printlogo


کد خبر: 271840تاریخ: 1402/8/21 00:00
تیم‌ملی نوجوانان فوتبال ایران در جام جهانی، ۳ بر ۲ تیم ملی برزیل را شکست داد
شیرهای شگفتی‌ساز

شیرهای ایرانی دیروز در نخستین گام خود در جام‌جهانی نوجوانان 2023 شگفتی بزرگی خلق کردند و با کامبکی به‌یادماندنی، برزیل مدافع عنوان قهرمانی را ۳ بر ۲ شکست دادند. با این پیروزی تاریخی که چه بسا می‌تواند بهترین نتیجه تاریخ فوتبال کشورمان باشد، پسران حسین عبدی در همین ابتدای کار از بخت بلند صعود از گروه C جام‌ جهانی اندونزی برخوردار شدند، گروهی که با حضور برزیل، قهرمان دوره گذشته و دومین تیم پرافتخار این رقابت‌ها و انگلیس، قهرمان ۲ دوره پیش و تیم سوم رقابت‌های امسال زیر 17 سال اروپا، به گروه مرگ، موسوم شده است. 
البته باید خاطرنشان کرد که تیم ‌ملی نوجوانان ایران پرافتخارترین تیم فوتبال کشورمان در عرصه جهانی است که برای پنجمین بار در جام‌جهانی زیر 17 سال فیفا شرکت می‌کند و سابقه یک مقام پنجمی (مرحله یک‌چهارم نهایی) و ۲ صعود دیگر از گروهش (مرحله یک‌هشتم نهایی) ادوار پیشین را دارد. تیم‌ملی نوجوانان بعدازظهر دیروز به وقت جاکارتا در ورزشگاه بین‌المللی این شهر با قضاوت سلوین برون از هندوراس به مصاف طلایی‌پوشان آمریکای جنوبی رفت، این در حالی است که در بازی دیگر گروه انگلیسی‌ها با نتیجه 10 بر صفر مقابل کالدونیای جدید، نماینده ضعیف اقیانوسیه قدرت‌نمایی کردند.
حسین عبدی، سرمربی تیم پیش از بازی نخست کسب یک تک امتیاز از مدافع عنوان قهرمانی جهان را حداکثر چشم‌انداز نوجوانان ایران در این ماموریت دشوار عنوان کرده بود.
در مقابل فیلیپه لئال، سرمربی حریف نیز با اذعان به اینکه ایران سخت‌ترین حریف برزیل است، ابراز امیدواری کرده بود شاگردانش بتوانند با تکیه بر استعدادهای درخشان‌ خود از سد ایران عبور کنند که در نهایت موفق نشدند. در نیمه نخست سرخپوشان ایران با آرایش 1-3-2-4 متشکل از آرشا شکوری (دروازه‌بان)؛ ابوالفضل ذلیخایی، عرفان درویش‌عالی، حسام نفری، نیما اندرز (خط دفاعی)؛ امیرمحمد رزاق‌نیا، ابوالفضل زمانی (خط میانی)؛ محمدباقر صادقی، ابوالفضل موردی، یعقوب براجعه (هافبک هجومی) و اسماعیل قلی‌زاده در مقابل شاگردان فیلیپه لئال قرارگرفته بودند که با آرایش 1-3-2-4 هجومی با محوریت شماره 7، رایان ویتور، بال چپ تنومند و زهردارشان از همان ابتدا روی دروازه ما خیمه زدند.
این در حالی است که غیبت کسری طاهری، مهاجم توانمند ایران در ترکیب اولیه سوال‌برانگیز می‌نمود، ستاره‌ای که پیش از آغاز رقابت‌ها تارنمای فیفا به تمجید از شم گلزنی او پرداخته و از آقای شماره 10 به عنوان یکی از ستاره‌های تیم مسیر صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا زیر ۱۷ سال ۲۰۲۳ نام برده بود. جالب اینکه رسانه‌های برزیلی نیز از قبل درباره زهردار بودن این مهاجم اهل کهگیلویه‌وبویراحمد به سرمربی برزیل هشدار داده بودند. اگرچه در نهایت طاهری با به میدان آمدنش در نیمه دوم تبدیل به ستاره اصلی پیروزی تاریخی ایران بر نوجوانان سرزمین سامبا شد اما بدون او، شاگردان