printlogo


کد خبر: 271855تاریخ: 1402/8/21 00:00
اخبار

اصلاح ۷۱۰ نقطه پرحادثه‌ در سال ۱۴۰۳
وزیر راه و شهرسازی در صد‌و‌سی‌و‌دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با اشاره به وجود ۸۸۷ نقطه پرحادثه‌ در کشور، اظهار کرد: تاکنون ۱۶۰ نقطه از این تعداد برطرف شده و ۷۱۰ نقطه باقی مانده است که باید با همکاری استان‌ها سال ۱۴۰۳ اصلاح و برطرف شود. مهرداد بذرپاش همچنین تامین منابع مورد نیاز برای رفع نقاط پرحادثه‌ و اجرای سایر اقدامات و برنامه‌ها به منظور کاهش تصادفات و سوانح رانندگی را از دیگر مسائل مهمی دانست که باید پیگیری و محقق شود. وی با اشاره به لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز در راستای کاهش تصادفات اظهار کرد: در این زمینه قوانین و مقررات مورد نیاز برای تامین منابع و تجهیزات و رفع موانع اختصاص بودجه پیگیری خواهد شد. بذرپاش افزود: جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور همه دستگاه‌ها و نهادهای عضو و مشارکت پررنگ استان‌ها هر 2 هفته یک بار برگزار شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استان‌ها نیز مسائل مرتبط با اصلاح نقاط پرحادثه‌ و کاهش و رفع عوامل تصادفات و سوانح رانندگی را با جدیت پیگیری کنند. صد‌و‌سی‌ودومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور صبح شنبه ۲۰ آبان به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و نمایندگان سایر دستگاه‌ها به منظور بررسی رفع نقاط پرحادثه‌ کشور و اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله برنامه ملی کاهش سوانح و حوادث رانندگی (‌برنامه نجات) در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
***
امکان واریز وجه بدون محدودیت در سامانه‌های معاملاتی بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) از امکان واریز وجه بدون محدودیت در سامانه‌های معاملاتی بورس خبر داد و گفت: کاربران سامانه‌های معاملاتی بورس اوراق بهادار از این پس می‌توانند قدرت خرید حساب کاربری خود را با هر مبلغی که مد نظر دارند، بدون محدودیت در درگاه‌های آنلاین بانکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک افزایش دهند. مجید عشقی افزود: تا پیش از این، کاربران و سرمایه‌گذاران قادر بودند روزانه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به قدرت خرید حساب کاربری خود اضافه کنند اما اکنون مطابق با دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی و سازمان بورس این سقف حذف شده است.
***
افزایش روزانه ۲ میلیون لیتری تولید بنزین تا اردیبهشت سال آینده
معاون وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین و 3 تا 3.5 میلیون لیتر گازوئیل (نفت‌گاز) تا اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۳ خبر داد. جلیل سالاری در گفت‌وگویی افزود: ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است که با افزایش خوراک در چند پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین کشور روزانه ۲ میلیون لیتر و ظرفیت گازوئیل کشور روزانه 3 تا 3.5 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیح ‌داد: برنامه‌هایی داریم که بتوانیم خوراک برخی پالایشگاه‌ها را افزایش دهیم و در این بخش 3 خط لوله داریم که برای تکمیل به سرمایه‌گذاری جزئی نیاز دارند. مصرف بنزین کشور در تابستان سال جاری اعدادی نظیر ۱۲۷ میلیون لیتر را ثبت کرده بود اما سالاری سوم آبان امسال گفت: موازنه تولید و مصرف بنزین در کشور برقرار است و با ورود به نیمه دوم سال، مصرف بنزین روند کاهشی داشته است.
***
تحریم‌ها مانع رشد صادرات نفت ایران به چین نشد
با وجود تحریم‌های آمریکا، واردات نفت چین از ایران، به رکورد بالایی رسیده است. آمار شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان و بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است، به طور میانگین 1.05 میلیون بشکه در روز نفت ایران را در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ خریداری کرده است که ۶۰ درصد بالاتر از اوج واردات ثبت شده توسط گمرک چین در سال ۲۰۱۷ است که هنوز تحریم‌های آمریکا آغاز نشده بود. افزایش واردات نفت ایران توسط چین، با افزایش تولید ایران روی داده که طبق نظرسنجی رویترز به 3.17 میلیون بشکه در روز رسیده است. این بالاترین سطح تولید از سال ۲۰۱۸ است که واشنگتن تحریم‌های نفتی علیه ایران را برگرداند. طبق آمار ورتکسا، واردات نفت چین از ایران در اکتبر به حدود 1.45 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح ماهانه است. گمرک چین به جز 2 محموله در دسامبر سال ۲۰۲۱ و ژانویه سال ۲۰۲۲، واردات نفت از ایران را از دسامبر سال ۲۰۲۰، ثبت نکرده است. هر چند در آغاز تحریم‌ها، واردات چین از ایران کاهش داشت اما حجم آن با افزایش تقاضای پالایشگاه‌های خصوصی چینی، به تدریج بهبود یافت. به گفته معامله‌گران چینی بیش از ۴۰ پالایشگاه چینی مستقل، نفت ایران را پالایش می‌کنند زیرا کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارد. این پالایشگاه‌ها اتکای چندانی به سیستم مالی جهانی مبتنی بر دلار ندارند و نیازی ندارند با شرکت‌های غربی در زمینه فناوری همکاری کنند. اکثر معاملات هم با استفاده از یوآن چین تسویه می‌شود. چین که همواره با تحریم‌های یکجانبه مخالف بوده است، از روسیه و ونزوئلا هم نفت می‌خرد. بر اساس گزارش رویترز، آخرین محموله نفت ایران که در گمرک چین ثبت شد، در اوایل سال ۲۰۲۲ و برای نفتی بود که قرار بود روانه ذخایر دولتی شود.

Page Generated in 0/0065 sec