printlogo


کد خبر: 271848تاریخ: 1402/8/21 00:00
برنامه‌ریزی دولت و مجلس برای پوشش بیمه تکمیلی دهک‌های پایین درآمدی جامعه در برنامه هفتم توسعه
درمان با پیوست عدالت

در حال حاضر 45 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و از طرفی آمارها نشان می‌دهد از سال گذشته تاکنون ۱۲ میلیون ایرانی در 5 دهک درآمدی در صندوق‌های مختلف به صورت رایگان زیر چتر حمایت بیمه سلامت قرار گرفتند، با این حال دولت قصد دارد در برنامه هفتم توسعه دهک‌های پایین درآمدی جامعه را تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز قرار دهد؛ اقدام قابل توجهی که بیانگر توجه دولت سیزدهم به قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه در بحث حفظ سلامت و تامین هزینه‌های درمان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت: علاوه بر رایگان کردن فرانشیز بیماران در دهک‌های اول تا پنجم، دولت در نظر دارد در برنامه هفتم خدمات دیگری را نیز همچون خدمات بیمه تکمیلی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین درآمدی در نظر بگیرد. داوود منظور در چهل‌وششمین نشست بررسی برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: با حمایت و پشتیبانی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، قبلا حکمی مبنی بر رایگان کردن فرانشیز بیماران در دهک‌های اول تا پنجم تصویب شده و دولت به دنبال این است خدماتی شبیه بیمه تکمیلی را نیز در صورت تأمین منابع مورد نیاز به دهک‌های پایین درآمدی ارائه دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: الان افرادی که در دهک‌های بالای درآمدی هستند، از خدمات بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند و دهک‌های پایین عملا فقط خدمات بیمه پایه را می‌گیرند. منظور سپس با بیان اینکه دولت به دنبال اجرای برنامه حمایتی درمان مازاد بر بسته بیمه پایه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی برای دهک‌های پایین درآمدی است، افزود: دولت این اجازه را از مجلس می‌گیرد که برای ۳ دهک پایین درآمدی، خدماتی شبیه بیمه تکمیلی را فراهم کند و ان‌شاءالله منابع اجرای این طرح هم در طول دوره برنامه تأمین می‌شود.
* پرداخت 95 درصد هزینه بیمار در نظام ارجاع
وزیر بهداشت با بیان اینکه هر کد ملی باید یک پرونده سلامت داشته باشد، گفت: طرح پرونده سلامت در ۹۳ شهرستان در حال اجراست و اطلاعات همه مردم در آنجا وجود دارد، بنابراین اگر در این طرح با بیماری مواجه شدیم که نیازمند بستری بود مراحل درمان باید از طریق نظام ارجاع انجام شود و در صورت نیاز به بستری از این راه ۹۵ درصد هزینه را می‌پردازیم.   بهرام عین‌اللهی دیروز اعلام کرد: متاسفانه امروز شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیر هستیم و 2 بیماری دیابت و پرفشاری خون عوامل اصلی مرگ و میر است. وی در برنامه آغاز پویش ملی سلامت، بر آموزش‌های سلامت‌محور با تلفن‌های همراه تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیر هستیم. 
وی ادامه داد: امروز نقش خانواده در مهار بیماری بسیار مهم است و ما باید در خانواده پایش داشته باشیم. تغذیه خانواده، آموزش خانواده و ایجاد پرونده سلامت در خانواده مهم است و هر کد ملی باید یک پرونده سلامت داشته باشد و پویش سلامت راهی برای این موضوع خواهد بود. وی گفت: هر فردی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند، در پرسشنامه‌ای باید اطلاعات جامع به شکل علمی درباره سلامت خانواده ارائه دهد و امروز در ۹۳ شهرستان به صورت کامل این طرح درحال اجراست و این موضوع راهی در امتداد آن است. 
وزیر بهداشت درباره سلامت کودکان نیز توضیح داد: پیشگیری و درمان کودکان باید اولویت باشد. هرچه برای واکسیناسیون هزینه کنیم، در واقع هزینه نیست و در آینده برای ما سود دارد. واکسیناسیون از معلولیت کودک پیشگیری می‌کند. در ادامه مراسم وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: امروز با کم شدن بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته ‌و در بیمارستان‌ها شاهد هستیم ۸۳ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند و بیش از ۱۵۰ هزار مرگ و میر از بیماری‌های قلبی - عروقی داریم. ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران فشار خون بالا دارند، در حالی که خیلی‌ها شاید یک بار هم فشار خون خود را اندازه‌گیری نکرده باشند. زمانی می‌گفتند اگر بخواهیم فشار خون بگیریم حتما باید نزد پزشک برویم اما امروز دیگر اینگونه نیست و باید امکانات آن همه جا فراهم باشد. وی افزود: از طرفی سالانه ۳۰ هزار مرگ به دلیل دیابت داریم؛ در حالی که فرد شاید از بیماری خود حتی مطلع هم نباشد. در عین حال بیش از ۶۰ درصد افراد کشور از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند و ۳۰ درصد مردم هم از ابتلای خود به دیابت بی‌خبرند. وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم با آگاهی بموقع از امسال تا سال ۱۴۰۹ بتوانیم از نیم میلیون مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی - عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت پیشگیری کنیم‌. 
وی افزود: بیش از ۲۲۰ هزار مرگ، یعنی حدود ۸۹ درصد مرگ در سال ناشی از عوامل فشارخون، قندخون، چاقی، اضافه وزن و... است. داشتن تحرک کافی بدنی بسیار مهم است. انواع و اقسام غذاهای پرنمک و پرچرب مورد استقبال نسل جوان است و ما می‌دانیم بسیاری از بیماری‌ها در کودکی پایه‌گذاری می‌شود و مصرف زیاد غذای پرنمک، نوشابه و... در آینده فرد اثرگذار است‌. در این زمینه از مسؤولان مدارس می‌خواهیم در بوفه‌ها از ارائه این محصولات مضر خودداری کنند و حتی پویشی برای آگاهی‌رسانی این موضوع به بچه‌ها آغاز کنیم. وی افزود: با این پویش برنامه داریم تا از ۲۰۰ هزارمرگ بر اثر فشارخون جلوگیری کنیم، همچنین با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰ درصد می‌توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد. 

Page Generated in 0/0160 sec