printlogo


کد خبر: 271836تاریخ: 1402/8/21 00:00
وزیر بهداشت فلسطین از شهادت ۳۹ کودک و شیرخوار در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد
جنگ علیه بیمارستان‌ها!

گروه بین‌الملل: در سی‌وششمین روز جنگ نوار غزه، در حالی که اشغالگران به حملات توپخانه‌ای و هوایی خود علیه منازل مسکونی و غیرنظامیان ادامه می‌دهند و اسرائیل عملا به جنگ بیماران و بیمارستان‌ها رفته است، وضعیت مراکز درمانی غزه به سمت تعطیلی کامل پیش می‌رود و یک فاجعه بزرگ انسانی در قرن 21 در حال رقم خوردن است. مدیرکل وزارت بهداشت غزه صبح دیروز در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد اشغالگران می‌خواهند با گرفتن عکسی از خود در کنار بیمارستان شفا در شهر غزه، به پیروزی خیالی دست یابند.
منیر البرش در سخنان خود فاش کرد خانواده شهدا به دلیل ناتوانی در بیرون رفتن از بیمارستان، نمی‌توانند فرزندان خود را دفن کنند. البرش گفت: «اگر زنده بمانیم یک گور جمعی در مجتمع شفا برای دفن ۱۰۰ شهید ایجاد می‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم برای دفن بیرون برویم». وی با تاکید بر اینکه تنها جایگزین، استقامت است، از آماده‌سازی «هر ابزار دستی که بتوان برای کمک به بیماران و مجروحان به کار گرفت» خبر داد. سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه نیز به المیادین گفت: «نمی‌توانیم به دلیل کمبود دارو به تعداد زیادی از مجروحانی که به بیمارستان می‌رسند، رسیدگی کنیم». خلیل الدقران توضیح داد رانندگان آمبولانس‌ها به‌ رغم هماهنگی با صلیب سرخ جهانی در حین کار در استان‌های نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شدند. در نتیجه قطع شبکه‌های ارتباطی نوار غزه در پی اقدامات رژیم اشغالگر با هدف کتمان جنایات خود، چندین بار ارتباط المیادین با سخنگوی بیمارستان غزه قطع شد. از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رژیم اشغالگر به طور عمدی بیمارستان‌ها و اطراف آنها را بمباران کرده ‌است. روز جمعه تانک‌های رژیم صهیونیستی چندین بیمارستان از جمله النصر، بیمارستان کودکان و بیماران سرطانی الرنتیسی، بیمارستان چشم و بیمارستان روانپزشکی را محاصره کردند. در مورد بیمارستان القدس در تل الهوا در غرب غزه، هلال‌احمر فلسطین تأکید کرد تک‌تیراندازان اشغالگر مستقیما به سوی افرادی که در بیمارستان بودند تیراندازی کردند و از مرگ یک کودک و مجروح شدن 28 فلسطینی خبر داد که اکثر آنها کودک بودند. در همین رابطه، هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد اشغالگران به سمت اتاق مراقبت‌های ویژه در بیمارستان القدس در جنوب شهر غزه تیراندازی کردند. یک خبرنگار از داخل بیمارستان شفا به الجزیره گفت: پس از قطع کامل برق بیمارستان تلاش کردیم دنبال منبع برق بگردیم تا برخی تجهیزات کار کنند و بتوانیم برخی بیماران را نجات دهیم. این خبرنگار افزود: درگیری‌ها بسیار نزدیک به مجتمع پزشکی شفا و در ۲۰۰ تا ۵۰۰ متری بیمارستان است. این خبرنگار از داخل بیمارستان شفا گفت: برخی آوارگان پس از بمباران مجتمع سعی کردند از آنجا فرار کنند اما توسط نیروهای اشغالگر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
* وزیر بهداشت فلسطین از شهادت ۳۹ کودک و شیرخوار در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد
وزیر بهداشت فلسطین در کنفرانس خبری خود همچنین گفت: ۳۹ کودک و شیرخوار که در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بودند به دلیل نرسیدن اکسیژن شهید شدند. می الکیله افزود: بمباران مجتمع پزشکی شفا با بمب فسفر سفید انجام شده است. بیمارستان القدس از کار افتاده و تنها بخش مراقبت‌های ویژه‌اش کار می‌کند که آن هم تنها تا ساعات دیگر می‌تواند کار کند. به گفته وزیر بهداشت فلسطین، ۲۰ بیمارستان از مجموع ۳۰ بیمارستان غزه به طور کامل از کار افتاده و بیمارستان‌ها مقابل چشمان جهانیان بمباران می‌شوند. الکیله افزود: عمل‌های جراحی در داخل بیمارستان‌ها روی زمین بدون هیچ ماده بیهوشی و در زیر نور گوشی‌های همراه انجام می‌شود و این در تاریخ اصلا رخ نداده است.
