printlogo


کد خبر: 271860تاریخ: 1402/8/21 00:00
اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض برگزار شد؛ در این اجلاس هیچگونه تصمیمی برای اقدام عملی علیه رژیم صهیونیستی و توقف جنایات در غزه اتخاذ نشد
خیانت

گروه بین‌الملل: تمام مردم جهان اسلام چشم‌شان به «نشست سران کشورهای اسلامی» بود تا «اقدامی عملی» برای پایان جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه انجام دهند، یا حداقل مرز رفح برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین باز شود تا مقابل رژیم اسرائیل بایستند اما هیچ کدام از سران کشورهای عربی و ترکیه حرفی عملی برای مقابله با تل‌آویو نزدند. 
اسرائیل ساعتی قبل از برگزاری نشست سران اسلامی در ریاض عربستان با حمله مستقیم به بیمارستان شفا و محاصره چند بیمارستان دیگر در نوار غزه نشان داد قصد ندارد جنگ را متوقف کند. از همین رو در چند هفته گذشته جهان اسلام انتظار داشت سران کشورهای اسلامی اقدامی عملی در مقابل اسرائیل انجام دهند. چند روز قبل برخی رسانه‌ها گزارش دادند ایران طرحی برای مقابله عملی با اسرائیل در جنگ غزه دارد. ایران طرحی داشت که ابتدا دفاع مشروع برای مردم فلسطین تصویب شود تا مانند جنگ مردم بوسنی و صرب‌ها دولت‌های مسلمان بتوانند سلاح به صورت قانونی برای مردم غزه ارسال کنند؛ موضوعی که در صحبت‌های رئیسی هم وجود داشت. رئیس‌جمهور ایران در نشست سران کشورهای اسلامی اعلام کرد: «در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت آمریکایی‌ها در این جنگ نابرابر، کشورهای اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آنها را در مبارزه با اشغالگر جنگ‌افروز‌ کمک کنند». اما دیگر کشورهای اسلامی و عربی در نشست روز گذشته ریاض هیچ پیام یا اقدامی عملی برای پایان جنگ، همچنین کمک‌رسانی به مردم غزه ارائه ندادند و صرفا با خواندن بیانیه‌ای به این موضوع اشاره داشتند که باید جنگ پایان یابد. در بیانیه پایانی این نشست هم موضوعی درخور که بتواند با یک اقدام مناسب و درست جنگ را تمام کند و مردم غزه از زیر بمباران شدید اسرائیل رهایی یابند وجود نداشت. در بیانیه پایانی این نشست ضمن محکومیت‌ حمله رژیم اشغالگر علیه نوار غزه، جنایت‌های جنگی و کشتارهای شنیع انجام‌شده، بر لزوم لغو محاصره اعمال‌شده علیه غزه و ورود فوری کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه که شامل مواد غذایی، دارو و سوخت به غزه است، تاکید شد. این بیانیه اعلام می‌دارد: «از شورای امنیت می‌خواهیم تصمیمی فوری برای محکوم کردن تخریب وحشیانه بیمارستان‌ها در نوار غزه توسط اسرائیل بگیرد. ما همچنین از تمام کشورها می‌خواهیم صادرات سلاح و مهمات به مقامات رژیم اشغالگر را متوقف کنند». بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی و اسلامی همچنین تاکید داشت با توصیف جنگ تلافی‌جویانه علیه غزه و دفاع از خود یا توجیه آن تحت هر بهانه‌ای مخالفت دارد.
شرکت‌کنندگان در نشست سران کشورهای عربی - اسلامی در بیانیه پایانی نشست خود تاکید کردند: «جابه‌جایی حدود یک و نیم میلیون فلسطینی از شمال نوار غزه به جنوب آن را که طبق کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و ضمیمه آن در سال ۱۹۷۷، جنایت جنگی محسوب می‌شود، محکوم می‌کنیم و از طرف‌های توافق ژنو می‌خواهیم در محکومیت آن، تصمیم و تدابیر جمعی اتخاذ کنند، همچنین از همه نهادهای مربوط به سازمان ملل می‌خواهیم با تلاش مقامات رژیم اشغالگر برای تداوم این وضعیت اسفبار ضد انسانی مقابله کنند و بر لزوم بازگشت فوری آوارگان فلسطینی به خانه‌ها و مناطق‌شان تأکید کنند». سران کشورهای اسلامی در ادامه بیانیه پایانی خود بر رد کامل و مطلق و پاسخ جمعی به هرگونه تلاش برای جابه‌جایی اجباری فردی یا جمعی، آوارگی اجباری یا تبعید و کوچ اجباری مردم فلسطین چه در داخل نوار غزه یا کرانه باختری رود اردن، از جمله بیت‌المقدس، یا خارج از قلمرو آن به هر مقصد دیگری تأکید و اعلام کردند این یک خط قرمز و جنایت جنگی است. سران کشورهای عربی و اسلامی همچنین از شورای امنیت خواستند تصمیمی قاطع و الزام‌آور برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اتخاذ کند و رژیم اشغالگر را که قوانین بین‌المللی، قوانین بشردوستانه و قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کند، مهار کند: «سر باز زدن از اجرای این تصمیم قاطع، نوعی همدستی با اسرائیل است که به آن اجازه می‌دهد به تجاوزات وحشیانه خود و کشتار مردم بی‌گناه، کودکان، سالمندان و زنان فلسطین ادامه دهد». حاضران در نشست از شورای امنیت خواستند قطعنامه‌ای فوری در محکومیت تخریب وحشیانه بیمارستان‌های نوار غزه، ممانعت از ورود دارو، غذا و سوخت‌رسانی، قطع برق و آب و خدمات اولیه از جمله خدمات ارتباطی و اینترنتی