printlogo


کد خبر: 272088تاریخ: 1402/8/28 00:00
اخبار

وزیر ارشاد: 
تولید کاغذ در کشور به ۸۰ هزار تن رسید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ویژه‌‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب گفت: راه‌اندازی شبکه کتاب بعد از گذشت یک سال تبدیل به یک «تجربه موفق» شده است. تأسیس این شبکه با اقدامی دقیق و عالمانه همراه بوده و امروز این شبکه به یک الگوی موفق رسانه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر بدل شده است.
اسماعیلی با اشاره به تمرکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بحث کتابخانه‌های سیار، گفت: در این زمینه با وزارت صمت هماهنگ شده‌ایم تا ۲۰۰ خودرو را با کتاب‌های مختلف جهت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار تجهیز کنیم. جامعه ایران، جامعه‌ای کتاب‌خوان است که دارای نبض فرهنگی هستند. می‌توانیم از طریق کتاب مشکلات کشور را حل کنیم. کتاب زیربنای توسعه فرهنگی، تمدنی و برای حل مسائل سایر بخش‌هاست.
وی افزود: در مناسبت‌های مختلف به اعضای هیات دولت کتاب هدیه می‌دهیم. اخیرا کتابی با عنوان «تا فراموش نکنیم» (کَی‌لانَنسی) اثر ولید الخالدی و ترجمه امیرحسین بابالار در جلسه هیات دولت به رئیس‌جمهور هدیه داده شد. این کتاب ماجرای غم‌انگیز ویرانی و اشغال صدها روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی مردمان شریفش به دست وحوش رژیم جعلی اسرائیل است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: در آغاز این دولت، تولید کاغذ در کشور حدود ۵ هزار تن بود. هدف اصلی ما این بود که طی ۲ سال در کاغذ تحریر و کاغذ فرهنگی به خودکفایی برسیم. امروز دقیقا به عدد ۸۰ هزار تن در تولید کاغذ رسیده‌ایم. حدود ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است. اکنون، ماهانه حدود هزار تن کاغذ ایرانی در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. در شیراز مجموعه‌ای آماده افتتاح است که در سال نخست بیش از ۴۵ هزار تن به تولیدات ما اضافه خواهد کرد. در مازندران نیز بزودی مرحله دوم توسعه مجموعه تولید کاغذ آغاز می‌شود. چندین مجموعه جدید نیز در حال راه‌اندازی است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد در پایان 4 سال دولت، صادرات کاغذ به کشورهای مختلف منطقه نیز رقم بخورد.
***
«دختر شینا» 120 تایی شد
کتاب تحسین‌شده «دختر شینا» به قلم بهناز ضرابی‌زاده در انتشارات سوره مهر به چاپ 120 رسید. 
«دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمدی‌کنعان، همسر سردار شهید «حاج ستار ابراهیمی هژیر» از شهدای شناخته‌شده استان همدان، نوشته بهناز ضرابی‌زاده به تازگی به چاپ صدوبیستم رسید. 
کتاب با قلمی روان از تولد قدم‌خیر محمدی‌کنعان روایت خود را آغاز  و در 19 فصل عشق و فراق را برای مخاطب تعریف می‌کند. داستان از آنجا شنیدنی‌تر می‌شود که سردار ستار ابراهیمی در عملیات کربلای 5 به شهادت می‌رسد و قدم‌خیر در حالی که تنها 24 سال دارد 5 فرزندش را به تنهایی بزرگ می‌کند.
«دختر شینا» پس از انتشار با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد و در کمتر از ۳ ماه به چاپ هفتم رسید. رهبر انقلاب نیز شهریور سال 1391 تقریظی بر دختر شینا نوشتند. قدم‌خیر محمدی‌کنعان پس از تحمل یک دوره بیماری سال 1388 به همسر شهیدش پیوست. 
«دختر شینا» در چاپ صدوبیستم با شمارگان 1250 نسخه و با قیمت 145 هزار تومان در بازار کتاب موجود است.
***
«آن دو» فیلمی از سینمای دفاع‌مقدس برای جشنواره فجر
فیلمبرداری فیلم سینمایی «آن دو» به نویسندگی مهدی سجادپور و مرتضی رحیمی، کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا سبط‌احمدی به‌تازگی در بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. فیلم با مضمون سینمای دفاع‌مقدس، به قصه‌ای درباره دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد.
علیرام نورایی، مالک حدپورسراج، آوا دارویت، سلیمه رنگزن، مرجان علوی، سعید محمودی، بهروز کردزنگنه، حبیب تاج‌میری، پوریا ریحانی‌اصل، حاتم میرزایی، کامران دهقان، کبری گودرزی، مهران پورمهدی، داراب آقاسی‌زاده، مژگان محمودیان، اسرافیل علمداری، مهران هادی‌کرکوندی، سیاوش معمارزاده، درسا طهماسبی، محمدرضا عالیور، امیرمحمد فتاحی و هنرمند نوجوان امیررضا فرامرزی در نقش ظفر و...، بازیگرانی هستند که مقابل دوربین رفته‌اند و بزودی چند بازیگر چهره دیگر نیز به این پروژه می‌پیوندند.
لردگان در استان چهارمحال‌وبختیاری و شهر آبادان از لوکیشن‌های اصلی فیلم هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ظفر پسر بچه‌ای ۱۲ ساله، اصالتا بختیاری و از عشایر لردگان، مانند دیگر بچه‌های همسن و سال خود مشغول گذراندن دوران کودکی‌اش است. خدابخش، پدر ظفر و برادرش خدارحم به همراه دیگر مردان ایل به جبهه رفته‌اند و چند ماهی است که از خدارحم خبری نیست. در همین حال، شهیدی را به لردگان می‌آورند و چون نام و نشانی ندارد، برای شناسایی او، ابتدا به خانواده ظفر خبر می‌دهند. ظفر به همراه مادر خود جهت شناسایی شهید به سردخانه می‌رود و....
فیلم سینمایی «آن دو» برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال آماده می‌شود.

Page Generated in 0/0069 sec