printlogo


کد خبر: 271828تاریخ: 1402/8/20 00:00
برگزاری جلسه‌ای در دیوان محاسبات به منظور بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک
بازگشت آلاینده‌ها به کلانشهر‌ها

هوای تهران و برخی کلانشهرها دیروز برای دومین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفت! گویا با ورود به ماه‌های سرد سال مردم همچون سال‌های گذشته باید منتظر ادامه ناسالمی هوا باشند، چرا که نهادها و دستگاه‌هایی که قرار است قانون هوای پاک را اجرا کنند، اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده‌اند؛ معضلی که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و آلودگی هوا سومین علت مرگ و میر در کشور است و سالانه بیش از 4 هزار نفر از هموطنان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. اگر چه عوامل متعددی باعث می‌شود هوا آلوده شود اما مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها وجود خودروهای فرسوده است. در این بین آمارها حکایت از وجود بیش از 17 میلیون خودروی فرسوده و غیراستاندارد در کنار موتوسیکلت‌ها دارد. در کنار استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها و وجود کارخانه‌های آلاینده. در چنین شرایطی وارونگی هوا در فصول پاییز و زمستان این معضل را دوچندان می‌کند. رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اقدامات انجام شده برای اجرای قانون هوای پاک گفت: ارگان‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مرتبط که قرار بود گزارش عملکرد مثبتی را در اجرای این قانون داشته باشند، متاسفانه عملکردشان خیلی مشخص و نمایان نیست، چرا که اهداف مدنظر در این بخش به گونه‌ای که هر دستگاه یا ارگان و سازمانی وظایف خود را در جهت اجرای قانون پاک انجام دهد، محقق نشده است. سمیه رفعیی با بیان اینکه قرار است بزودی موضوع توجه به اجرای قانون هوای پاک و گزارش سازمان‌ها و دستگاه‌ها مرتبط در دیوان محاسبات بررسی شود، گفت: جلساتی با وزرا برگزار شده است تا آنها به تکالیف خود در این زمینه عمل کنند اما گزارش کامل سازمان‌ها و نهادها درباره چگونگی انجام تکالیف و اقدام‌های انجام شده بزودی ارائه و نتایج آن اعلام می‌شود. وی با بیان اینکه در قانون هوای پاک تاکید شده است کیفیت سوخت بهتر و خودروهای فرسوده نیز از چرخه خارج شوند، گفت: بخش عمده آلودگی هوا ناشی از وجود خودروهای فرسوده است که با وجود تاکید فراوان بر از رده خارج کردن آنها ولی توجه چندانی به این مساله نشده است. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه ۱۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: سالانه باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود اما به دلایلی چون سازوکار ناقص و بی‌پشتوانه مراکز اسقاط خودرو و کمبود منابع همچنین بی‌توجهی به تولید انبوه برای جایگزینی خودروهای فرسوده، اقدام آنچنانی در این زمینه نشده است.وی درباره اسقاط خودرو‌های فرسوده تاکید کرد: باید خودرو‌ها و موتوسیکلت‌هایی اسقاط شوند که کماکان امکان تردد دارند، اگرنه اسقاط خودرو‌های متروکه قطعا نمی‌تواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند؛ در این زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیندیشند.
* کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت دیروز ۱۹ آبان‌ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» با میانگین ۱۰۱ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص دیروز «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» با میانگین ۱۰۳ بود و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. گفتنی است شاخص کیفیت هوا (AQI) به 5 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است. دستورالعمل بهداشتی برای این شرایط این است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
* افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای پرجمعیت
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت و کاهش محسوس دما در استان‌های شمال و شمال شرق خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: شنبه (امروز) بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت در استان‌های ساحلی دریای خزر  وشرق اردبیل رخ می‌دهد اما طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه (۲۱ تا ۲۳ آبان) جوی پایدار در غالب مناطق کشور حاکم بوده و با توجه به سکون نسبی هوا افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت انتظار می‌رود. 

Page Generated in 0/0058 sec