printlogo


کد خبر: 271942تاریخ: 1402/8/23 00:00
راه‌آهن خواف - هرات تا ۶ ماه آینده نهایی می‌شود
تکمیل قطعه ریلی راه ابریشم

مجری راه‌آهن خواف - هرات از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیارد تومانی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف - هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط تکمیل شود که با تکمیل آن کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر و از طریق روسیه به اروپا متصل می‌شوند. 
حافظ سادات‌نژاد با اشاره به سفر اخیر هیات افغانستانی به ایران و دیدار و گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی درباره همکاری‌های حمل‌ونقلی و همکاری با این کشور برای تکمیل راه‌آهن خواف- هرات اظهار داشت: با توجه به جلسات قبل که با هیات افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راه‌آهن خواف - هرات برگزار شده بود، هیأت‌حاکمه جدید افغانستان عهده‌دار تعهدات باقی‌مانده شد.
مجری راه‌آهن خواف - هرات گفت: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه نزدیک به یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید.
وی افزود: افغانستان ۸۰ تا ۹۰ درصد کار را به سرانجام رساند و بقیه پروژه به دستگاه‌های مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبه‌رو بود، بنابراین مقرر شد باقیمانده مسیر را ایران انجام دهد.
سادات‌نژاد تاکید کرد: در این راستا تامین منابع مالی این خط از سازمان برنامه و بودجه پیگیری و با همکاری هیات دولت مناقصه برگزار شد که با توجه به‌ اینکه تعداد پیمانکاران به حد نصاب نرسید، با تمدید این مناقصه در 2 مرحله شرکت «جهاد نصر» کرمان در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر این‌ پروژه در مرحله مبادله پیمان قرار دارد.
* اعزام ۲ قطار از راه‌آهن خواف - هرات
مجری راه‌آهن خواف - هرات ادامه ‌داد: پس از ترمیم خسارت‌های وارده توسط دولت افغانستان، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این خط در 2 مرحله انجام شد. یک رام قطار دارای ۱۴ واگن‌ به سمت «روزنک» به وزن ‌هزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد.
وی افزود: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز 3 رام قطار ۱۲ واگنی ۲ هزار تن تراورس بتنی را مهرماه به افغانستان حمل کرد که در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد.
* تکمیل راه‌آهن خواف - هرات تا ۶ ماه آینده
سادات‌نژاد همچنین از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیارد تومانی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف - هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط کاملا تکمیل شود.
وی افزود: به محض مشخص شدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام «شمتیغ» به ارزش ۲ میلیارد تومان اقدام کرد.
مجری راه‌آهن خواف - هرات درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راه‌آهن گفت: خط ریلی خواف- هرات در راستای کریدور شمال به جنوب شرق کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد.
سادات‌نژاد اضافه‌کرد: این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ظرفیت جابه‌جایی بار به میزان ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهره‌برداری با توجه به قرارگیری در کریدور شمال - جنوب شرق کشور امکان جابه‌جایی 8.8 میلیون تن بار فراهم می‌شود.
وی یادآور شد: راه‌آهن خواف - هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران می‌شود و ایستگاه‌های افغانستان نیز «غوریان» در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه روزنک در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است.
سادات‌نژاد تاکید کرد: راه‌آهن خواف - هرات موجب اتصال کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر می‌شود و این کشورها را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کند.
راه‌ آهن خواف - هرات 4 بخش دارد که تاکنون 3 بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است. این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه‌گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان 5 کشور از منتهی‌الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد. حمید‌الله سعید، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان و هیأت همراه ۱۶ آبان در سفر به ایران، با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه حمل‌ونقل دیدار و درباره توسعه و تقویت خطوط هوایی، رفع مشکلات تردد بین 2 کشور و مسائل پایانه‌های مرزی و همچنین توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

Page Generated in 0/0209 sec