printlogo


کد خبر: 271957تاریخ: 1402/8/23 00:00
بی‌عملی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
سازمان ملل و دوران بی‌حیثیتی

گروه بین‌الملل: جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی سیستماتیک مردم بی‌پناه و کودکان بی‌گناه غزه که در مقابل دیدگان حیرت‌زده جهان، تمام مرزهای توحش را جابه‌جا کرده است، یک علامت سوال بزرگ دیگر در برابر سازمان ملل متحد و کارایی و صلاحیت این سیستم بین‌المللی قرار داده است.  در حالی شرایط بحرانی و فاجعه‌بار انسانی در غزه - در صورت تداوم - می‌رود تا یک جنایت بی‌سابقه را علیه مردم فلسطین در تاریخ رقم بزند که سازمان ملل با صدایی رساتر از هر زمان دیگر نارسایی خود و سیستم بین‌المللی کنونی را فریاد می‌زند.

قتل عام 11 هزار غیرنظامی که تحت محاصره بوده‌اند، هدف قرار دادن مسیرها و گذرگاه‌های امن، بمباران کمپ آوارگان در جبالیا، بمباران مداوم بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها، کشتن 5 هزار کودک در کمتر از یک ماه، کشتن خبرنگاران، عکاسان و تیم‌های امدادی و پزشکی و قطع آب، برق و سوخت، فقط بخشی از جنون و درنده‌خویی صهیونیست‌هاست که نظام بین‌الملل را شرمنده مردم مظلوم فلسطین کرده است.

ماهیت توحش‌گونه و آپارتاید صهیونیست‌ها تا جایی عیان شده است که نماینده اسرائیل در سازمان ملل «عکاسان خبری» را تهدید به مرگ کرده است. «دنی دانون» نماینده دائم تل‌آویو در سازمان ملل آن‌ دسته از خبرنگارانی را که آغاز حملات حماس به مواضع اسرائیل را ثبت کرده‌اند، تهدید به مرگ کرد. دانون در پیامی تهدیدآمیز در صفحه اجتماعی «ایکس» نوشت: «سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد تمام شرکت‌کنندگان در قتل‌عام هفتم اکتبر (شنبه ۱۵ مهر) را از بین خواهد برد». وی سپس به عکاسان خبری که این لحظه را به ثبت رسانده‌اند، گفت: «عکاسان خبری که در ثبت این حمله مشارکت داشتند، به این فهرست اضافه خواهند شد».

در میان ناتوانی نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل در جلوگیری از شرم‌آورترین کشتار قرن بیست‌ویکم، مقامات و مدیران اجرایی سازمان ملل درباره ابعاد حیرت‌آور فاجعه انسانی در باریکه غزه که سال‌هاست به عنوان بزرگ‌ترین «زندان رو باز» جهان نامیده شده است، اظهارات زیادی مطرح کرده‌اند. فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس امداد و اقدام و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی نسبت به شرایط بحرانی غزه هشدار داد و گفت: واقعیت امر این است که غزه در حال خفه شدن است و گویا جهانیان انسانیت خود را اکنون از دست داده‌اند.

ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هم در نشست خبری‌اش در دفتر ژنو اظهار داشت: سازمان ملل قادر به ارسال کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه نیست. اگر الان جهنمی روی زمین هست، در شمال نوار غزه است. وی خاطرنشان کرد صدها هزار نفر در شمال غزه زندگی می‌کنند.

فاجعه اینجاست که آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل اعلام کرده از زمان آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در هفتم اکتبر تاکنون 101 نفر از کارمندان این آژانس در غزه توسط ارتش صهیونیستی کشته شده‌اند. آنروا همچنین اعلام کرد پیش از این سابقه کشته شدن این تعداد از امدادگران وابسته به سازمان ملل در درگیری‌ها طی این زمان کوتاه را نداشتیم. این آژانس بین‌المللی افزود: تقریبا ۶۹۵ هزار آواره  در ۱۴۹ مرکز در نقاط مختلف نوار غزه حضور دارند. آژانس آنروا همچنین خاطرنشان کرد فراهم کردن وسایل امداد و نجات و وسایل اساسی  برای آوارگان در سایه تداوم بمباران رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به چالشی بزرگ تبدیل شده ‌است.

ناتوانی سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان رکن به اصطلاح اجرایی آن در توقف جنگ و حتی وقفه کوتاه‌مدت در ماشین جنگی رژیم اشغالگر قدس، گواه دیگری بر ازکارافتادگی نظم جهانی آمریکایی پساجنگ سرد حاکم بر جهان است که صاحب‌نظران زیادی در سراسر دنیا سال‌هاست از روزهای پایانی آن صحبت می‌کنند.

از زمان جنگ‌افروزی و اشغالگری صهیونیست‌ها علیه نوار غزه، سازمان ملل و شورای امنیت ۲ قطعنامه برای آتش‌بس صادر کرده که با وتوی ایالات متحده مواجه شده و به در بسته خورده است. تنها در یک مورد مجمع عمومی با اجماع قطعنامه‌ای علیه اسرائیل تصویب کرده که آن هم البته غیرالزام‌آور است. نخستین وظیفه سازمان ملل، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و فلسفه تاسیس این سازمان به همین امر بازمی‌گردد اما چگونه می‌توان از سازمانی که در چنبره قدرت‌های بزرگ است و حتی در بازدارندگی از کشته شدن کارمندان خود عاجز است، انتظار جلوگیری از جنگ و حفظ صلح را داشت؟

چگونه می‌شود از نهادی که دبیرکل آن پس از آنکه ریشه عملیات حماس در 7 اکتبر را اشغالگری چنددهه‌ای اسرائیل می‌خواند و با فشار لابی صهیونیستی مجبور به تعدیل مواضع خود شود، انتظار داشت جنگ را متوقف کند؟

دیدن اتفاقات این روزها برای کسانی که اشغال نظامی عراق توسط آمریکا بدون مجوز شورای امنیت را نقطه عطفی در فرآیند تدریجی افول نقش شورای امنیت سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانستند، احتمالا جنگ غزه ضربه نهایی به حیثیت و توانایی این نهاد است.

