printlogo


کد خبر: 271872تاریخ: 1402/8/20 00:00
اخبار

راهیابی «آخرین تولد» به ۲ جشنواره بین‌المللی
«آخرین تولد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «نوید محمودی» همزمان به بیست‌وهشتمین دوره جشنواره کرالا و شانزدهمین دوره جشنواره جیپور هند راه یافت. «آخرین تولد» همچنین نامزد بهترین فیلم داستانی از جشنواره جیپور هند شد که این جشنواره نیز از ۵ تا ۹ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۱۵ تا ۱۹دی) برپا می‌شود. در این فیلم الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی به ایفای نقش می‌پردازند.
***
بازیگر مشهور فلسطینی هم قربانی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شد
ایناس السقا، بازیگر فلسطینی ساکن غزه نیز همانند بسیاری از مردم این منطقه قربانی جنایات رژیم صهیونیستی شد. رسانه‌های عربی به نقل از نزدیکان ایناس السقا خبر شهادت او را اعلام کردند. او به همراه 2 دخترش به نام‌های لین و سارا در جریان یکی از حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیدند و دیگر فرزندانش به نام‌های ابراهیم، ریتا و فرح نیز به شدت مجروح شدند. وزارت فرهنگ فلسطین ضمن تایید خبر شهادت این بازیگر مشهور تئاتر اعلام کرد وی یکی از بازیگران و مدرسان تئاتر در غزه بود و فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در کارنامه خود داشت. پیش از این هم علی عبدالله نسمان بازیگر تئاتر، محمد الصلاحی، محمد فائز ابومطر، ابراهیم لافی و هشام النواحجه عکاس و شهیده هبه کمال ابوندی رمان‌نویس هم به جمع شهدای غزه اضافه شده بودند.
***
برگزاری دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی
دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی ۳۰ آبان تا ۳ آذر ماه در موزه سینما برگزار می‌شود. این جشنواره که در راستای انعکاس فعالیت‌ آموزشگاه‌های آزاد سینمایی کشور در جهت تربیت نیروی انسانی خلاق، کارآمد و متعهد در عرصه سینما، شناسایی ظرفیت‌ها، ارزیابی آثار و توانایی‌های هنرجویان و فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌ها و همچنین تشویق و ترغیب ایشان در جهت تولید آثار فاخر به شکل رقابتی برگزار می‌شود، از ۳۰ آبان در موزه سینما میزبان دانشجویان، هنرجویان و علاقه‌مندان به سینما است. فراخوان این دوره از جشنواره مردادماه سال جاری منتشر شد و ۷۱۰ اثر در 4 بخش عکاسی، فیلم کوتاه، فیلمنامه و بازیگری از سوی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده است که به زودی آثار راه یافته و هیات انتخاب هر بخش اعلام می‌شود. دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی و با حمایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری ۳۰ آبان لغایت ۳ آذر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
***
مجموعه مستند «رخ مادر» به فصل دوم رسید
فصل دوم مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیه‌کنندگی امیرحسین اکاتی جلوی دوربین رفت. تاکنون نزدیک به نیمی از فصل جدید این مجموعه مستند که زهرا حسینی سرپرستی پژوهش و سوژه‌یابی آن را برعهده داشته، تصویربرداری شده و این روز‌ها کار‌های پس‌تولید آن به طور همزمان در حال انجام است. حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدحسینی و علی علایی 4 کارگردان «رخ مادر» هستند که پروژه را در استان‌های کرمان، یزد، فارس، لرستان، شهرکرد، گلستان، مازندران، تهران، گیلان، اراک و اصفهان پیگیری می‌کنند.«رخ مادر» در فصل جدید سراغ قصه‌های شنیده نشده و بکر از مادران شهدا رفته است که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند. یکی از تفاوت‌های فصل دوم این مجموعه مستند با فصل اول آن، فرمی ا‌ست که برای روایت داستان شاعرانه هر کدام از مادران انتخاب شده که به صورت داکیودرام است و در قالب داستانی قصه‌ها بیان می‌شود. فصل اول این اثر سال ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما پخش شد و فصل دوم آن که در ۲۶ قسمت ساخته می‌شود، این روز‌ها خود را برای رسیدن به آنتن رسانه ملی آماده می‌کند.
***
برگزاری روزهای فرهنگی ایران و ازبکستان در سال ۲۰۲۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجلاس سران اکو با آزاد بیک نظربیک‌اف، وزیر فرهنگ ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این دیدار با اشاره به برگزاری روزهای سینمای ایران در ازبکستان گفت: بررسی رویداد روزهای سینمای ایران در ازبکستان که با استقبال مخاطبان همراه بود طی چند روز گذشته به پایان رسید. وی همچنین بیان کرد: در این دیدار مقرر شد سال ۲۰۲۴ روزهای فرهنگی ایران و ازبکستان در هر 2 کشور برگزار شود. وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به گفت‌وگو با طرف ازبکستانی مبنی بر اعلام خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف ایران و ازبکستان، گفت: بر تقویت این امر در این نشست تاکید شد. همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک بین 2 شهر سمرقند - اصفهان و بخارا - همدان از جمله پیشنهادات مطرح شده در جلسه بود. اسماعیلی درباره همکاری بنیاد بوعلی سینا با مجموعه‌های مرتبط در ازبکستان نیز گفت: بوعلی سینا میراث بزرگ تمدن ایرانی - اسلامی است که در بخارا متولد و در همدان مدفون است، در همین زمینه تداوم همکاری مشترک بنیاد بوعلی سینا با مجموعه‌های ازبکستان در جلسه مطرح شد. وی ادامه داد: «جایزه بین‌المللی گوهرشاد» و همکاری در این زمینه از دیگر موضوعات مهم این دیدار بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهرماه نیز با وزیر فرهنگ در حاشیه اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در قطر دیدار و گفت‌وگو داشت که در آن جلسه هم دو طرف بر گسترش روابط فرهنگی تاکید داشتند.

Page Generated in 0/0072 sec