printlogo


کد خبر: 272104تاریخ: 1402/8/28 00:00
طی 2 سال اخیر 16 هزار تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی اضافه شده اما متناسب با افزایش تخت‌ها، پرستار جذب نشده است
فرشتگان سفیدپوش را دریابید
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: تعرفه نظام پرستاری را پس از 16 سال اجرایی کردیم

گروه اجتماعی: پرستاران به عنوان خادمان سختکوش و صدالبته فرشتگان سفیدپوش برای حفظ سلامت بیماران در خط مقدم قرار دارند؛ قشری که جان‌نثاری می‌کند تا جان‌ها بمانند. پرستاران در حالی بی‌وقفه در شب و روز بر بالین بیماران حاضر می‌شوند که خیلی از آنها متناسب با زحمتی که می‌کشند از حقوق متناسب برخوردار نیستند و اغلب‌شان بیش از تایم کاری تعریف‌شده فعالیت می‌کنند. 
امروز روز پرستار است. این روز بر همه آنها مبارک که با زحمات بی‌درنگ خود آرامش روانی را به خانواده بیماران هدیه می‌کنند و در سخت‌ترین شرایط حاضرند برای نجات بیماران حتی در معرض خطر نیز قرار گیرند. چنانکه در جریان حمله صهیونیست‌ها به مردم بی‌دفاع غزه، 5000 هزار پرستار برای یاری‌رسانی به بیماران و زخمی‌ها اعلام آمادگی کردند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» ضمن تبریک روز پرستار به سفیدپوشان سلامت که تعیین‌کنندگان حیات سالم جامعه هستند و با تلاش‌های شبانه‌روزی آرامش را به بیمار و خانواده آنها هدیه می‌دهند، گفت: در زمان پاندومی کرونا که این بیماری کشور را فلج کرده بود، پرستاران بودند که تا آخر ایستادند و جان‌نثاری کردند، بنابراین باید قدر آنها را بخوبی دانست و هیچ وقت زحمات آنها در آن ایام را فراموش نکرد.
فاطمه محمدبیگی، با بیان اینکه مجلس یازدهم نیز در حمایت از پرستاران هیچ وقت سکوت نکرده است و با برگزاری نشست‌های پی‌درپی با مسؤولان بر اجرای تعرفه‌گذاری پرستاران تاکید داشته است، گفت: بعد از 16 سال، آیین‌نامه قانون تعرفه‌گذاری پرستاری که بر زمین مانده بود، بالاخره آذرماه 1400 زمینه توجه به این مهم برای اجرا فراهم شد، به طوری که سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شد.
وی در ادامه افزود: با پیگیری‌های مجلس نخستین پرداختی پرستاران با تعرفه‌گذاری حقوق انجام شد تا شعاری که رئیس‌جمهور و دولت درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران داده بود شکل عملی به خود گیرد، به طوری که امسال 70 درصد این قانون محقق شده است. تحقق اهدافی که هر چند 30 درصد آن باقی مانده است هنور رضایت این قشر را به دنبال نداشته است، زیرا با تعرفه‌گذاری کارانه  پرستاران کاهش یافته است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در برنامه توسعه هفتم با توجه به افزایش قابل توجه میزان تخت‌های بیمارستانی در پی راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید و مراکز درمانی گسترده، اکنون شاهد کمبود 70 هزار پرستار در کشور هستیم، بنابراین مجموعه تلاش‌ها این بوده است که 75 هزار سهمیه جذب پرستار را در قالب 3 مرحله 25 هزار نفری با برگزاری آزمون داشته باشیم که البته یک مرحله آزمون انجام شده و قرار است تا پایان سال مرحله دوم آزمون پرستاری برای جذب آنها در مراکز بهداشتی نیز برگزار شود.
محمدبیگی افزود: از آنجا که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در کنار هم استقلال حرفه‌ای این قشر را حفظ کرده‌اند و به آنها توجه ویژه می‌کنند، بنابراین از سازمان برنامه و بودجه همچنین سازمان امور استخدامی انتظار داریم نسبت به استخدام پرستاران اقدام عاجل کنند چرا که پرستاران و کادر مراقبت از بیماران هستند که خدمتکار، غمخوار و یاور بیماران تا حفظ سلامت آنان هستند.
* لزوم اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری
