printlogo


کد خبر: 272064تاریخ: 1402/8/27 00:00
وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان مطرح کرد
هدف‌گذاری رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با ترکمنستان
* «ایران راه» دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران/ * برپایی نمایشگاه «ایران پروژه» در عشق‌آباد برای معرفی توانایی‌های اقتصادی کشورمان با حضور ۳۰۰ فعال اقتصادی

گروه اقتصادی: وزیر راه‌ و شهرسازی برای حضور در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان و افتتاح نمایشگاه «ایران پروژه» با حضور ۳۰۰ فعال اقتصادی و رایزنی با همتای خود به ترکمنستان سفر کرد.
به گزارش «وطن امروز»، شبانگاه پنجشنبه مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان راهی عشق‌آباد شد. هدف از برگزاری این رویداد، تعمیق و توسعه مراودات و مناسبات همه‌جانبه در حوزه‌های تجاری، بازرگانی، حمل‌و‌نقل و ترانزیت، انرژی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، گمرکی، استانی، کشاورزی، علمی، بهداشتی، گردشگری و ... است.
وی قبل از ترک تهران در جمع خبرنگاران درباره برگزاری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: با ترکمنستان مرز خاکی طولانی داریم و ۳ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان هم‌مرز با این کشور هستند که یکی از محورهای اساسی مذاکرات در هفدهمین کمیسیون مشترک، بحث بازارچه‌های مرزی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: محور دوم مذاکرات تهاتر گاز بین 2 کشور است که در گذشته وجود داشته اما به دلیل مسائل مختلف متوقف شده بود که امیدواریم در این اجلاس بتوانیم آن را به سرانجام خوبی برسانیم.
* امضای سندهای همکاری در حوزه‌های گاز، برق و جاده‌ای
بذرپاش همچنین گفت: محور دیگر مذاکرات در حوزه جاده‌ای و حمل‌و‌نقل ریلی است که هم در حوزه تعرفه و هم سهولت تردد در دستور کار قرار دارد. قطارهایی از مرز سرخص تردد می‌کنند و در نتیجه اتفاقات خوبی خواهد افتاد که منجر به افزایش ترانزیت خواهد شد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان اعلام کرد: 3 سند همکاری در حوزه‌های گاز، برق و جاده‌ای و یک یادداشت‌تفاهم نیز درباره همه فعالیت‌های مشترک 2 کشور امضا خواهد شد.
* صدور خدمات فنی و مهندسی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار
بذرپاش در ادامه گفت‌: در این دوره از کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی قرارداد احداث جاده به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از مرز ایران در مسیر بندر ترکمن‌باشی با یکی از شرکت‌های ایرانی امضا خواهد شد.
وی تأکید کرد: امیدواریم در مذاکراتی که با مقامات کشور ترکمنستان داریم، قطعات دیگر از این مسیر راهبردی به شرکت‌های ایرانی واگذار شود تا اجرا کنند.
* 2 برابر شدن حجم مبادلات ایران و ترکمنستان در کوتاه‌مدت 
وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد پروازهای ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت:حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان نیز در کوتاه‌مدت به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد. بذرپاش با اشاره به اینکه در زمان حاضر حدود ۵۰۰ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ما با ترکمنستان است، اضافه کرد: در جلسات با مقامات کشور ترکمنستان از جمله رئیس‌جمهوری هدف‌گذاری شده حجم مبادلات ایران و ترکمنستان در کوتاه‌ترین زمان به یک میلیارد دلار افزایش یابد. وی بیان کرد: در بحث حمل بار نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم به رقم ۲۰ میلیون تن در سال دست یابیم. برای این منظور نیازمند توسعه زیرساخت‌ها هستیم. در این راستا قرار است شرکت‌های ایرانی یک جاده ۲۶۰ کیلومتری را در ترکمنستان بسازند. وی از مذاکره برای کمک به سهولت جابه‌جایی بار، کاهش معطلی در پایانه‌های مرزی و کاهش تعرفه حمل ریلی بین 2 کشور ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: این امر باعث رسیدن به نقطه مطلوب افزایش ترانزیت می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه طی ۷ ماه امسال ترانزیت ایران ۲۵ درصد افزایش یافته، آن را ناشی از مذاکرات دولت سیزدهم با کشورهای همسایه اعلام و تاکید کرد: اصرار دولت برای حذف مقررات زائد ترانزیت با سایر کشورها باعث رشد ترانزیت شده است. وی تصریح کرد: در کلان‌پروژه کریدور شمال - جنوب و در قالب «ایران راه» توسعه زیرساخت‌ها از جمله افزایش خطوط ریلی و جاده‌ای شرط لازم است اما شرط کافی نیست و برای دستیابی به آن کمیسیون‌های مشترک با کشورهایی همسایه برگزار می‌شود.