به عنوان مجازات دسته‌جمعی که جنایت جنگی مطابق با قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، تصویب کند: «شورای امنیت باید با اتخاذ چنین تصمیمی رژیم اشغالگر را به قوانین بین‌المللی پایبند کند و فورا اقدامات وحشیانه و غیرانسانی و محاصره‌ای را که سال‌ها اسرائیل بر نوار غزه تحمیل کرده است، لغو کند». رهبران کشورهای عربی و اسلامی شرکت‌کننده در نشست ریاض در بیانیه پایانی خود بر اهمیت درخواست از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات فوری درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط اسرائیل در سراسر اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی تأکید کردند.
کشورهای اسلامی می‌توانستند با تحریم همه‌جانبه رژیم اسرائیل و بستن حریم هوایی خود روی این رژیم، همچنین قطع روابط اقتصادی با تل‌آویو ضربه مهلکی به رژیم صهیونیستی بزنند. از سوی دیگر مصر نقش پررنگی در کمک‌رسانی به مردم غزه می‌تواند ایفا کند. بازگشایی این مرز و رساندن غذا و دارو بهترین کمک مصر می‌تواند باشد. در اجلاس روز گذشته جز ایران و سوریه که حمایت همه‌جانبه و عملی از مردم غزه داشتند هیچ رهبر کشور دیگری حرفی برای رهایی مردم غزه از جنایت اسرائیل نداشت که نشان‌دهنده انفعال و بی‌عملی سران کشورهای عربی و اسلامی است. در این بین چند رهبر عربی سخنانی مطرح کردند که مرور صحبت‌های آنان نشان می‌دهد اقدام عملی ندارند. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در آغاز این نشست اظهار کرد: ما بر محکومیت جنگ وحشیانه‌ای که ملت فلسطین در غزه با آن مواجه هستند، تاکید می‌کنیم و تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. ما کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد می‌کنیم و خواهان رفع محاصره این منطقه هستیم.
عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این نشست گفت: مردم غزه در معرض یک جنگ زشت هستند که باید فورا متوقف شود. بی‌عدالتی‌ای که فلسطینیان در معرض آن هستند از ۷ اکتبر آغاز نشد، بلکه از ۷ دهه پیش آغاز شد. وی گفت: نیروهای اشغالگر پزشکان، تیم‌های امدادی، کودکان، زنان و حتی افراد مسن را در غزه می‌کشند. راه‌حل 2 دولتی تنها راه پایان دادن به رنج ملت فلسطین و حل بحران چند دهه‌ای آنها است. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز در این نشست اظهار کرد: مردم غزه در معرض کشتار، محاصره و اقدامات غیرانسانی هستند که نیازمند موضع جدی جامعه جهانی است. امروز ما بار دیگر بر محکومیت کشتار غیرنظامیان تاکید  و اعلام می‌کنیم سیاست مجازات دسته جمعی مردم غزه غیرقابل قبول است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: کلمات نمی‌توانند آنچه را که در غزه اتفاق می‌افتد و هدف قرار دادن وحشیانه بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس را توصیف کنند. مادرانی را دیدیم که فرزندان مرده خود را در آغوش گرفته بودند و پدرانی که در میان آوار به دنبال اعضای خانواده خود بودند. اسرائیل با کشتن مردم، کودکان و زنان بی‌گناه در تلاش است انتقام حوادث 7 اکتبر را بگیرد. ۷۳ درصد کسانی که در غزه و کرانه باختری جان خود را از دست دادند زن و کودک بودند و این جنون غیرقابل درک است. کشورهای غربی حتی خواستار آتش‌بس هم نشدند.
صحبت‌های رهبران اسلامی نشان می‌دهد پیام حماس به عنوان نماینده مردم غزه را نشنیدند که چند ساعت قبل از این نشست در پیامی گفته بود: «تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز بگیرید تا دیر نشده و غزه به گورستان تبدیل نشده است».
***
آخرین تحولات توفان الاقصی
* ارتش رژیم صهیونیستی خواستار تخلیه تمام بیمارستان‌های غزه شد.
* سازمان پزشکان بدون مرز خواستار توقف حملات به بیمارستان‌ها شد.
* ان‌بی‌سی نوشت: واشنگتن نمی‌تواند ادعای اسرائیل درباره وجود مقر حماس زیر بیمارستان شفا را تایید کند.
* وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: نمی‌توانیم شهدا را دفن کنیم؛ اشغالگران رانندگان آمبولانس‌ها را دستگیر کردند.
* مردم نیویورک در حمایت از فلسطین تظاهرات بزرگی برگزار کردند.
* انصارالله یمن اعلام کرد: رژیم صهیونیستی را با موشک بالستیک هدف قرار می‌دهیم.
* کادر درمان انگلیس خواستار آتش‌بس در غزه شدند.
* پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه هدف قرار گرفت.
* حملات حزب‌الله به مواضع ارتش صهیونیستی ادامه یافت.
* قسام 3 خودروی زرهی دیگر رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.
* رژیم صهیونیستی مسجدی را در شهر غزه ویران کرد.
* بیمارستان بزرگ غزه از خدمت‌رسانی خارج شد.
* وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: 2700 نفر هنوز زیر آوار هستند.

 


Page Generated in 0/0067 sec