printlogo


کد خبر: 272111تاریخ: 1402/8/28 00:00
اخبار

یارانه ۶۰۰ هزار تومانی تا یک میلیونی دولت برای امنیت غذایی کودکان
در طرح امنیت غذایی کودکان که با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون از امروز آغاز می‌شود، به ازای هر کودک دارای اختلال در رشد، ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی در مبلغ کالابرگ الکترونیکی‌شان لحاظ می‌شود. 
یکی از طرح‌های راهبردی دولت سیزدهم مربوط به امنیت غذایی است.  ارائه کالابرگ‌ الکترونیکی گام کلانی در حوزه تحقق این طرح راهبردی بود که از ابتدای سال جاری آغاز شد. دولت سیزدهم در تازه‌ترین اقدام خود در راستای تحقق طرح راهبردی امنیت غذایی، افزایش رفاه زندگی مردم و خصوصا دهک‌های کم‌درآمد جامعه، طرحی را به مرحله اجرا رسانده که به واسطه آن، به خانوارهای دهک‌های یک تا ۷ که نمودارهای رشد کودکان آنها دچار اختلال است، ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد. 
در این طرح، بیش از ۱۲۳ هزار خانوار توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت تعاون معرفی شده‌اند تا در دایره مشمولان این طرح قرار بگیرند. به ازای هر بچه دارای مشکل در رشد در دهک‌های یک تا ۵، یک میلیون تومان و برای دهک 6 و 7، ۶۰۰ هزار تومان به مبلغ کالابرگ الکترونیک‌شان افزوده خواهد شد. 
این مبلغ به ازای هر یک کودک دارای مشکل رشد است و اگر خانواده‌ای ۲ یا چند فرزند داشته باشد، به تمام آنها این مبلغ اختصاص می‌یابد. طرح امنیت غذایی که کودکان ۶ ماه تا ۶ سال را در برمی‌گیرد از امروز یکشنبه (۲۸ آبان‌ماه) آغاز خواهد شد. ۱۱ قلم طرح کالابرگ شامل لبنیات، شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ، پروتئین‌ها شامل گوشت‌مرغ و گوشت‌قرمز، حبوبات، روغن، شکر، قند و برنج بود و اکنون به این فهرست میوه‌ و سبزیجات نیز اضافه شده است. 
خانواده‌های مشمول این طرح از طریق پیامک‌های اطلاع‌رسانی در جریان این اقدام قرار خواهند گرفت. راه دیگر برای اطلاع از مشمول بودن در این طرح، نصب برنامه «شما» (شبکه ملی اعتبار) است.
***
پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به  ۴۰ هزار متقاضی در نیمه نخست ۱۴۰۲
معاونت مسکن و ساختمان با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تسهیل‌گری‌ مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن اعلام‌کرد در ۶ ماه ابتدای امسال به بیش از ۴۰ هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است که این روند ادامه دارد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی به برخی تسهیل‌گری‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت. همکاری در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، پیگیری برای کاهش هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی و مالیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن، پیگیری و همکاری با مجلس شورای اسلامی در تدوین طرح تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها بخشی از این تسهیل‌گری‌هاست. بر اساس این گزارش، برنامه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط در مرحله اجراست و در ۶ ماه ابتدای امسال به بیش از ۴۰ هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد. درباره پیگیری برای کاهش هزینه‌های بیمه تامین‌اجتماعی و مالیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن، قانون ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شده و هزینه‌های این بخش کاهش یافته است. این گزارش حاکی است که برای کاهش هزینه‌های مالیات پروژه‌های حمایتی مسکن و به استناد بند الف تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه امسال  مالیات طرح (پروژه)های مسکن مهر برای هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی قانون جهش تولید مسکن شامل ساخت، آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ در طرح (پروژه)های تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازندگان، تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل ۳۰۰ هزار تومان برای هر واحد تعیین شده است، بنابراین هیچ‌گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده برای خرید مصالح به این طرح (پروژه)ها تعلق نمی‌گیرد.
وزارت راه و شهرسازی با همکاری مجلس در حال تدوین تنظیم بازار زمین و مسکن است. در این بخش به منظور تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، همکاری گسترده‌ای برای تدوین طرح با مجلس انجام شد. 
***
استفاده بانک‌ها از هوش مصنوعی در امتیاز اعتباری افراد
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک‌ها در نظر دارند از مدل‌های مختلف هوش مصنوعی برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر در آینده استفاده کنند.
«مهران محرمیان» در گفت‌وگویی اظهار داشت: در هر دهه فرآیندهای فناوری ویژه‌ای را در شبکه بانکی کشور تجربه کردیم؛ دهه نخست مباحث الکترونیک شدن دیتا و تجمیع آن در مراکز بانکی مطرح بوده است؛ دهه دوم، شبکه‌های بین‌بانکی و کارتی شتاب گرفته است و در دهه سوم، شبکه‌های پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان گسترش یافتند و امروز در دهه چهارم که دهه نظارت است مهم‌ترین فناوری‌ها با هوش مصنوعی با کلان‌داده‌ها و ابرداده‌ها تحلیل می‌شود. وی افزود: با استفاده از هوش مصنوعی به‌تدریج می‌توان از تخلفات در حوزه‌های بانکی و مالی جلوگیری کرد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان‌داشت: در اعتبارسنجی مهم‌ترین نکته این است که اطلاعات سازمان‌های مختلف بانکی و سازمان‌های مالیاتی، قوه قضائیه، وزارت رفاه، راهنمایی و رانندگی، وزارت نیرو و مخابراتی که در تعامل با مردم هستند به جمع‌بندی و پردازش بر اساس مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با ارائه امتیاز اعتباری برای بازپرداخت تسهیلات بپردازند. وی گفت: وثیقه‌گذاری و رمز ارزها در شبکه بانکی در حال حاضر مورد تایید نیست، زیرا هم منع قانونی و هم تبعاتی برای سیستم پولی کشور دارد اما اقداماتی در حوزه‌های مختلف بانکی و مالی در دست اقدام است تا توصیف الکترونیک مطلوبی در این حوزه ارائه دهیم.

Page Generated in 0/0059 sec