printlogo


کد خبر: 272066تاریخ: 1402/8/27 00:00
اخبار

جولان آیفون ممنوعه در بازار موبایل
با وجود گذشت حدود ۲ ماه از دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره جمع‌آوری تلفن همراه از برند آیفون ۱۴ و ۱۵، همچنان شاهد عرضه این مدل از موبایل در فضای واقعی و مجازی هستیم. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه آیفون‌های سری 14 و بالاتر نشان تجاری اپل و دانگل‌های آیکاس ممنوع است. بر همین اساس هر واحد صنفی که اقدام به عرضه این کالاها کند طبیعتا تخلف کرده و مراتب قانونی درباره آن طی می‌شود. 16 مهر نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مکاتبه‌ای با اتحادیه‌های صوت و تصویر و دستگاه‌های مخابراتی ضمن ابلاغ دستور ستاد مذکور به تمام عرضه‌کنندگان این کالاهای ممنوعه هشدار داده بود. در نیمه مهر نیز سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد با هماهنگی ضابطان نسبت به جمع‌آوری آیفون 14 و 15 اقدام خواهد شد. دهقانی‌نیا همچنین اظهار داشت: یک درصد جامعه کاربر آیفون هستند اما 30 درصد سبد ارزی کشور به این گوشی اختصاص دارد. وی همچنین به علت ممنوعیت واردات آیفون 14 به بعد نیز اشاره کرد و گفت: «حدود یک درصد جامعه کاربر این کالای لوکس هستند اما بیش از 30 درصد سبد ارزی کشور را به خود اختصاص داده است. قاعدتاً واردات این کالا بهره اقتصادی ندارد و علاوه بر این در جنگ اقتصادی فعلی، واردات کالایی که این میزان ارز از کشور خارج کند و مورد استفاده کمتر از یک درصد مردم باشد، منطقی نیست».
***
جمهوری باکو:
آمریکا حق مداخله در توافق حمل‌ونقلی باکو - تهران را ندارد
وزارت خارجه جمهوری باکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا که کشور منطقه نیست، با اقدامات و اظهارات خود به تلاش‌های امنیت حمل‌و‌نقل کشورهای منطقه ضربه می‌زند. وزارت خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای، از قرارداد توسعه روابط ریلی و جاده‌ای با ایران که مورد انتقاد دولت آمریکا قرار گرفته دفاع کرد. در این بیانیه که در جواب بیانیه جیمز اوبراین، دستیار وزیر خارجه آمریکا در جلسات کمیته فرعی اروپایی روابط خارجی مجلس نمایندگان ذکر شده، آمده است: آمریکا که کشور منطقه نیست، با اقدامات و اظهارات خود به تلاش‌های امنیت حمل‌و‌نقل کشورهای منطقه ضربه می‌زند. طرف آمریکایی بخوبی می‌داند عدم اجرای تعهدات ناشی از بند 9 بیانیه سه‌جانبه 2020 توسط ارمنستان، آذربایجان را بر آن داشت تا درباره ساخت جاده‌های جایگزین تصمیم بگیرد. توافق درباره نحوه ایجاد خطوط ارتباطی با کشورهای همسایه، از جمله توافق با ایران در مسیر جمهوری خودمختار نخجوان، حق حاکمیت آذربایجان است. در این زمینه، آذربایجان بار دیگر تأیید می‌کند که فرمت «3+2» (آذربایجان – ارمنستان – ترکیه - روسیه - ایران) اولویت امنیت منطقه است. در این راستا، هرگونه اظهارنظری که تلاش‌های مورد بحث را تضعیف کند، نامناسب است. در همین باره، رسانه‌ها اعلام کردند سنای آمریکا در اقدامی که نشان‌دهنده تغییر سیاست عمده این کشور است، قانون دفاع ارمنستان برای سال 2023 را تصویب کرد که بر اساس آن کمک‌های نظامی به جمهوری آذربایجان متوقف می‌شود.
***
آمادگی ۱۰۰ درصدی وزارت نیرو برای تأمین زیرساخت خودروهای برقی
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: وزارت نیرو به صورت ۱۰۰ درصدی آماده همکاری برای تامین خودروهای برقی است و در این حوزه نیز از گذشته مطالعات زیادی انجام شده است. همایون حائری درباره آمادگی وزارت نیرو برای تامین برق خودروهای برقی اظهار کرد: همکاران وزارت نیرو از سال‌های پیش روی خودروهای برقی مطالعه داشتند و صنعت برق متخصصان خوبی در این زمینه دارد به طوری که می‌توانیم بگوییم برای تامین تجهیزات صنعت برق در این حوزه مشکلی نداریم. وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خودروهای برقی را به صورت گسترده توسعه دهیم می‌بایست زیرساخت‌های آن توسعه یابد که باید برای افزایش ظرفیت شبکه نیروگاهی و خطوط انتقال سرمایه‌گذاری انجام شود، اما اعتقادمان روی این مساله است. حائری در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو برای احداث ایستگاه‌های شارژ نیز اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: وظیفه وزارت نیرو تامین برق است که برای این موضوع مشکلی نداریم اما احداث ایستگاه‌های شارژ بر عهده شهرداری است و باید ایستگاه‌ها متناسب با تعداد خودروها تجهیز شود ولی توسعه صنعت برق برای تامین نیاز برقی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و وزارت نیرو مشکلی برای تامین برق خودروهای برقی ندارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه صنعت برق در بخش توزیع ۱۰۰ درصد و در بخش نیروگاهی بیش از ۹۰ درصد خودکفاست، تصریح کرد: ۱۰ درصد باقیمانده به معنای عدم توانایی صنعت برق نیست، چرا که تجهیز این میزان توجیه اقتصادی نداشته و ایران جزو تولید‌کنندگان برتر نیروگاهی در دنیا است. وی با اشاره به توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات ظرفیت منسوبه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور است اما ریل‌گذاری خوبی با توجه به حساسیت‌های وزیر نیرو و فعالیت‌هایی که ساتبا انجام داده انجام شده به گونه‌ای که اکنون توربین و پنل‌های تجدیدپذیرها در داخل کشور ساخته می‌شود و با ریل‌گذاری صورت گرفته، اکنون احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر شدت خوبی گرفته است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه سال آینده تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق رقم می‌خورد، گفت: ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال احداث می‌شود که در تابستان آینده می‌توانیم بخشی از آن را مورد استفاده قرار دهیم و این برنامه‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت به‌گونه‌ای که برای ۱۰ سال آینده می‌توانیم بگوییم یک ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی را خواهیم داشت. حائری با تاکید بر اینکه تمام زوایای کار دیده شده است، تصریح کرد: نگاه به تجدیدپذیرها با توجه به موضوع هوای پاک، شرایط محیط زیستی و حفظ منابع سوختی به طور جدی در صنعت برق دیده شده و برای سال آینده تجدیدپذیرها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. وی ادامه داد: برای اینکه صنعت تجدیدپذیر رشد کند باید به موضوع سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود، اقداماتی که انجام شده بیشتر در بخش تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذار است و این صنعت نیز مزایای زیادی برای ورود و توسعه دارد.

Page Generated in 0/0069 sec