فارن‌افرز در گزارش تازه خود نوشته است: «دیپلمات‌های مستقر در دفاتر سازمان ملل متحد در نیویورک و ژنو می‌گویند بحران اخیر غزه وضعیت متفاوتی دارد و تاثیرات آن می‌‌تواند فراتر از اسرائیل و نوار غزه به سازمان ملل نیز سرایت کند. هشدارهای آنان تا حدی واکنشی به افزایش تلفات غزه بر اثر بمباران اسرائیل و خطرات تشدید تنش در منطقه است. با این وجود، بدبینی گسترده نسبت به آینده سازمان ملل متحد نیز بازتاب‌دهنده از دست رفتن اعتماد به آن سازمان است». 

در این گزارش آمده است: جنگ بین اسرائیل و حماس اعتبار سازمان ملل در پاسخ به بحران‌ها را تهدید می‌کند. دولت‌های ملی و مقام‌های سازمان ملل متحد بزودی با حساب و کتاب مواجه خواهند شد. آنان باید با این پرسش روبه‌رو شوند که چگونه سازمان ملل در زمانی که نقاط مشترک بین قدرت‌های بزرگ روز‌به‌روز در حال کاهش است، می‌تواند  به صلح و امنیت کمک کند.

رسانه وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا ادامه می‌دهد: جنگ در خاورمیانه وضعیت تازه‌ای را برای سازمان ملل متحد ایجاد کرده است. واقعیت آن است که حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از اسرائیل آسیب دیپلماتیک بیشتری به بار آورده است، این تاثیرات در مجمع عمومی آشکارتر است جایی که ائتلاف کشورهایی که پیش‌تر از اوکراین حمایت می‌کردند، بر سر بحران غزه دچار اختلاف نظر شد. مجمع عمومی در 27 اکتبر با 120 رای موافق، 14 رای مخالف و 44 رای ممتنع قطعنامه‌‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار «آتش بس بشردوستانه» بین اسرائیل و حماس شد. ایالات‌متحده با استناد به عدم محکومیت حماس به خاطر اقدامش علیه اسرائیل به این قطعنامه رای منفی داد

فارن افرز نوشته است: گوترش خود گرفتار درگیری‌های دیپلماتیک بر سر وقایع خاورمیانه شده است. پس از آنکه او در سخنرانی خود در شورای امنیت در 24 اکتبر اظهار داشت حمله حماس به اسرائیل «در خلأ رخ نداد» اسرائیل از گوترش خواست استعفا کند و همکاری خود را با مقام‌های بشردوستانه سازمان ملل کاهش داد. نحوه تبدیل این اظهارنظر به یک حادثه دیپلماتیک نشان می‌‌دهد سازمان ملل تا چه اندازه در برابر اختلافات سیاسی آسیب‌‌پذیر است. این آسیب‌پذیری به‌ طور غم‌‌انگیزی در عرصه میدانی نیز آشکار شده است؛ از زمان آغاز جنگ بیش از 100 نفر از پرسنل سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند. بسته به طول و دامنه جنگ بین اسرائیل و حماس، حضور سازمان ملل در منطقه ممکن است گسترش یا کاهش یابد.

***

آخرین تحولات توفان الاقصی

شمار شهدای خبرنگار در غزه  به ۵۰ نفر رسید.

گردان‌های قسام اعلام کرد ۲ تانک دیگر ارتش رژیم صهیونیستی را در غرب غزه با راکت‌های ضدزره یاسین ۱۰۵ هدف قرار داده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه: جنایت‌های صهیونیست‌ها با همکاری آمریکا و غرب انجام می‌شود.

اشغالگران صهیونیست بیمارستان خدمات عمومی در تقاطع الشعبیه در شهر غزه را که شمار زیادی از افراد آواره و بی‌سرپناه در آن اسکان داده شده‌اند، هدف قرار دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی برای بار دوم خبرنگاران حاضر در شهرک مرزی یارون بین لبنان و فلسطین اشغالی را هدف حمله قرار داد.

مدیرکل بیمارستان‌های غزه گفت: 32 بیمار و کودک در بیمارستان شفا بر اثر کمبود تجهیزات پزشکی به شهادت رسیدند.

وزارت بهداشت فلسطین دیروز اعلام کرد تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه 11180 شهید برجا گذاشته که در بین آنها 4609 کودک و 3100 زن وجود دارد. همچنین تعداد مجروحان 28200  نفر است.

الازهر خواستار محاکمه سران رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت در غزه شد.

استفان والت، نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل: جهان پس از جنگ غزه متفاوت از قبل خواهد بود.

هلال احمر فلسطین در غزه اعلام کرد نه غذا برای‌مان مانده و نه آب.

نتانیاهو تحویل غزه به تشکیلات خودگردان را منتفی دانست.

تحلیلگر نظامی عرب: دشمن در میدان نبرد هیچ دستاوردی جز بمباران بیمارستان‌ها نداشته است.

* 50 فلسطینی دیگر در کرانه باختری بازداشت شدند.

 

 

 


Page Generated in 0/0076 sec