printlogo


کد خبر: 271936تاریخ: 1402/8/23 00:00
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
طرح ترا ایده‌آل اجرا شود

گروه اجتماعی: طرح ترافیک تهران در حالی قرار است با شیوه‌ای نوین در پایتخت اجرا شود که به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، چون نسخه پیش‌نویس این طرح به 43 سال قبل بازمی‌گردد بنابراین چنین طرحی نمی‌تواند طرحی ایده‌آل باشد. طبق اعلام مدیران شهری، در طرح جدید ترافیک موارد بسیاری در نظر گرفته شده که شامل بهای ورود به این طرح نیز می‌شود. همچنین در این طرح ترافیک میزان عوارض خودروها با فاکتورهای مختلف سنجیده می‌شود. به عبارت دیگر، هرقدر در محدوده طرح تردد بیشتری داشته باشند، باید بهای بیشتری نیز بپردازند. البته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تأکید دارد روش جدید گام بزرگی در راستای عادلانه ‌شدن اجرای طرح ترافیک خواهد بود و طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیمی یک گام به جلو برداشته است به‌گونه‌ای که از حالت صفر و یک به شرایطی متفاوت تغییر کرده است. 
 سیدجعفرتشکری هاشمی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اجرای طرح ترافیک جدید گفت: از آنجا که نسخه طرح ترافیک جدید مربوط به سال 59 است، بنابراین اجرای چنین طرحی خیلی بعید است که کارساز واقع شود. به نظر می‌رسد این طرح نیازمند مطالعات و پژوهش‌های بیشتر و استفاده از خرد جمعی کارشناسان خبره و همچنین بهره‌گیری از تجارب و مدل‌های مناسب پیشرفته است تا اجرای آن نتیجه‌بخش و مناسب باشد. وی با بیان اینکه طرح فعلی ترافیک طرح ایده‌آلی نیست و نیازمند بررسی است، افزود: همان‌طور که گفته شد خبرگان باید نسبت به این طرح نظر بدهند و از روش‌های نوین و اصولی جدید استفاده شود نه اینکه شالوده آن برای 4 دهه پیش باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به عدم کارایی اجرای طرح ترافیک و وجود ترافیک سنگین در برخی معابر، همچنین افزایش آلودگی هوا اجرای این طرح در عمل به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل نشده است؟ گفت: البته قبول دارم که هم ترافیک در سطح شهر است و هم اینکه مردم از آلودگی هوا در تهران گله‌مندند به طوری که شاهد این معضلات نیز هستیم اما به هر حال اجرای هر طرحی هزینه دارد و مردم باید مدیران اجرایی را در اجرای طرح همراهی کنند ولی خدمات نیز باید عادلانه باشد تا مردم نیز از خدماتی که دریافت می‌کنند راضی باشند.
وی همچنین دیروز در نشست خبری خود درباره موضوع تغییر طرح ترافیک شهر تهران خاطرنشان کرد: طی 4 دهه گذشته شاهد افزایش جمعیت، افزایش خودروها و توسعه سیستم حمل‌ونقل بوده‌ایم و قاعدتا باید طرح ترافیک پایتخت پس از این سال‌ها مورد بازنگری قرار بگیرد. وی با بیان اینکه طرح فعلی کارایی لازم را ندارد، گفت: شورای شهر تهران در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، شهرداری را موظف کرده است بازنگری طرح ترافیک را در دستور کار خود قرار بدهد و در ادامه طرحی کارشناسی‌شده را به شورا ارائه کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه «در طرح ترافیک فعلی آسیب‌های جدی به شهروندان وارد شده است» تأکید کرد: یکی از آسیب‌ها این بوده است که ساکنان طرح ترافیک به‌ دلیل اجرای این طرح اقدام به کوچ از محل زندگی خود کرده‌اند و همین امر منجر به شب‌مردگی در این محدوده‌ها و مناطق شده است، علاوه بر اینکه طرح فعلی ترافیک باعث شده است قیمت املاک و دارایی‌ها در محدوده طرح و خارج از طرح متفاوت باشد و آسیب‌های دیگری نیز در این بخش وجود دارد.
وی با طرح این پرسش که آیا محدوده طرح ترافیک با محدوده خارج از محدوده طرح ترافیک تفاوتی را به ‌لحاظ تردد خودروها دارد یا خیر، گفت: قطعا هیچ تفاوتی ندارد، حتی امکان دارد محدوده طرح ترافیک شلوغ‌تر از محدوده خارج از طرح ترافیک باشد و به همین دلیلی گفته شد بازنگری طرح ترافیک پس از سال‌ها در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه سیاست‌های ترافیکی در این سال‌ها موثر نبوده است، ادامه داد: به همین دلیل شهرداری تهران ملزم شده است مطالعات وسیعی را نسبت به طرح ترافیک انجام بدهد و در این مطالعات به موضوعات مختلف مبنی بر اینکه محدوده طرح ترافیک گسترش یابد یا خیر و یا نقاط دیگری به طرح اضافه شوند یا خیر و برخی مسائل دیگر بپردازد و تا مطالعات انجام نشود و خبرگان و کارشناسان در این حوزه نظر ندهند، طرح ترافیک تغییری نخواهد کرد.
* اجرای طرح جدید ترافیک نیازمند بررسی بیشتر است
