printlogo


کد خبر: 271901تاریخ: 1402/8/22 00:00
صنایع انرژی‌بر مکلف به ساخت ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا سال ۱۴۰۴ شدند
پایان ناترازی با نیروگاه خودتأمین

گروه اقتصادی: توسعه نیروگاه‌های خودتامین با محوریت صنایع، زمینه تضمین افزایش تولید در کشور را رقم‌ زده و افزایش تولید به رونق اقتصادی و کاهش تورم ختم خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، هیات وزیران در راستای اجرای ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی‌بر را به ساخت ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۴ مکلف کرد.
همزمان با اجرای ماده 4 قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه خودتامین حرارتی و خورشیدی با محوریت صنایع کشور تا پایان سال 1404 در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در صورتی که صنایع انرژی‌بر تا پایان سال 1404 نسبت به ساخت نیروگاه در ابعاد یادشده اقدام نکنند، تامین برق این واحدها در دوران اوج‌ بار مشمول کاهش خواهد شد.
بر اساس آخرین آمار تاکنون ۶۷۵ مگاوات نیروگاه صنایع به مدار آمده و تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۳، این رقم به ۱۷۱۲ مگاوات افزایش خواهد یافت. همچنین ظرفیت نیروگاه‌های خودتامین صنایع که هم اکنون در دست ساخت است، از 5500 مگاوات فراتر خواهد رفت.
* اهمیت نیروگاه‌های خودتأمین صنعت در پایداری خط تولید
همزمان با ساخت نیروگاه‌های خودتامین، با پایدار شدن یکی از مهم‌ترین عوامل تولید یعنی برق، صنایع می‌توانند به سودآوری مناسبی در این حوزه برسند و اجرای برنامه‌های توسعه خود را تضمین کنند. این مساله در کنار افزایش تولید به رونق اقتصاد ایران نیز ختم خواهد شد.
به طور کلی در اقتصاد همزمان با افزایش عرضه، قیمت‌ کالاها و به تبع آن تورم کشور کاهش خواهد یافت و خودتامین شدن برق صنایع گام مهمی در توسعه و ارتقای تولید خواهد بود.
* 15 نیروگاه خودتأمین صنعت در دست ساخت است
در این راستا، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: تاکنون 3 نیروگاه خودتامین با محوریت صنعت به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت‌شان بیش از 600 مگاوات است و 15 نیروگاه دیگر نیز در دست ساخت است.
طی 2 سال گذشته، متخصصان صنعت برق با اجرای راهکارهایی از جمله توسعه نیروگاه‌های خودتامین، ارتقای سهم تجدیدپذیرها در تولید برق و همچنین سیاست‌های مدیریت مصرف درصدد کاهش عمق ناترازی برق برآمده‌اند.
* گام مهم دولت برای تسریع در رفع ناترازی برق
با ابلاغ آیین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، ساخت نیروگاه خودتأمین برای بخش صنعت به ‌عنوان یک تکلیف در دستور کار قرار گرفت.
آیین‌نامه ماده 4 قانون مانع‌زدایی از صنعت برق پس از تصویب در جلسه سوم آبان‌ هیات وزیران، توسط معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به 3 وزارتخانه نفت، نیرو و صمت ابلاغ شد.
* جزئیات تکلیف مجلس برای ساخت نیروگاه‌های خودتأمین
بر اساس ماده 4 قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی‌‌بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند حداقل 9000 مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل 55 درصد و 1000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال 1404 از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.
در صورت عدم احداث، تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد.
همچنین وزارت نیرو مکلف است از تأمین برق این صنایع پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آنها را منتقل کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بهابازار (بورس) انرژی یا به ‌صورت قرارداد دوجانبه قابل فروش است. وزارت نفت مکلف است با هماهنگی وزارت نیرو سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های مذکور را تأمین کند.
* 5 هزار مگاوات نیروگاه خودتأمین در دست ساخت
هم‌اکنون احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و 3 واحد نیروگاهی نیز در استان‌های سمنان و اصفهان نیز در قالب این قانون احداث شده است.
ساخت نیروگاه‌های خودتأمین، از جمله راهبردهایی بود که مهر 1400 با حضور وزیر صمت وقت و وزیر نیرو در قالب تفاهمنامه کلید خورد و در سال جاری نیز در قالب قانون مانع‌زدایی از صنعت برق به یک تکلیف برای دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تبدیل شد.
کارشناسان اعتقاد دارند اجرای این طرح می‌تواند در کوتاه‌مدت نقش ویژه‌ای در بهبود ناترازی برق ایفا کند.
* برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین برق زمستانی
سخنگوی صنعت برق گفت: تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی بخوبی در حال انجام است و مخازن نیروگاهی ۹ درصد بیش از سال گذشته پر هستند و امیدواریم مشکلی در زمستان برای تامین برق نداشته باشیم.
مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه در زمستان مصرف برق کاهش می‌یابد، گفت: وزارت نیرو ۲۰ برنامه برای تأمین برق زمستان به صورت پایدار تنظیم کرده است؛ ضمن آنکه مصرف برق در زمستان نسبت به تابستان کاهش چشمگیری دارد، به عبارت دیگر در حال حاضر نزدیک به ۳۲ هزار مگاوات مصرف برق در اوج بار کاسته شده است. وی ادامه داد: اکنون مصرف برق در اوج بار ۴۲ هزار مگاوات است، در صورتی که در تابستان این عدد به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسید، بنابراین ظرفیت نیروگاهی برای تأمین برق وجود دارد.
سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: خوشبختانه تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی هم بخوبی در حال انجام است و پرشدگی مخازن نیروگاهی نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته و امید می‌رود ادامه یابد و مشکلی در زمستان نداشته باشیم.
وی در رابطه با راندمان پایین نیروگاه‌های کشور و هدررفت سوخت هم گفت: به دلیل اینکه در فصل زمستان از نیروگاه‌ها با راندمان پایین استفاده نمی‌کنیم، بنابراین بازدهی راندمان نیروگاه‌های حرارتی در دوره فصل سرد سال افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد، حتی بیش از ۴۰ درصد راندمان وجود دارد که از متوسط سالانه بازدهی نیروگاه بیشتر است.
به گفته رجبی‌مشهدی، زمستان بیشتر از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استفاده می‌شود که راندمان بسیار بالایی دارند.
این مقام مسؤول در رابطه با وضعیت راندمان نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: وضعیت نیروگاه‌های کشور به شکلی است که دارای راندمان خوب دنیاست. نیروگاه‌هایی نیز که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند عمدتا سیکل ترکیبی با بازدهی بیش از ۵۵ درصد هستند، بنابراین اساسا از نیروگاه‌های راندمان پایین در زمستان استفاده نمی‌شود و راندمان نیروگاه‌ها وضعیت بسیار مناسبی را نسبت به کل سال دارد.
مدیرعامل شرکت برق ایران با اشاره به اینکه ۱۰۹۰ مگاوات ظرفیت منصوب نیروگاه تجدید‌پذیر است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید طی یک سال پیش رو ۵۴۰۰ مگاوات ظرفیت افزوده شود که خوشبختانه مقدمات ۶۹۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در کشور فراهم شده است. وی در خاتمه اضافه کرد: امیدواریم با افزایش سهم نیروگاه‌های تجدید‌پذیر شاهد کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی و بهبود استفاده از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر باشیم.

Page Generated in 0/0051 sec