printlogo


کد خبر: 271987تاریخ: 1402/8/24 00:00
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:
بیانیه تحفظ جمهوری اسلامی در روز اجلاس صادر شده بود

گروه سیاسی: محمد جمشیدی با حضور در برنامه «افق فلسطین» به تشریح دستاوردهای سفر حجت‌الاسلام رئیسی به ریاض جهت حضور در اجلاس سران همکاری‌های اسلامی پرداخت. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی ایده رئیس‌جمهور ایران بود، اظهار کرد: از روزهای نخست جنگ در غزه، حجت‌الاسلام رئیسی تماس‌های متعددی با سران کشورها داشت و سفرهای منطقه‌ای نیز توسط وزیر امور خارجه شکل گرفت.
وی با بیان اینکه گفت‌وگو با امیر قطر و ولیعهد عربستان تبلور این گفت‌وگوها بود، افزود: رئیس‌جمهور چند خواسته و دستور کار اصلی را در این گفت‌وگوها مطرح کرد که مهم‌ترین آنها آتش‌بس در غزه و شکسته شدن حصر و محاصره غزه خواسته دوم ایشان بود. همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه از دیگر خواسته‌های رئیس‌جمهور بود.
جمشیدی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی چند هفته قبل رئیسی گفت: در گفت‌وگو با بن سلمان، رئیس‌جمهور تأکید داشت نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی هر چه زودتر برگزار شود تا موضع محکم و منسجم و یکپارچه در دفاع از فلسطینی‌ها شکل گیرد. 
جمشیدی اضافه کرد: آمریکا در ابتدای کار اجازه نداد نشست سران کشورهای اسلامی شکل بگیرد و در مقابل نشست مصر را مطرح کرد و از کشور‌هایی که با رویکرد سازشکارانه همسو بودند برای حضور در این نشست دعوت کرد. در اجلاسی که در مصر برگزار شد، نمایندگانی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس هم حضور یافتند.
جمشیدی با بیان اینکه نقش آمریکا در جنایت‌هایی که در غزه صورت‌ می‌گیرد بیش از اسرائیل است، گفت: اشاره به نقش اصلی و پررنگ آمریکا در جنایت‌های هولناکی که در غزه رخ می‌دهد، مهم‌ترین نکته‌ای است که در صحبت‌های رئیس‌جمهور مطرح شد و در فضای جلسه و گفت‌وگوهای دوجانبه تأثیرگذار بود. جمشیدی تأکید کرد: اشاره رئیسی به نقش آمریکا در این فاجعه نکته‌ای بود که شاید هیچ‌ کشور دیگری جرأت نمی‌کرد مطرح کند.
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیانیه تحفظ جمهوری اسلامی در روز اجلاس صادر شده بود، گفت: فرمول کار در اجلاس اتحادیه عرب این است که پاورقی و پانوشت در بیانیه‌ها می‌گذارند ولی چنین رویه‌ای در سازمان همکاری اسلامی وجود ندارد. 
وی خاطرنشان کرد: بیانیه تحفظ جمهوری اسلامی در روز اجلاس صادر شده بود و قابلیت انتشار دارد. البته انتشار تحفظ همزمان با بیانیه سبب غلبه حاشیه بر متن خواهد شد.
رئیس دفتر سیاسی رئیس‌جمهور با بیان‌ جزئیاتی از دیدار رئیس‌جمهور و ولیعهد عربستان گفت: ولیعهد عربستان در دیدار با رئیسی مطرح کرد که به این نتیجه رسیده‌ایم همکاری با ایران سبب قوی‌تر شدن طرفین و منطقه خواهد شد. 
وی گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران، موضع قدرت است، جمهوری اسلامی برتری ژئوپلیتیک دارد که نتیجه یک دهه تحول است و در یک دهه گذشته ایران و جریان مقاومت پیروز میدان بوده و موفقیت سیاست همسایگی و همگرایی ریشه در موفقیت و پافشاری ایران بر سیاست مقاومت دارد.

Page Generated in 0/0058 sec