printlogo


کد خبر: 271918تاریخ: 1402/8/22 00:00
پرونده «وطن‌امروز» به مناسبت سالگرد شهادت حسن طهرانی‌مقدم
خون سیاوش، کمان آرش

گروه سیاسی: در دنیای امروز که اغلب کشورهای جهان برای ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدهای خارجی، تقویت قدرت نظامی بویژه موشکی و پدافندی را در دستور کار قرار داده‌اند، جمهوری اسلامی نیز توانسته است به لحاظ قدرت موشکی، جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند. جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن طیف متنوعی از موشک‌ها، از کروز گرفته تا بالستیک نقطه‌زن به قدرت اول موشکی منطقه و یکی از برترین و مهم‌ترین قدرت‌های موشکی دنیا بدل شده است و علاوه بر تأمین نیاز‌های خود، توانسته است گام‌های مهمی در تأمین نیاز‌های موشکی جبهه مقاومت نیز بردارد. قدرت موشکی ایران که امروز شمه‌هایی از آن را می‌توان در توان محور مقاومت هم مشاهده کرد، با همت بلند و مجاهدت‌های خاموش سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم و همکاران گمنام او رقم خورد. تلاش‌هایی که از دهه 60 و در خلال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد اما با شهادت سرلشکر طهرانی‌مقدم متوقف نشد و ادامه یافت.
نیروهای مسلح ایران در ۴ دهه سپری‌شده از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تمام تحریم‌هایی که توان دفاعی کشور را هدف گرفته، با بهره‌گیری از توان متخصصان و دانشمندان متعهد ایرانی توانسته به چنان پیشرفتی در حوزه دفاعی دست یابد که تمام معادلات و توازن قدرت در منطقه غرب آسیا را تحت‌الشعاع قرار داده است.
در طول 8 سال جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه کشورمان که با حمایت همه‌جانبه کشورهای دنیا همراه بود، ایران به لحاظ امکانات و تسلیحات نظامی دست پایین را داشت. همین موضوع باعث شد ایران برای خرید موشک‌هایی از جمله تاو و هاوگ سراغ کشورهایی مثل سوریه و لیبی برود. فقدان قدرت موشکی بازدارنده برای جمهوری اسلامی ایران به قدری ملموس و تاثیرگذار بود که باعث شد نیروهای مسلح کشورمان در حالی که درگیر جنگ تحمیلی بود، پروژه پیشرفت و در نهایت خودکفایی در حوزه نظامی بویژه موشکی را آغاز کند. موشک «نازعات» نخستین موشک بومی ایران بود که سال 66 با همت بلند شهید طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران ساخته شد. این موشک بردی بین 80 تا 150 کیلومتر داشت. پس از نازعات، مجموعه موشک‌های زلزال به خانواده نخستین موشک‌های جمهوری اسلامی ایران در برد کم اضافه شد.
سال‌های ابتدایی دهه 80 بود که جمهوری اسلامی ایران از موشک زمین به زمین فاتح 110 رونمایی کرد.
این موشک که ۸ متر و ۸۶ سانتیمتر طول دارد بر اساس راکت زلزال ۲ ساخته شده و در واقع نوع هدایت‌شونده و دارای سیستم کنترلی زلزال ۲ است. فاتح ۱۱۰ برای جایگزینی موشک زلزال ۱ قدیمی به سرانجام رسید. برد نسل اول این موشک حدود ۲۰۰ کیلومتر اعلام شده بود اما چند سال بعد، نسل دوم این موشک تست عملیاتی شد؛ نسلی که ارتقای برد و بهینه‌سازی سیستم‌های کنترل و ناوبری از جمله تغییرات آن نسبت به نسل نخست بود. نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ اواخر دهه ۸۰ شمسی رونمایی شد و حدود ۵۰ کیلومتر نسبت به نسل اول، ‌ افزایش برد داشت. سال ۹۱  نیز نسل چهارم موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ با سوخت جامد مرکب رونمایی شد. ارتقای برد این موشک به بیش از ۳۰۰ کیلومتر و نقطه‌زنی‌ در هر نوع شرایط آب و هوایی، 2 مؤلفه مهم نسل چهارم فاتح 110 است. موشک خلیج‌فارس  نیز که یک موشک بالستیک ضدکشتی شناخته می‌شود، بر اساس فاتح 110 سال 90 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد اما این موشک‌ها در خانواده موشک‌های نزدیک‌برد تعریف می‌شوند. در ارتباط با موشک‌های دوربرد باید گفت شهاب 3 نخستین موشک دوربرد ایران بود که می‌توانست اهداف خود را با طی مسافتی بیش از 1000 کیلومتر نابود کند. این موشک نیز اوایل دهه 80 رونمایی و آزمایش شد. 