* ابتکار «ایران راه» فرصتی برای بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ابتکار «ایران راه» فرصتی برای بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل‌و‌نقل است، تقویت شراکت‌های راهبردی ایران و ترکمنستان را ضروری دانست. بذرپاش در آیین افتتاحیه نمایشگاه  «ایران پروژه»، اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی 2 کشور اعم از تولیدکنندگان، بازرگانان و تاجران، شرکت‌ها و فعالان حمل و نقل، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان خط مقدم توسعه روابط اقتصادی در چارچوب حمایت‌هایی که در کمیسیون مشترک اقتصادی مورد تأکید است، بیش از گذشته به عنوان بازیگرانی کلیدی نقش‌آفرینی کنند. وی ادامه داد: حضور فعالانه بیش از ۹۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه با عنوان «ایران پروژه» و در زمینه‌های متعدد، بیانگر این واقعیت امیدوار‌کننده است که ظرفیت‌های عظیم بالقوه‌ای در راستای تقویت شراکت‌های راهبردی 2 کشور و ایفای نقش توأمان و هماهنگ و هم‌افزا و مشترک‌المنافع  برد - برد در زنجیره‌های تأمین و ایجاد ارزش از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب در دسترس است که آزادسازی این ظرفیت‌ها مورد تأکید است.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان تاکید کرد: ابتکار «ایران راه» از سوی ایران مورد تأکید و امید است با توجه به استقبالی که کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای از این ابتکار و از زمان طرح آن برای نخستین بار در اوایل سال جاری نشان داده‌اند، بتوانیم با کمک دولت ترکمنستان فضایی به مراتب مناسب‌تر و حمایت شده برای فعالیت تمام بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل‌و‌نقل 2 کشور فراهم کنیم.
* «ایران راه» دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران
وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان گفت: طرح «ایران راه» دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران محسوب می‌شود.
بذرپاش بیان کرد: از جمله این ابتکارات در عرصه حمل و نقل لجستیک و ترانزیت، ابتکار «ایران راه» (IRAN-RAH) است که حدود ۶ ماه از طرح آن از سوی جمهوری اسلامی ایران در رویدادها و نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی از جمله نشست اخیر وزرای حمل‌و‌نقل اکو در تاشکند می‌گذرد.
وی تاکید کرد: واژه «راه» در زبان فارسی همزمان هم به معنای راه و هم راه‌حل است، لذا «ایران راه» به این معنی است که ایران هم به عنوان راه و هم راه‌حل برای پیوندهای امن و مقرون به صرفه اقتصادی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذی‌نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش‌آفرینی خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی با بیان اینکه «ایران راه» به عنوان دروازه‌ای به سرزمین، فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مبنایی محکم و امیدبخش برای تحول در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی 2 کشور و ارتقای همکاری‌هاست، اظهار کرد: ایران در ماه‌های اخیر از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب و تراسیکا استقبال می‌کند. بذرپاش گفت: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل‌و‌نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهارجانبه تشکیل یک دالان چندوجهی بین‌المللی میان چین و اروپا از مسیر ازبکستان – ترکمنستان - ایران - ترکیه امضا شد.
* نمایشگاه «ایران پروژه» نویدبخش توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان
رئیس‌جمهور ترکمنستان با ارسال پیامی به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه تخصصی «ایران پروژه» بر توسعه حجم تجارت دوجانبه، ایجاد قالب‌های جدید تعامل و اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های امیدوارکننده تاکید کرد. سردار بردی‌محمداف در ادامه به چشم‌اندازهایی که در مشارکت با ایران، بویژه در حوزه تعامل در امتداد خط ریلی «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» باز می‌شود، اشاره کرد. بنا بر سخنان وی، پروژه‌های اقتصادی محافل تجاری ترکمنستان و ایران از جمله طرح‌هایی که در حاشیه مجمع آتی تجاری ارائه خواهند شد، نقش ویژه‌ای را در امر تقویت روابط بین 2 کشور ایفا خواهند کرد.
در پیام رئیس‌جمهور ترکمنستان اشاره شده که برگزاری کمیسیون  مشترک همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ایران در عشق‌آباد نقش مهمی در افزایش همکاری‌های آتی خواهد داشت. 

Page Generated in 0/0064 sec