه گذشته علیه ایران و اخیرا علیه غزه، ما این رژیم را به‌ خاطر داشتن سلاح‌های کشتار جمعی، همچنین به‌ دلیل تهدید به استفاده از آنها، شدیدا محکوم می‌کنیم.
دیپلمات ارشد ایران در عین حال گفت: رژیم اسرائیل از عضویت در معاهده NPT و پایبندی به پادمان‌های جامع آژانس امتناع کرده است. آژانس باید با رویکردی بی‌طرفانه و حرفه‌ای با این رژیم برخورد کند. اکنون زمان خلع سلاح این رژیم و ایجاد صلح و امنیت در منطقه فرارسیده است.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنانش گفت: با این حال، بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای بودن آژانس هرگز نباید در چارچوب تعهدات پادمانی به خطر بیفتد یا تحت تأثیر برخی قرار گیرد تا همه کشورها از حقوق مندرج در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار شوند.
* نامه اسلامی به گروسی پیرامون تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی
 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان انعکاس پیامد‌های خطرات ناشی از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای توسط رژیم جعلی اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین در غزه به شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.
محمد اسلامی در این نامه‌ ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونستی در غزه، خواهان واکنش رافائل گروسی نسبت به اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقامات رژیم جعلی اسرائیل در استفاده از بمب اتم به عنوان گزینه‌ای برای حمله به مردم مظلوم فلسطین، همچنین انعکاس پیامد‌های آن به شورای امنیت سازمان ملل شد.
وی ضمن اشاره به اظهارات الیاهو، وزیر میراث کابینه بنیامین نتانیاهو و موشه فیگلین، عضو سابق کنست مبنی بر بمباران اتمی غزه نوشت: ۱۱ اکتبر سال جاری تالی گوتلیف، عضو کنست از ارتش این رژیم تقاضا کرد از سلاح هسته‌ای در غزه استفاده کنند. لازم به ذکر است مقامات رژیم صهیونیستی نظیر همین تهدیدات را در گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران نیز به کار برده بودند. در جلسه ۲۲ سپتامبر مجمع عمومی سال جاری سازمان ملل نیز بنیامین نتانیاهو طی سخنانی که به طور زنده در سراسر جهان پخش می‌شد گفت: «ایران باید با تهدید هسته‌ای معتبر مواجه شود».
اسلامی عدم عضویت رژیم صهیونیستی در هیچ یک از معاهدات حاکم بر خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی را در گسترش این تهدیدات موثر دانست و افزود: رژیم اسرائیل، عضو هیچ‌یک از معاهدات حاکم بر خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بویژه معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نیست. این رژیم مانع دستیابی به هدف خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شده است. به علاوه، مؤسسات هسته‌ای خود را ذیل رژیم پادمانی آژانس قرار نداده و برنامه پنهانی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای دارد. به این ترتیب اسرائیل با نادیده گرفتن اصول شناخته‌شده بین‌المللی، اثربخشی و کارآیی NPT و رژیم پادمانی آژانس را مستقیما تضعیف می‌کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در انتها افزود: سخنان اخیر و اعتراف وزیر رژیم اسرائیل، بار دیگر به طور علنی داشتن سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم را آشکار کرد و مهم‌تر از آن با تهدید مردم مظلوم و بی‌پناه غزه، ساده‌ترین اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را به چالش کشید. همان‌گونه که بسیاری از ملت‌ها و کشور‌ها این اعمال وحشیانه را محکوم کرده‌اند، انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر اساس وظایف ذاتی و اساسنامه خود با محکوم کردن این اظهارات مغایر اصول و مقررات بین‌المللی، پیامد‌های خطرات ناشی از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم جعلی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد منعکس کند.

Page Generated in 0/0074 sec