اما نخستین موشک ایران در حوزه موشک‌های بالستیک، «سجیل» بود؛ موشکی که آبان‌ماه 87 تحت پروژه‌ای به نام عاشورا ساخته و با موفقیت آزمایش شد. سجیل به لحاظ ویژگی‌هایی که داشت، تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران ایجاد کرد. برد این موشک ۲ هزار کیلومتر بود و در ۲ نمونه سجیل یک و ۲ معرفی شد. یکی از مهم‌ترین برجستگی‌های این موشک شتاب بسیار بالای آن است. سرعت بازگشت آن به جو زمین و سقوط روی هدف، ۱۳ ماخ (۴ هزار و ۳۰۰ متر بر ثانیه) است که این ویژگی، انهدام موشک را برای سامانه‌های دفاع هوایی تقریبا ناممکن می‌کند. در کنار سجیل، عماد، مجموعه موشک‌های خرمشهر که نسل چهارم آن با نام خیبر در هفته‌های اخیر توسط وزارت دفاع رونمایی شد، عاشورا، آرش، ذوالفقار و شهاب 5 و 6 از جمله موشک‌های بالستیک در بردهای نزدیک و دور هستند که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته از آنها رونمایی کرده است.
جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشک‌های کروز نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و می‌توان از مشکات، ظفر، قادر و هویزه به عنوان بخشی از موشک‌های کروز ایرانی نام برد. جدیدترین موشک کروز ایرانی نیز اسفند سال قبل رونمایی شد. در ارتباط با موشک کروز پاوه نیز باید گفت این موشک هزار و ۶۵۰ کیلومتر برد دارد.
* از طهرانی‌مقدم به مقاومت فلسطین
«روی سنگ قبرم بنویسید: اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند»؛ این کلیدی‌ترین و مهم‌ترین بخش وصیتنامه شهید حسن طهرانی‌مقدم است. پدر موشکی ایران 21 آبان 90 به شهادت رسید اما میراث او برای ایران و محور مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی باقی ماند. میراثی که این روزها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.
بیش از یک ماه از آغاز جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه می‌گذرد. ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران بی‌وقفه و استفاده از سلاح‌های ممنوعه، بیش از 11 هزار نفر از مردم بی‌گناه غزه را به شهادت رسانده است. صهیونیست‌ها غزه را به بمباران اتمی هم تهدید کرده‌اند. در چنین شرایطی مجامع بین‌المللی و دولت‌های غربیِ مدعی حقوق بشر نیز نه تنها در قبال این جنایات سکوت کرده‌اند که عملا به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازند.
اما در مقابل محور مقاومت جنایات صهیونیست‌ها را بی‌پاسخ نگذاشته است. در طول هفته‌های اخیر شاهد بودیم گروه‌های مقاومت عراق، یمن و سوریه با پرچمداری حزب‌الله لبنان، در حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین، بارها به مواضع رژیم صهیونیستی حمله کردند؛ حملاتی که با توجه به استفاده از پهپادها و موشک‌ها، در نوع خود بی‌سابقه است.
با توجه به این موارد باید گفت برخلاف باور جریان غرب‌گرا، دنیای امروز نه دنیای گفتمان‌ها که دنیای موشک‌هاست. این توانایی نظامی است که می‌تواند در مقابل توحش صهیونیست‌ها بازدارندگی ایجاد کند.
در همین رابطه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود از به‌کارگیری راکت جدید «بُرکان» با سر جنگی 500 کیلوگرمی در حمله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی خبر داد؛ خبری که حاکی از سرریز توان موشکی جمهوری اسلامی به محور مقاومت علیه اسرائیل است.
بنا بر گزارش تسنیم، راکت‌های برکان نوعی از راکت‌های توپخانه‌ای است که  ساختار ساده‌ای دارد. این راکت از 2 بخش اصلی سر جنگی و پیشران تشکیل شده و فاقد سیستم هدایت و کنترل است. سر جنگی این راکت حاوی 300 تا 500 کیلوگرم مواد منفجره است و آن‌طور که تخمین ‌زده می‌شود بردی حدود 7 کیلومتر دارد، همچنین در تصاویر منتشرشده به ‌نظر می‌رسد راکت‌های برکان از پیشرانی مشابه راکت‌های «فلق» بهره می‌برند. این راکت‌ها با سر جنگی قدرتمند خود قدرت تخریب بالایی دارد از این‌ رو گزینه مناسبی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیل در جدار مرزی لبنان با فلسطین اشغالی است.