ثبت‌نام بیش از ۵۰۰۰ پرستار برای اعزام به غزه، ۱۵۰ پرستار شهید و ۷۰۰۰ پرستار جانباز در دوران کرونا، لزوم اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ضرورت حرکت به سمت ارائه خدمات پرستاری در منزل و... از جمله مباحثی بود که رئیس کل سازمان نظام پرستاری دیروز در نشست خبری خود در آستانه روز پرستار به تشریح آنها پرداخت. محمد میرزابیگی ضمن تبریک این روز به جامعه پرستاری کشور گفت: این روزها، روزهای غم‌انگیری در نوار غزه است که زنان و مردان زیادی به خاک و خون کشیده می‌شوند و برای نخستین بار است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم هدف قرار می‌گیرد که باید این اقدام محکوم شود. وی افزود: از طرفی راه‌اندازی پویش‌هایی را داشتیم که در بین جامعه پرستاری به راه افتاده است و سازمان با کمک سایر مجموعه‌های بهداشتی و درمانی اجتماع بزرگ میدان فلسطین را رقم زد. همچنین تاکنون برای اعزام نیرو به غزه بیش از ۵۰۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. حتی برخی پرستاران پاسپورت فرستادند و درخواست داریم از مردم آنجا به شکل عملی دفاع کنیم. وی با یادی از شهدای مدافع سلامت ایام کرونا، افزود: تقریبا با شروع دوره پنجم نظام پرستاری، کرونا آغاز شد و در این بین برخلاف سایر مردم و دستگاه‌ها که دورکار شدند اما پرستاران بیشتر در میدان نبرد با کرونا بودند و حتی در بیمارستان‌ها ساکن می‌شدند. بالغ بر ۱۵۰ شهید پرستاری دوره کرونا و حدود ۷۰۰۰ نفر هم جانباز ناشی از اثرات کرونا را داشتیم. متاسفانه در موضوع شهدا الان مباحث نقص مدرک مطرح می‌شود که نمی‌دانیم چرا اینگونه است. میرزابیگی درباره اقدامات انجام شده در دوره پنجم نظام پرستاری، ادامه داد: در همان ایام ۵۲ هزار و ۲۰۰ نفر مجوز استخدامی برای نیروهای سلامت گرفته شد که قرار شد ۴۵ درصد این عدد از پرستاران باشند. سامانه پرداخت قاصدک جمع‌آوری شد و معوقات ۲۰ هزار میلیارد تومانی نظام سلامت در سال ۹۹ به کادر سلامت اختصاص یافت تا با انگیزه بهتری در ایام کرونا خدمت کنند. اعطای فصل دهم قانون خدمات کشوری و فوق‌العاده ویژه هم سال ۹۹ انجام شد. عضویت در دبیرخانه شورای عالی بیمه هم از اقدامات خوب این ایام بود. او با اشاره به اینکه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۹۹ کلید خورد، بر لزوم اجرای کامل آن تاکید و تصریح کرد: این قانون در دولت جدید جدی‌تر به اجرا درآمد. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ۲ تعریف K و نحوه محاسبه ارزش نسبی خدمات پرستاری با ۴ روش انجام شد. وی با انتقاد از نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و آنچه «فاصله نجومی آن با قانون» خواند، افزود: باید سیستم کدینگ پرستاری ثبت شود. تمام خدمات پرستاری کد دارد که در سازمان ملی استاندارد مورد قبول است، پس سیستم‌های HIS باید بتوانند این کدها را ثبت کنند که اگر اینگونه نباشد دیگر تعرفه‌گذاری نیست. آنچه الان اجرا می‌شود فقط ثبت بسته‌های خدمتی در بخشی از بیمارستان‌های دولتی، آن هم بدون نظم است.
 او با تاکید بر لزوم اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری پرستاری با توجه به اخذ هزینه‌های آن در قالب تعرفه‌ها از بیمه‌ها و مردم، ادامه داد: برنامه هفتم توسعه هم ۲ یا ۳ آسیب جدی درباره قوانین پرستاری دارد؛  یعنی قانون تعرفه‌گذاری، قانون ارتقا و بهروه‌وری، قانون مربوط به سرانه سلامت. یک مورد مربوط به بند ث ماده ۶۹ این قانون است؛ قانون بهره‌وری خاص است و نباید قانون دیگر روی آن نوشته می‌شد و این در حالی است که الان بر آن تبصره ‌زده شده است.
 میرزابیگی افزود: درباره به کارگیری بهیاران هم پیگیری کردیم اما باز هم در قانون برنامه هفتم آمد؛ ما مخالف این موضوع هستیم چون تربیت پرستاران باید سطح‌بندی شده باشد، نه اینکه کسی خارج از حرفه پرستاری بیاید برای جبران کمبود نیروی مناطق محروم تربیت شود. مگر ۲۰۰ دانشکده پرستاری نداریم؟ این دانشکده‌ها باید نیروی متخصص تربیت کنند، چه لزومی دارد رشته‌هایی مثل بهیاری که برای ۴۰ سال قبل است، احیا شود؟

Page Generated in 0/0076 sec