printlogo


کد خبر: 272112تاریخ: 1402/8/28 00:00
اخبار

وزیر دفاع: 
هزینه‌ شکست‌های اسرائیل را باید شهروندان آمریکایی پرداخت کنند
امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی یادداشتی نوشت: این جنگ با تمام فراز و فرودها و موفقیت‌ها و تلخی‌ها چندین دستاورد مهم دارد، نخست شکل دادن فرهنگ راهبردی جدید از فلسطین است؛ فرهنگی راهبردی در تعریف ساده شیوه جنگیدن ملت‌ها. یکی از مولفه‌های ارزیابی کشورها برای آغاز هر جنگی، توجه به فرهنگ راهبردی آن سرزمین ‌ و ملت آن است؛ اینکه تا چه میزان و به چه شکل ملت‌ها می‌جنگند و مقاومت می‌کنند. در تمام مدت عملیات توفان الاقصی، ملت فلسطین مختصاتی همانند توکل، صبر، استقامت و سازش‌ناپذیری، خلاقیت و‌ شجاعت، میهن‌دوستی و پایبندی به آرمان فلسطین را به مولفه‌های اصلی فرهنگ راهبردی خود تبدیل کرد. دوم اینکه ضربه وارد شده به پیکر رژیم صهیونیستی که ماه‌ها موریانه فساد آن را جویده بود با عملیات توفان الاقصی دیگر غیرقابل ترمیم است و پس‌لرزه‌های این شکست سال‌ها دامن رژیم را خواهد گرفت و سرافکندگی آن به عنوان آموزه‌های اطلاعاتی و مصداق غافلگیری در مکاتب امنیتی و سیاسی تدریس و مثال ‌زده خواهد شد. ترمیم ‌و بازسازی ضرباتی از این دست برای کشورهای قدرتمند و صاحب سبک، سال‌ها به طول می‌انجامد و برای رژیم سست صهیونیستی که تمرکز لازم را ندارد حتما به درازا خواهد کشید. سوم رژیم صهیونیستی در‌ کابوس از دست رفتن رویای آرمان صهیونیسم و بازگشت انبوه و مایوس‌کننده صهیونیست‌هایی است که با هزاران وعده ایدئولوژیک و توخالی به سرزمین‌های اشغالی آورده شده بودند. مهاجرت شدید، بی‌اعتمادی یهودیان، کاهش شدید ارزش دارایی‌های این رژیم و بحران پولی، آینده سیاهی را ترسیم می‌کند و تداوم این روند برای رژیم غیر‌ممکن است. چهارم اختلافات شدید داخلی میان احزاب و نفرات موثر در کنار نفرت جهانی و از دست رفتن اعتبار و شخصیت بین‌المللی این رژیم از تنگناهای راهبردی است که همه این هزینه‌ها به صورتحساب آمریکایی‌ها نوشته می‌شود و مالیات‌دهندگان و شهروندان آمریکایی باید آن را پرداخت کنند، البته حجم آوار و خرابی بحران‌های رژیم برای آمریکا بیش از آنچه برآورد شده خواهد بود و می‌توان گفت بحران جدیدی را به بحران فعلی آمریکا اضافه خواهد کرد.
***
امیر سرتیپ الهامی: 
پدافند هوایی مقتدرتر از همیشه مدافع آسمان کشور است
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی با حضور در منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور، ضمن بازدید از سایت‌های راداری و موشکی این منطقه پدافندی، میزان آمادگی رزمی این یگان را مورد ارزیابی قرار داد و با اشاره به دستاوردهای به‌روز پدافند هوایی در زمینه دفاعی و امنیتی اظهار داشت: اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نمونه و الگویی برای سایر کشورهاست و در زمینه راداری و موشکی دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای داشته‌ایم و روزبه‌روز با همت جوانان انقلابی، دانشمندان گرانقدر و تعامل و همکاری سایر نیروهای مسلح قطعا این اقتدار بیش از پیش تقویت خواهد شد. امیر سرتیپ علیرضا الهامی با بیان اینکه تلاش و جهاد شبانه‌روزی مرزبانان آسمان کشورمان در راستای آرامش و آسودگی خاطر شهروندان ایران اسلامی است، اضافه کرد: اگر امروز پدافند هوایی ارتش به رشد و تعالی رسیده، یقینا این بالندگی و اقتدار مرهون همت و تلاش جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف علوم پدافندی است. وی ادامه داد: هوشیاری بالای کارکنان، استفاده از نیروی جوان و متخصص، آماده‌به‌کار بودن مداوم سامانه‌ها و تجهیزات راداری و موشکی و اشراف اطلاعاتی مناسب باعث شده است امنیت آسمان این منطقه راهبردی بخوبی تأمین شود و امروز پدافند هوایی مقتدرتر از همیشه مدافع آسمان کشور است.
***
محکومیت هلندی‌ها در پرونده فروش سلاح‌های شیمیایی به صدام
براساس اعلام مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری، رای بدوی دادگاه بخش لاهه (رای ماهوی) درباره دعوای 5 نفر از مصدومان شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه 2 شرکت هلندی به دلیل فروش سلاح شیمیایی به عراق موسوم به پرونده «مصدومان شیمیایی»، 15 نوامبر 2023 صادر شد. در این پرونده  5 تبعه ایرانی علیه 2 شرکت هلندی به نام‌های FORAFINA BELEGGINGEN I B.V., of Amsterdam   و  OTJIAHA B.V., in Arnhem  با موضوع جبران خسارت ناشی از صدمات حاصل از گازهای سمی فروخته‌شده توسط این 2 شرکت به عراق در زمان جنگ تحمیلی اقامه دعوا کردند. براساس‌ رای دادگاه لاهه، شرکت FORAFINA )سابقا شرکت (KBS Holland درباره فروش مواد اولیه شیمیایی به عراق در زمان جنگ تحمیلی محکوم شد و تقویم خسارت ناشی از محکومیت این شرکت ‌باید در مرحله تعیین خسارت انجام پذیرد.
همچنین در همین رابطه دادگاه شرکت OTJIAHA )سابقا شرکت (Melchemie و مدیر آن (Melchemie) را در رابطه با صدمات وارده به خواهان‌ها ناشی از گازهای سمی به‌کار گرفته‌شده به دلیل فقدان دلیل کافی در اثبات آگاهی نسبت به استفاده از مواد اولیه تولیدی در اقدامات ممنوعه (حمله شیمیایی) مسؤول نشناخته که موضوع تجدیدنظرخواهی در این بخش از رای توسط وکیل مربوط در حال بررسی جهت اقدام است. گفتنی است رژیم بعث در طول جنگ تحمیلی بیش از 3 هزار تن انواع تسلیحات ممنوعه شیمیایی را علیه رزمندگان و غیرنظامیان ایرانی به‌کار گرفت که باعث شهید و مصدوم شدن ‌ده‌ها هزار نفر شد. در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار نفر مصدوم شیمیایی در کشور شناسایی شده‌اند که به درمان و مراقبت‌های پزشکی نیاز مداوم دارند. کاربرد سلاح‌های شیمیایی بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو ممنوع بوده و ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان از جنگ اول جهانی تاکنون است. پس از ارتکاب این جنایت جنگی توسط رژیم بعث عراق، کنوانسیون منع گسترش، تولید، انباشت و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و‌ انهدام آنها در سال 1993 امضا و از سال 1997 لازم‌الاجرا و جمهوری اسلامی ایران سال 1376 به آن ملحق شد.

Page Generated in 0/0061 sec