تشکری هاشمی با بیان اینکه مسائلی چون ترافیک و آلودگی هوا بارها از سوی شهروندان تهرانی به ‌عنوان چالش‌ها و معضلات شهر تهران عنوان شده است، گفت: انتظار از شورای شهر تهران این است که پیگیری‌هایی را در حوزه‌های مختلف انجام دهد تا دغدغه‌های مردم را برطرف کند.
 رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه شهر تهران رویکرد انسان‌محورانه مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در نخستین سال از برنامه چهارم توسعه شهر تهران گشایش بزرگی در حوزه حمل‌ونقل شهر تهران پیش‌بینی شده است، به ‌طوری که طی 7-6 سال گذشته کمتر به این موضوع توجه شده است که در همین ارتباط در بودجه 1402 شهر تهران بالاترین سهم بودجه به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده شد. وی با اعلام تخصیص بودجه 27 هزار و 600 میلیارد تومانی از بودجه شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت تصریح کرد: این بودجه در قالب توسعه زیرساخت‌ها و حوزه حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده تا بتوانیم گام‌های مؤثری را در این حوزه برداریم. عضو شورای شهر پایتخت در ادامه راجع به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران گفت: ده‌ها سال است شهروندان تهرانی از این چالش و مشکل در رنج قرار دارند، بر اساس آمارها بیش از 80 درصد منابع آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق زیر 2.5 میکرون (تردد خودروهای فرسوده و موتوسیکلت‌ها) است. وی با اعلام اینکه طبق آمار یک موتوسیکلت 8 برابر خودروی سواری یورو2 آلودگی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: خودروهای فرسوده به‌ همراه موتوسیکلت‌ها منبع تولید‌ آلودگی هوا در شهر تهران محسوب می‌شوند. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه عنوان می‌شود 20 تا 30 سازمان در قبال آلودگی هوا وظایف و مسؤولیت‌هایی را دارند، یادآور شد: موضوعی که در این ارتباط مهم و اساسی است، بحث راهکارها برای کاهش آلودگی هواست و باید به این موضوع توجه شود و ما بتوانیم منابع تولیدکننده آلودگی هوا را حذف کنیم و همان‌طور که گفتیم 80 درصد منابع آلودگی هوا موتوسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده هستند. وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف تجارب زیادی را در ارتباط با کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای خود دارند، گفت: از این شهرها می‌توان به شهر پکن اشاره کرد که در یک بازه زمانی به ‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شد اما در یک اقدام منطقی و یک بازه زمانی با برقی کردن حوزه حمل‌ونقل خود توانست از رده شهرهای آلوده خارج شود و ما نیز می‌توانیم از این تجربیات استفاده لازم را ببریم. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر موضوع برقی کردن موتوسیکلت‌ها و خودروها را مطرح کرد و گفت: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوا همین مساله است که در دنیا نیز به ‌سمت این موضوع گام برداشته‌اند اما ما همچنان در نقطه صفر این مسیر قرار داریم. وی با انتقاد از تولید خودروهای بی‌کیفیت و آلاینده در کشور گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث شده است شهروندان به ‌سمت نوسازی خودروها گام برندارند، قیمت نجومی خودرو است به ‌طوری که برای نوسازی خودرو مردم باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند که در توان آنها نیست و دولت باید در این مساله ورود کند و قیمت‌های منطقی در این زمینه تعیین کند تا شاهد نوسازی خودروهای فرسوده و کاهش آلاینده‌ها و در ادامه کاهش مرگ‌ومیرها به ‌دلیل آلودگی هوا باشیم. تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه در بودجه 1402 شهرداری تهران 700 میلیارد تومان جهت نوسازی و برقی کردن موتوسیکلت‌ها در شهر تهران اختصاص داده شده است، گفت: تا امروز هیچ رقمی از این اعتبار به ‌عنوان تسهیلات برای برقی کردن موتوسیکلت‌ها اختصاص نیافته و امیدواریم در این مسیر اقداماتی شود و شهرداری هرچه سریع‌تر به‌ سمت برقی کردن اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برود، علاوه بر اینکه در این مسیر سیاست‌های تشویقی را نیز برای افراد در نظر بگیرد. 
تشکری‌هاشمی با انتقاد از راه‌اندازی کارگروه‌های اضطراری در ارتباط با آلودگی هوا گفت: تشکیل چنین کارگروه‌ها و قرارگاه‌هایی اصلاً نمی‌تواند کاهش آلودگی هوای تهران کمک کند و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و... در زمان آلودگی هوا راهکار درستی نیست و باید راهکار علمی و عملی در دستور کار قرار گیرد.

Page Generated in 0/0059 sec