printlogo


کد خبر: 271824تاریخ: 1402/8/20 00:00
رایزنی‌های رئیسی با رؤسای کشورهای عضو اکو؛ پیگیری راهبرد قطع رابطه و مراودات اقتصادی با رژیم صهیونیستی
دعوت به شرافت
* رئیسی: حمایت از فلسطین ملاک شرافت کشورهاست

گروه سیاسی: جمهوری اسلامی همه تلاش خود را برای وحدت کشورهای مسلمان در مقابل رژیم صهیونیستی به کار بسته است. همزمان با اقداماتی که در راستای محکومیت جنایات رژیم اشغالگر فلسطین در حال انجام است، جمهوری اسلامی ایران برخی کشورهای اسلامی را نیز که مراودات اقتصادی و تجاری با اسرائیل دارند دعوت به قطع ارتباط با رژیم تروریست صهیونیستی می‌کند. این موضوع در اجلاس اخیر اکو کاملا مشهود بود.
* حامیان اسرائیل، بی‌شرف‌ترین و پست‌ترین موجودات روی زمین هستند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی از سخنان خود در اجلاس اکو، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: در زمانی گرد هم جمع شده‌ایم که بیش از یک ماه است مردم فلسطین در نوار غزه تحت شدیدترین بمباران‌های رژیم غاصب و نژادپرست اسرائیل قرار گرفته‌اند و تاکنون، بیش از 10 هزار فلسطینی شامل بیش 4 هزار و 300 کودک و 2 هزار و 800 زن در بزرگ‌ترین نسل‌کشی قرن در غزه به شهادت رسیده‌اند و در این مدت نظام بین‌الملل موجود از جمله شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با این حجم از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی ناتوان و شکست خورده است. رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و اردوگاه جبالیا که منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر از بیماران، مجروحان و آوارگان بی‌دفاع و بی‌پناه شد، بیانگر ماهیت تجاوزکارانه‌ این رژیم و مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است. ارتش کودک‌کش صهیونیستی به پشتوانه و با حمایت‌های سیاسی، مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، همچنان ماشین جنگی خود را علیه مردم بی‌دفاع فلسطین روشن نگه داشته است. رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های همه‌جانبه غرب و در رأس آنها دولت آمریکا از تهاجم صهیونیست‌ها به غزه را عامل تداوم این جنایات می‌داند. اینک بر همه‌ جهان واضح است آمریکا شریک جنایات صهیونیست‌هاست و دست ایالات‌متحده به خون ملت فلسطین آغشته است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به تظاهرات مردم سراسر جهان در محکومیت رژیم صهیونیستی گفت: تظاهرات میلیونی ملت‌های مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهد فلسطین در قلب ملت‌ها قرار دارد. امروز حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه، ملاک شرافت کشورهاست و دولت‌های حامی رژیم اسرائیل، بی‌شرف‌ترین و پست‌ترین موجودات روی زمین‌اند. اکنون تداوم کشتار و جنایت، همه‌ انسان‌های آزاده را بی‌تاب کرده است و ابعاد و پیامدهای آن به منطقه غرب آسیا، محدود نخواهد ماند. رئیسی ادامه داد: در حال حاضر، توقف حملات و رساندن کمک‌های بشر‌دوستانه به مردم غزه، از جمله مهم‌ترین اولویت‌های حیاتی است. انتظار داریم تمام آزادگان و عدالت‌خواهان در سراسر جهان از همه ظرفیت خود برای توقف این جنایات استفاده کنند. معتقدیم تشدید جنایات رژیم صهیونیستی باعث پیچیده‌تر شدن شرایط در فلسطین و منطقه خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران بر توقف هر چه سریع‌تر حملات و کشتار، تسهیل ارسال کمک‌های بین‌المللی به غزه و رفع محاصره غزه تأکید دارد.
* ایران دولت‌های کشورهای اسلامی را به شرافت فرامی‌خواند
«فلسطین» یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در اجلاسیه اکو و دیدارهای وی با همتایان خارجی‌اش در حاشیه این اجلاس بود. حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از لزوم قطع مراودات کشورهای اسلامی با اسرائیل سخن گفت. هشدار رئیسی مبنی بر اینکه اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی منجر به نجات مردم فلسطین نشود، باعث خشم ملت‌های مسلمان می‌شود نیز در همین چارچوب قابل تحلیل و بررسی است. 
رئیس‌جمهور در دیدار اردوغان مساله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را مهم‌ترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه جامعه بشری دانست و با تاکید بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را به‌عنوان اقدامی موثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد. رئیسی قتل‌عام فلسطینیان بی‌دفاع و سکوت مرگبار سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر را مایه تاسف دانست و تاکید کرد: اکنون همه کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و مصر در معرض امتحانی الهی قرار دارند تا با اقدامات به‌موقع خود با این جنایت بی‌سابقه مقابله کنند. رئیس‌جمهور با ضروری دانستن اقدام هماهنگ جهان اسلام در دفاع از فلسطینیان تاکید کرد: ارزیابی بنده این است که اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد، چراکه ملت‌های منطقه متوجه می‌شوند که دولت‌های اسلامی در کمک به مردم فلسطین و غزه ناتوان هستند.