از سال 2006 و پس از جنگ 33روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی، توان موشکی جبهه مقاومت بروز عینی پیدا کرد و همزمان گمانه‌زنی‌ها درباره همکاری ایران با نیروهای جبهه مقاومت در حوزه موشکی آغاز شد. از آن زمان تاکنون تصاویر متعددی از موشک‌های در اختیار جبهه مقاومت منتشر شده است که بسیاری از آنها شباهت‌هایی به موشک‌های بالستیک و کروز ایرانی دارند.
در جریان نبردهای مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی و استفاده از راکت‌های فجر5 این گمانه‌زنی تقویت شد تا اینکه سال 1393 شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌صراحت اعلام کرد همه موشک‌هایی که در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دارند ایرانی هستند و از سال 2006 این گروه، موشک‌های فاتح 110 را در اختیار دارد. مردادماه سال 1398 نیز حزب‌الله لبنان بعد از گذشت 13 سال از جنگ 33روزه، تصویری از هدف قرار دادن ناوچه ساعر 5 اسرائیلی در این جنگ منتشر کرد که بر اساس آن حزب‌الله در این عملیات از موشک کروز ضدکشتی مشابه «نور» ایرانی با برد 120 کیلومتر استفاده کرده است. چند سال بعد نیز تصاویری از آزمایش یک موشک توسط ارتش سوریه با نام «تشرین» منتشر شد که نشان می‌داد این موشک نیز بسیار شبیه موشک فاتح110 ایرانی است.
اما تقویت قدرت موشکی گروه‌های مقاومت صرفا محدود به حزب‌الله لبنان نماند. در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و در مقابل آن عملیات‌های متعدد یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه سعودی‌ها و امارات و البته رژه اخیر نیروهای مسلح یمن، موشک‌هایی رونمایی شد که نمونه‌های مشابه آنها در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ همین مساله گمانه‌زنی‌ها در رابطه با همکاری‌ ایران و جبهه مقاومت یمن در حوزه موشکی را نیز تقویت کرد.
* دستخطی که حالا به کتاب تبدیل شده است
در روزهای جنگ 22 روزه نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که سال 2009 - 2008 به وقوع پیوست، اغلب دولت‌های غربی که امروز حامی رژیم صهیونیستی هستند، به پشتیبانی از ارتش اسرائیل پرداختند. این پشتیبانی‌ها باعث شد رژیم صهیونیستی با شدت بیشتری حملات خود به غزه را دنبال کند. در چنین شرایطی و در هفته آخر نبرد، «دستخطی از شهید طهرانی‌مقدم به نیروهای مقاومت در فلسطین رسید که همان دستورالعمل ساخت راکت‌ها و موشک‌هایی بود که بعدها بر سر اشغالگران صهیونیست فرود آمد».
اکنون 14 سال از آن روزها می‌گذرد و این بار هم رژیم صهیونیستی جنگ دیگری را علیه غزه آغاز کرده است. با این تفاوت که این بار اوضاع فرق می‌کند. نیروهای مقاومت فلسطین در عملیات خیره‌کننده و موفقیت‌آمیز توفان الاقصی با نفوذ بی‌سابقه به سرزمین‌های اشغالی، بیش از 1600 نفر از اشغالگران صهیونیست را به هلاکت رساندند. مقاومت فلسطین در هفته‌های اخیر نیز با راکت‌ها و سلاح‌های خود توانایی‌اش در منهدم کردن تانک‌های مرکاوا و مراکز تجمع سربازان رژیم صهیونیستی را نشان داده است.
همچنین در جریان رویارویی محور مقاومت با رژیم صهیونیستی، مقاومت اسلامی عراق برای نخستین بار توان موشکی خود را با رونمایی از موشک‌های الاقصی‌‌1 و یک موشک کروز که شبیه موشک‌های کروز قدس یمنی و «پاوه» ایرانی بود، به رخ صهیونیست‌ها کشید و پس از آن تصاویری از هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه توسط موشک الاقصی‌‌1 که شبیه موشک‌های «فاتح» ایرانی است نیز منتشر کرد. مقاومت یمن نیز با اجرای عملیات موشکی و پهپادی متعدد و شلیک انواع موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای انتحاری به سمت بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی، توانمندی خود را در اجرای این دست عملیات‌ها و گشودن جبهه جدیدی علیه صهیونیست‌ها نشان داد.
امروز محور مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی دست‌خالی نیست و با انواع موشک‌ها و پهپادها می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را تهدید کند. این میراثی است که از حسن طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران به یادگار مانده است.
صفحه 5 را بخوانید

Page Generated in 0/0056 sec