عبدی نمایشی منفعلانه و بسیار ضعیف داشتند. در نیمه نخست به نظر می‌رسید به جز آرشا شکوری – فرزند هادی شکوری، ملی‌پوش سابق – که در چارچوب دروازه در قامت رهبر تیم عملکردی قهرمانانه داشت و البته یعقوب براجعه (شماره 9) در نقش بال راست که تنها لحظات نسبتا خطرناک تیم را روی دروازه فیلیپه گابریل خلق کرد، بقیه بازیکنان ما در شوک اولیه حضور در این تورنمنت جهانی و برخورد با ستاره‌های برزیلی فرورفته بودند. سرخپوشان در اغلب دقایق در نیمه خودی و داخل محوطه 18 قدم دفاعی تمام عیار داشتند و و شاید بخت با آنها یار بود که تنها ۲ بار دروازه‌شان باز شد، اگرچه نباید از سیوهای تماشایی شکوری و نقشی که در بازی‌سازی از عقب زمین در بحبوحه زمینگیر شدن هم‌تیمی‌های نوجوانانش داشت نیز به سادگی گذشت. رایان، مهاجم سیه‌چرده و چپ پای برزیل روی هر ۲ گل طلایی‌پوشان نقش مستقیم داشت. او گل اول را روی یک ارسال کرنر در دقیقه 28 با ضربه پای چپ از لبه 18 قدم به ثمر رساند و گل دوم نیز پس از فرار او از سمت چپ و به دنبال برخورد با پای ابوالفضل زمانی، مدافع کشورمان در دقایق اضافه نیمه اول به ثمر رسید.
در نیمه دوم اما ورق کاملا برگشت و حسین عبدی ثابت کرد لیاقت تمجیدهای کارشناس فیفا و رهبری تیمش به جام‌جهانی را داشته است. او با ۲ تغییر کلیدی در دفاع چپ و خط حمله، همایی‌فرد و کسری طاهری را از ابتدای نیمه دوم به زمین فرستاد که نتیجه آن عوض شدن جریان بازی به شکلی باورنکردنی بود. خیلی زود در دقیقه 54 هیمنه ستاره‌های نوجوان سامبا با حرکت پابه‌توپ ماهرانه یعقوب براجعه از سمت راست 18 قدم حریف شکست و او با یک ضربه کم‌جان اما دقیق پای چپ، برزیلی‌ها را غافلگیر کرد و فاصله را به حداقل رساند. فوتبال معقول و مقتدرانه شیربچه‌های ایرانی پس از گل نخست هم ادامه پیدا کرد تا اینکه دقیقه 69 روی یک ضد حمله برق‌آسا کار به تساوی کشید. ۲ ستاره اصلی ایران روی این گل نقش داشتند.
با شروع مجدد استثنایی شکوری، طاهری با فرار سریع از پشت آخرین دفاع برزیل با یک ضربه پرقدرت توپ را از بین پاهای دروازه‌بان حریف به تور چسباند. برزیلی‌ها هنوز در شوک گل تساوی بودند که شگفتی نهایی نیز در دقیقه 73 از راه رسید. روی یک ضدحمله دیگر از سمت چپ دفاع آنها، طاهری توپ را در  عرض برای اسماعیل قلی‌زاده (شماره 7) مهاجم تیم فرستاد تا او از لبه شش قدم کار را تمام کند. ایران در ادامه بازی را بخوبی کنترل کرد و معدود حملات خطرناک برزیل نیز راهی به چارچوب نبردند تا ایران به ۳ امتیاز شیرین مقابل حریفی که احتمالا بهترین تیم جام‌جهانی نوجوانان اندونزی نیز هست، دست یابد. این دومین پیروزی فوتبال ملی ایران برابر برزیلی‌ها پس از 51 سال محسوب می‌شود.
ایران در دومین گام خود سه‌شنبه شب این هفته در ورزشگاه 80 هزار نفری بین‌المللی جاکارتا به مصاف صدرنشین گروه، انگلیس می‌رود. تیمی که ۶ سال پیش در رقابت‌های جام‌جهانی نوجوانان هند 2017 که ایران تا یک‌چهارم نهایی پیش رفته و مغلوب اسپانیا شده بود، با شکست ماتادورها در فینال قهرمان شده بود.

Page Generated in 0/0048 sec