printlogo


کد خبر: 271886تاریخ: 1402/8/22 00:00
دور دنیا

انتقاد جهاد اسلامی از بیانیه نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض
جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتقاد شدید از بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از غزه گفت: این بیانیه به گونه‌ای بوده که گویی از طرف 57 کشور مرتبط با فلسطین صادر نشده است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز گذشته به بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در همبستگی با غزه واکنش نشان داد و بشدت از آن انتقاد کرد. سازمان همکاری اسلامی روز شنبه در ریاض - پایتخت عربستان سعودی- با دعوت از ۵۷ کشور عربی و اسلامی نشستی در راستای حمایت و اعلام همبستگی با مردم فلسطین برگزار کرد. از جمله مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی این نشست، محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، تاکید بر ضرورت رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه بود.
جهاد اسلامی در واکنش به این بیانیه تاکید کرد: کلمات «محکومیت»، «مطالبه» و «درخواست» که بیانیه پایانی [نشست سازمان همکاری اسلامی] از آن پر شده بود، این طور القا می‌کرد که گویی بیانیه از یک سازمان غیرمرتبط صادر شده است که هیچ ارتباطی با کشتار مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری ندارد، نه از بیانیه نشست ۵۷ کشور. در این بیانیه به نظر رسید این کشورها نه از چیزی برخوردارند و نه قدرت کاری جز درخواست و مطالبه دارند». در ادامه این بیانیه آمده است: «بیانیه پایانی بیانگر شانه خالی کردن تمام کشورهای عربی و اسلامی از وظایف‌شان و فرار از وظیفه دفاع از امنیت ملی عربی و اسلامی و دست کشیدن از فلسطین و مردم آن در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن بود». جنبش جهاد اسلامی در عین حال از مفاد بیانیه پایانی کشورهای عربی و اسلامی بشدت ابراز تعجب کرد، چراکه در آن بر ابتکار صلح عربی تاکید شده بود. جهاد اسلامی در این باره یادآور شد: پیش‌شرط صلح با تل‌آویو و برقراری روابط عادی با آنها، پایان دادن به اشغال تمام خاک فلسطین و کشورهای عربی است، بویژه آنکه برخی از «رژیم‌های عربی شتابان در حال رفتن به سوی عادی‌سازی روابط با این رژیم هستند». این گروه مقاومت در ادامه اشاره کرد: «شاید اگر کشورهای عربی و اسلامی که روابط خود را با رژیم [صهیونیستی] عادی‌سازی کرده‌اند،‌ ارتباط خود را مانند برخی کشورهای آمریکای لاتین که هیچ پیوندی با فلسطین، مردم آن و عربیت و اسلام ندارند، قطع می‌کردند، این بیانیه تا حدی اعتبار پیدا می‌کرد». جهاد اسلامی در پایان تاکید کرد که مفاد بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی و اسلامی این پیام را به امت اسلامی مخابره می‌کند که این نظام‌ها قادر به محافظت از مردم و دفاع از مقدسات اسلامی نیستند و مردمان‌شان لقمه چرب در برابر رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا هستند.
***
پاسخ کنعانی به ادعای عدم تحفظ ایران در قطعنامه نشست ریاض
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعنامه مصوب اجلاس سران در ریاض با وجود متن قوی، در عین حال چند بند دارد که ایران در گذشته همواره نسبت به آنها اعلام تحفظ کرده و مجددا نیز در نشست مقامات ارشد و وزرای خارجه تاکید شد ایران درباره برخی بخش‌ها بویژه اشاره به راه‌حل 2‌دولتی، مرزهای ۱۹۶۷ و طرح صلح عربی تحفظ دارد. ناصر کنعانی دیروز در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه مصوب اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض گفت: قطعنامه مصوب اجلاس سران در ریاض چند بند دارد که جمهوری اسلامی ایران در گذشته نیز همواره نسبت به آنها اعلام تحفظ کرده و مجددا نیز  در نشست مقامات ارشد و وزرای خارجه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران درباره برخی بخش‌ها بویژه اشاره به راه‌حل 2‌دولتی، مرزهای ۱۹۶۷ و طرح صلح عربی تحفظ دارد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره موضع گروه عرب مندرج در قطعنامه درباره اینکه ساف تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است، تحفظ داشته و معتقد است تمام فلسطینیان و گروه‌های فلسیطنی از جمله ساف نمایندگان ملت فلسطین هستند و حق مبارزه با اشغالگر و تعیین سرنوشت طبق حقوق مصرح بین‌المللی را دارند. کنعانی تاکید کرد: این موارد توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در جده نیز طی یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان منعکس شد و در گزارش نهایی نشست منعکس خواهد شد.
***
سفیر اسرائیل «عکاسان خبری» را تهدید به مرگ کرد
سفیر تل‌آویو در سازمان ملل تهدید کرد آن دسته از عکاسان خبری را که تصاویر عملیات «توفان الاقصی» علیه مواضع اسرائیل را ثبت کردند، از بین خواهد برد. «دنی دانون» هفدهمین نماینده دائم تل‌آویو در سازمان ملل آن ‌دسته از خبرنگارانی را که آغاز حملات حماس به مواضع اسرائیل را ثبت کردند، تهدید به مرگ کرد. دانون در پیامی تهدیدآمیز در صفحه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد تمام شرکت‌کنندگان در قتل‌عام هفتم اکتبر (شنبه ۱۵ مهر) را از بین خواهد برد». وی سپس به عکاسان خبری که این لحظه را به ثبت رساندند، گفت: عکاسان خبری که در ثبت این حمله مشارکت داشتند، به این فهرست اضافه خواهند شد».

Page Generated in 0/0058 sec