بدون‌شک انگشت اشاره رئیس‌جمهور برخی کشورهای اسلامی را نشانه رفته است که بدون توجه به جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی، روابط و مراودات متعدد اقتصادی و سیاسی با اسرائیل برقرار کرده‌اند. مصر، اردن، امارات، سنگاپور، قزاقستان، جمهوری باکو و بویژه ترکیه از جمله کشورهای اسلامی هستند که بیشترین مراودات تجاری و اقتصادی را با رژیم صهیونیستی دارند. بر اساس آمار سایت اقتصاد تجارت (Trading Economics) در سال ۲۰۲۲ سوخت‌های معدنی، نفت و محصولات نفت‌پایه، بالاترین ارزش وارداتی رژیم صهیونیستی را تشکیل داده است. پس از آن تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، ماشین‌آلات و رآکتورهای هسته‌ای، وسایل نقلیه غیر از راه‌آهن و تراموا در رده‌های دوم تا چهارم واردات رژیم صهیونیستی از نظر ارزش قرار دارند. همچنین بر اساس داده‌های Trading Economics، در سال ۲۰۲۲ کشورهای ترکیه با 5.70 میلیارد دلار، سنگاپور با 2.17 میلیارد دلار و امارات عربی متحده با 1.89 میلیارد دلار در کنار ایالات‌متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس مهم‌ترین صادر‌کنندگان کالا به سرزمین‌های اشغالی بوده‌اند.
جمهوری‌های باکو و قزاقزستان پشتیبان انرژی اسرائیل
به گزارش پایگاه تخصصی «اس‌اندپی گلوبال‌» اسرائیل تقریبا هیچ نفتی در داخل تولید نمی‌کند و روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام برای فرآوری در پالایشگاه‌های حیفا و اشدود وارد می‌کند. بر اساس آمارهای این منبع، تقریبا نیمی از این حجم شامل نفت خام قزاقستان است که از طریق بندر «نووروسیسک» روسیه در دریای سیاه و نفت آذری لایت آذربایجان از طریق خط لوله باکو - جیحان (شهری در ترکیه) در دریای مدیترانه به این رژیم صادر می‌شود. قزاقستان و آذربایجان هر دو عضو سازمان همکاری اسلامی هستند. همچنین به گزارش بلومبرگ، واردات به ایلات، از بنادر مهم تجاری رژیم صهیونیستی، در سال‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا اسرائیل بیشتر نفت خود را از طریق دریای مدیترانه از صادرکنندگان دریای سیاه مانند قزاقستان و باکو دریافت می‌کند. بلومبرگ همچنین گزارش داده بود در روزهای پایانی مهر و در حالی که رژیم صهیونیستی مشغول بمباران مردم غزه بود، کشتی Seaviolet با بیش از یک میلیون بشکه نفت باکو به سمت بندر ایلات رژیم صهیونیستی در حال حرکت بود. علاوه بر اینها، رژیم صهیونیستی از صادر‌کنندگان اصلی انرژی به مصر و اردن است. طبق قرارداد ۱۵ ساله‌ای که سال 2016 میان اردن و رژیم ‌صهیونیستی منعقد شد، تامین ۶۰ درصد گاز مصرفی اردن بر عهده رژیم اشغالگر فلسطین است. همچنین بر اساس آمار واردات تبادل تجاری صهیونیست‌ها با کشورهای اسلامی، ترکیه در ۱۰ سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیارد لیتر سوخت که بیشتر آن را گازوئیل تشکیل می‌دهد از سرزمین‌های اشغالی وارد کرده است. این محموله‌های سوختی به ارزش 5 میلیارد دلار بوده است.
اکنون باید منتظر ماند و دید وجدان خفته این کشورها با دیدن جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بیدار می‌شود یا مراودات اقتصادی آنها با سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد یافت؟ همه اینها از نتیجه نشست اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی که قرار است عصر امروز در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود، قابل درک خواهد بود.
***
تجمع مردم  و دانشجویان در مقابل سفارت ترکیه
پنجشنبه گذشته جمعی از مردم و دانشجویان در محکومیت و اعتراض به صادرات نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی، مقابل سفارت ترکیه در تهران تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان رفتار دوگانه کشور ترکیه در موضوع فلسطین را محکوم کردند و خواستار توقف صادرات نفت و ارزاق این کشور به رژیم صهیونیستی شدند. دانشجویان و مردم حاضر در این تجمع با سر دادن شعارهایی کشتار مردم مظلوم فلسطین را محکوم کرده و از مجامع بین‌المللی خواستند در مقابل کودک‌کشان غاصب صهیونیستی سکوت نکنند.
گفتنی است دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور طی روزهای گذشته با برپایی تجمعات مختلف و انتشار بیانیه‌هایی، انزجار خود را از جنایات صهیونیست‌ها نشان داده‌اند.

 


Page Generated in 0/0068 sec