* درخواست پزشکان بدون مرز برای توقف حملات به بیمارستان‌ها
سازمان پزشکان بدون مرز نیز با بیان اینکه حملات به بیمارستان شفا بشدت تشدید شده، اعلام کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم با کارمندان‌ خود در داخل بیمارستان تماس برقرار کنیم. این نهاد افزود: بشدت نسبت به وضعیت بیماران، کادر پزشکی و زخمی‌ها که هنوز در داخل بیمارستان هستند، نگرانیم، آن هم در حالی که برخی اصلا نمی‌توانند حرکت کنند. سازمان پزشکان بدون مرز تاکید کرد: خواستار توقف فوری حملات به بیمارستان‌ها و حمایت از کادر درمان و بیماران و تاسیسات بهداشتی و پزشکی هستیم.
در همین حال، صلیب سرخ جهانی تاکید کرد وضعیت سیستم بهداشتی در نوار غزه به نقطه بی‌بازگشت رسیده است و سوخت و تجهیزات پزشکی تمام شده و برق قطع است. اشغالگران از نیمه شب بمباران شدیدی را در مجاورت بیمارستان شفا انجام داده‌اند. پس از اصابت گلوله به یکی از درهای آن، همچنان حملات به ساختمانی که بیماران و کادر پزشکی در آن مستقر هستند نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت غزه، در طول بمباران، اشغالگران از بمب‌های فسفری ممنوعه بین‌المللی استفاده کردند که به نوبه خود ممکن است جان بیمارانی را که بیش از سایرین در بیمارستان در معرض خطر هستند، تهدید کند. خبرگزاری فلسطینی معا به نقل از منابع محلی گزارش داد: هواپیماها و توپخانه‌های دشمن صهیونیست بار دیگر حیاط بیمارستان شفا و اطراف بیمارستان اندونزی را بمباران کردند که برق آن عصر جمعه به دلیل تمام شدن سوخت به طور کامل قطع شد. همچنین شبکه المیسره اعلام کرد برق بیمارستان شفا به طور کامل قطع شده است. مدیرکل بیمارستان‌های غزه نیز گفت نیروهای اشغالگر همچنان بیمارستان کودکان النصر در غرب شهر غزه را در محاصره دارند. برخی منابع نیز اعلام کردند تانک‌های ارتش صهیونیستی به بیمارستان‌های شهید الرنتیسی، النصر و العیون در شمال غزه رسیده‌اند.
در این میان «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت جمعه در شورای امنیت سازمان ملل گفت به طور متوسط یک کودک در هر دقیقه در نوار غزه کشته می‌شود و هشدار داد هیچ جا امن نیست و هیچ کس در امنیت نیست. وی افزود نیمی از ۳۶ بیمارستان غزه و دوسوم مراکز مراقبت‌های اولیه از کار افتاده‌اند و آنهایی که همچنان مشغول فعالیتند، با حجمی بسیار بیشتر از ظرفیت مواجهند. آدهانوم سیستم بهداشت و درمان غزه را در آستانه فروپاشی توصیف کرد. وی در توصیف وضعیت غزه گفت: راهروهای بیمارستان‌ها مملو از مجروحان، بیماران و افراد در حال مرگ است و سردخانه‌ها پر شده است. جراحی بدون بیهوشی انجام می‌شود. ده‌ها هزار آواره در بیمارستان‌ها پناه گرفته‌اند. به گزارش رویترز، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت از هفتم اکتبر سازمان جهانی بهداشت ۲۵۰ حمله به مراکز بهداشت و درمان در غزه و کرانه باختری را تایید کرده است. تدروس آدهانوم در این نشست همچنین بزرگ شدن کودکان در دوران جنگ اتیوپی را یادآوری کرد و گفت آنچه را کودکان غزه تجربه می‌کنند، درک می‌کند. وی گفت: صدای شلیک گلوله و گلوله‌هایی که در هوا سوت می‌کشند، بوی دود پس از اصابت گلوله‌ها، گلوله‌های ردیاب در آسمان شب، ترس و درد؛ در طول زندگی با من مانده است.
در آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل، یک دقیقه سکوت برای غیرنظامیان کشته شده در درگیری‌ها و همچنین ۱۰۱ نفر از کارکنان آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) که جان خود را در حملات رژیم صهیونیستی از دست داده‌اند، اعلام شد. آنروا جنگ غزه را مرگبارترین درگیری برای سازمان ملل توصیف کرده است. آخرین گزارش‌ها حاکی است تعداد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی در غزه به ۱۱ هزار و ۷۸ شهید و ۲۷ هزار و ۴۹۰ زخمی رسیده است. از میان این شهدا ۴ هزار و ۵۰۶ نفر کودک، ۳ هزار و ۲۷ نفر زن و ۶۷۸ نفر هم سالمند هستند.

Page Generated in 0/0072 sec