printlogo


کد خبر: 272067تاریخ: 1402/8/27 00:00
اخبار

ایجاد 2000 فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای در سطح کشور
وزیر آموزش‌و‌پرورش از ایجاد ۲۰۰۰ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای در سطح کشور خبر داد و گفت: ۵۹ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای هدیه آموزش‌و‌پرورش دولت سیزدهم به استان چهارمحال‌وبختیاری است. رضامراد صحرایی دیروز ۲۵ آبان‌ در سفر به شهرکرد در حاشیه حضور در دبیرستان اندیشه دستگرد، با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی نماد آمدن سند تحول بنیادین به کف مدرسه است، اظهار کرد: طرح شهید سلیمانی، طرح ایجاد بیش از ۲۰۰۰ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای اعم از چمن مصنوعی، کلاس‌های تربیت‌بدنی و باشگاه‌های کوچک است که به لطف خدا به همه هدف آن در سطح کشور رسیدیم. وی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی در گام‌های پایانی خود قرار دارد و در ماه‌های آینده، طرح شهید سلیمانی ۲ با همکاری وزارت ورزش و جوانان و دستگاه‌های دیگر اجرایی خواهد شد که توجه ویژه ما حتما به مناطق محروم و کمتر برخوردار است. وزیر آموزش‌و‌پرورش عنوان کرد: سند تحول بنیادین برای کشور سرتاسر برکت است، هر کدام از ابعاد آن که در هر سطحی اجرایی می‌شود اثرش در مدرسه معلوم می‌شود. صحرایی عنوان کرد: در این استان در راستای تحقق هدف سند تحول بنیادین مبنی بر تربیت زیستی و بدنی مجموعا ۵۹ فضای ورزشی از نوع چمن مصنوعی ایجاد شده است.
***
بروز پوکی استخوان در ۶۰ درصد ایرانیان بالای ۵۰ سال
رئیس اداره بیماری‌های عضلانی - اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۶۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال ایرانی دچار استئوپروز و استئوپنی هستند و از هر ۳ خانم بالاتر از ۵۰ سال و از هر ۵ مرد بالاتر از ۷۰ سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود. فاطمه حاجی‌ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، پوکی استخوان را یک بیماری بدون علامت خواند که زمان بروز شکستگی، تازه علائم آن مشاهده می‌شود. وی گفت: با توجه به اینکه بیشتر استخوان‌هایی که پوک می‌شوند شامل استخوان ستون فقرات، استخوان لگن و سر استخوان ران و ساعد است، شکستگی‌ها هم بیشتر در این نقاط رخ می‌دهد. وی در ادامه با بیان اینکه بروز شکستگی سبب محدودیت حرکتی می‌شود، اظهار کرد: بنابراین در سنین بزرگسالی با سالمندانی مواجه می‌شویم که قدشان کوتاه‌تر شده است و این موضوع هم به واسطه این است که ستون فقرات‌شان دچار شکستگی شده یا روی هم خوابیده است و این یکی از علائم پوکی استخوان است. رئیس اداره بیماری‌های عضلانی - اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: برخی سالمندان درد کمر یا درد استخوان‌ دارند یا به خاطر شکستگی در مفصل لگن و سر استخوان ران در بیمارستان بستری می‌شوند و حتی باعث می‌شود مجبور به استفاده از ویلچر باشند، نتوانند حرکت کنند و از پس فعالیت‌های روزمره خود برآیند و وابسته به دیگران باشند.
***
ورود ۸۰۰۰ امدادگر جدید به هلال احمر
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور از ورود ۸۰۰۰ نیروی امدادی جدید به این سازمان خبر داد. بابک محمودی با اشاره به برگزاری مانور اسکان اضطراری در کلانشهر تهران که اخیرا در بوستان ولایت برگزار شد، گفت: مانورها در مقیاس کوچک از نظر حجم تجهیزات و نیروی انسانی برگزار می‌شوند اما از نظر کنترل در حجم وسیع‌تری برگزار می‌شوند. مهم‌ترین وجه این مانور آن است که تمام دستگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در آن حضور دارند و مدیریت و طرحی که باید در عملیات‌های امداد و اسکان پیاده شود در این تمرین پیاده‌سازی می‌شود و نقاط قوت و ضعف آن مشخص و در عملیات‌های واقعی‌، این نواقص برطرف می‌شود. وی در ادامه افزود: با توجه به جمعیت بالای تهران، می‌توان گفت این مانور در سطح ملی و کشوری است و بازخورد آن ملی است و به تمام کشور سرایت پیدا می‌کند و از نظر مدیریت، تجهیزات و آموزش به طور کامل ارزیابی و در بوته امتحان قرار می‌گیرد و باعث رفع نواقص می‌شود. مانور ملی استان تهران نیز با شرکت استان‌های معین به‌زودی و در فصل پایانی سال اجرا می‌شود. پارک ولایت به طور واقعی مکانی است که اگر در تهران زلزله‌ای اتفاق بیفتد برای اسکان اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجهیزات آن نیز تجهیزات واقعی روز تهران، البته در مقیاس این نقطه است. 
***
شیوع بالای سردرد در بین نوجوانان
رئیس انجمن سردرد ایران با اعلام شیوع بالای سردرد در بین نوجوانان کشور گفت: حدود ۱۴ درصد جمعیت بزرگسالان در کشور به سردرد میگرنی مبتلا هستند. منصوره تقا در حاشیه برگزاری نخستین دوره آموزش پرستار متخصص سردرد در بیمارستان سینای تهران اظهار داشت: هدف اصلی این برنامه آموزش پرستاران در حوزه سردرد است که بتوانند پشتیبان درمانی خوبی برای افرادی که مبتلا به انواع سردرد می‌شوند باشند. وی به وجود سردرد به علت مصرف داروهای مسکن اشاره کرد و گفت: این نوع سردرد در کشور ما بسیار شایع است و افراد بدون مراجعه به پزشک یا کامل نکردن دوره درمان خود، شروع به مصرف بیش از حد مسکن‌ها می‌کنند که خود موجب بروز سردرد جدیدی در فرد می‌شود که مقاوم‌تر به درمان است. تقا اضافه کرد: سردرد میگرنی در ایران حدود ۱۴ درصد در جمعیت بزرگسالان است که نسبت به جمعیت کل کشور برای افرادی که فقط مبتلا به میگرن هستند بسیار بالاست که این آمار در گروه نوجوانان درصد بسیار بالاتری را نشان می‌دهد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در یک بررسی انجام شده از طرف گروه تحقیقاتی ما در گروه نوجوانان که در مدارس انجام شده، ۶۰ درصد نوجوانان گفته‌اند در 3 ماه گذشته چندین مرتبه سردرد را تجربه کرده‌اند که از علل شایع آن سردردهای میگرنی، تنشی و سردردهای پس از ضربه‌های خفیف با فعالیت‌های ورزشی بوده است.

Page Generated in 0/0063 sec