printlogo


کد خبر: 272086تاریخ: 1402/8/27 00:00
بررسی ابعاد نامه مهم سردار قاآنی به محمد الضیف، در گفت‌و‌گوی «وطن امروز» با حسن هانی‌زاده و سیدهادی سیدافقهی کارشناسان سیاست خارجی و مسائل بین الملل
پیام حمایتی که مخابره شد

گروه سیاسی: نامه اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به مجاهدان فلسطینی، از چند جهت قابل توجه است. این نامه که در خلال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه برای نابودی مقاومت فلسطین نوشته شده، در وهله اول بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی پشتیبان مقاومت فلسطین علیه اسرائیل است و اگر نیاز باشد، هر اقدامی را برای این نبرد تاریخی انجام می‌دهد. نامه سردار قاآنی همچنین این پیام را به رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی حامی این رژیم کودک‌کش مخابره کرد که مقاومت فلسطین، خط قرمز گروه‌های مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران است و همه گزینه‌های ایران برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی روی میز است. روحیه‌بخشی به رزمندگان مقاومت فلسطین که در حال مبارزه سخت با رژیم صهیونیستی هستند نیز دیگر هدف نامه سردار قاآنی به گردان‌های عزالدین قسام بود.
***
روحیه همدلی محور مقاومت و گروه‌های مبارز فلسطینی را نشان داد
حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به نامه اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه به مبارزان فلسطینی، اظهار کرد: سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه‌ای مهم به رهبران جنبش حماس و گردان‌های عزالدین قسام که بخش نظامی حماس را تشکیل می‌دهند، مسائل مربوط به غزه و شرایط منطقه را تشریح کرد.
وی تصریح کرد: در واقع سردار قاآنی با ارسال چنین نامه‌ای خطاب به مقاومت فلسطین، روحیه همدلی بین محور مقاومت و گروه‌های مبارز فلسطینی را نشان داد.
هانی‌زاده گفت: این نامه، نامه بسیار تاثیرگذاری است که موجب خواهد شد قدرت‌هایی که در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و از این رژیم جنایتکار حمایت و پشتیبانی می‌کنند، متوجه باشند فلسطین تنها نیست، بلکه محور مقاومت به اقتضای شرایط و در صورت درخواست حماس و گروه‌هایی فلسطینی، به صحنه نبرد به صورت گسترده ورود خواهد کرد.
کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: در حقیقت ارسال این نامه خطاب به گردان‌های عزالدین قسام نشان داد ایران، حزب‌الله و به صورت کلی محور مقاومت، همچنان در کنار حماس و جهاد اسلامی فلسطین ایستاده‌اند و از آنها حمایت می‌کنند.
هانی‌زاده در ادامه تصریح کرد: هیچ شرایطی نمی‌تواند در نگاه محور مقاومت نسبت به حماس تغییری ایجاد کند. وی همچنین با اشاره به برخی جریان‌سازی‌ها مبنی بر اینکه چرا ایران برای کمک به حماس به صورت مستقیم وارد نبرد با رژیم صهیونیستی نمی‌شود، گفت: حماس در ۴۰ روز گذشته هرگز درخواست ورود ایران و حزب‌الله به صحنه نبرد را نکرده است. اساسا حماس به تنهایی قادر است در برابر جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت کند و در این شرایط نیازی به ورود حزب‌الله و ایران به صحنه درگیری نیست. البته
بنا به گفته سیدحسن نصرالله، حزب‌الله لبنان از همان روزهای آغازین نبرد، وارد جنگ با اسرائیل شده است.
هانی‌زاده گفت: ورود مستقیم ایران به نبرد با رژیم صهیونیستی منجر به گسترش درگیری‌ها خواهد شد و ممکن است به یک جنگ منطقه‌ای یا حتی جهانی منجر شود. به همین دلیل سردار قاآنی، برای تشریح مواضع ایران و تداوم حمایت‌های ایران از مقاومت فلسطین، نامه اخیر را خطاب به محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام نوشته است.
کارشناس سیاست خارجی همچنین به خبر کذب و بی‌اساس خبرگزاری رویترز که مدعی شده بود ایران تصمیم به عدم پشتیبانی از حماس گرفته اشاره کرد و گفت: نامه سردار قاآنی ارتباط مستقیمی با گزارش کذب خبرگزاری رویترز دارد که مدعی شده بود رهبر انقلاب فرموده‌اند ایران کاری به حماس ندارد. وی افزود: اسامه حمدان، یکی از رهبران حماس در بیروت هم بشدت این خبر را تکذیب کرد. اساسا روابط ایران و حماس و دیگر جنبش‌های مبارز فلسطینی تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار نخواهد گرفت.
***
آمادگی برای ورود گسترده به صحنه نبرد
سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» پیرامون نامه مهم سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام، گفت: محتوای این نامه صرفا برای روحیه‌بخشی به مبارزان فلسطینی نیست.
وی افزود: اگر هدف صرفا روحیه‌بخشی بود، باید خطاب به مسؤولان و رهبران سیاسی حماس ارسال می‌شد اما محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام مخاطب مستقیم نامه سردار قاآنی است. به همین خاطر تصور من این است که با توجه به احتمال افزایش دامنه‌ جنگ در غزه و فشار بی‌امان و بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی و کمک‌های بدون توقف آمریکا و سایر کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی، سردار قاآنی اعلام آمادگی کرده است که اگر اسرائیل و حامیان غربی‌اش بخواهند جنگ را گسترش دهند، سایر اضلاع محور قدس به صورت گسترده ورود خواهند کرد.
سیدافقهی اظهار کرد: با این حال، در این اعلام آمادگی ممکن است تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد؛ اول اینکه آمادگی ایران، آمادگی برای مشورت دادن به حماس برای جنگ با اسرائیل است و تفسیر دوم آمادگی لجستیکی و مستشاری جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی است.
وی افزود: در واقع بالاترین، آخرین و حساس‌ترین نوع آمادگی، ورود مستقیم به جنگ خواهد بود. آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این و به طور اجمال چندین بار اشاره کرده است که اگر این نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی ادامه یابد، معلوم نیست کسی بتواند جلوی محور مقاومت را بگیرد و تضمینی برای عدم ورود مستقیم محور مقاومت وجود ندارد. اینجا باید اشاره کنم که جمهوری اسلامی ایران هم عضوی از محور مقاومت است. بر همین اساس از این پیام، ۳ گمانه قابل تفسیر است.
سیدافقهی ادامه داد: پس به عنوان قرائت اول، این آمادگی، آمادگی مستشاری است. قرائت دوم، آمادگی لجستیکی است و ما می‌توانیم کمک کنیم. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز چندین بار فرمودند ما حمایت می‌کنیم. قرائت سوم این است که اگر وضعیت جنگ حساس‌تر شد و احتمال این رفت که رژیم صهیونیستی در حال تسلط کامل بر غزه و خلع سلاح و نابودی حماس و جهاد اسلامی است، احتمال ورود گسترده سایر اعضای محور مقاومت به صحنه نبرد با رژیم صهیونیستی دور از انتظار نیست.
کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با خبر بی‌اساس و دروغ‌پردازی خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دیگر علاقه‌مند به پشتیبانی از حماس نیست، گفت این خبر کذب است. چنانکه اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس نیز این خبر را تکذیب کرد.

Page Generated in 0/0057 sec