printlogo


کد خبر: 272169تاریخ: 1402/8/30 00:00
اهالی ادبیات جهان علیه رژیم صهیونیستی

از ۱۵ مهر که عملیات گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل آغاز شد تا امروز هنرمندان و نویسندگان بسیاری در پی حمایت از مردم فلسطین، تحریم و حتی مجبور به استعفا شدند، جمعه هم دبیر شعر مجله «نیویورک‌تایمز» در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از اسرائیل استعفا کرد.
پس از اعلام نام برندگان جایزه ملی کتاب آمریکا ۲۰۲۳، 20 نویسنده از ۲۵ فینالیست روی صحنه آمدند و با خواندن بیانیه‌ای جمعی، مراسم را به اجتماعی ضدصهیونیستی تبدیل کردند. بیشتر فینالیست‌های امسال جوایز ملی کتاب آمریکا، در مراسم روز پنجشنبه در نیویورک حضور داشتند و در میان توفانی که پشت صحنه در جریان بود، در حالی که حامیان مالی عقب‌نشینی می‌کردند، بیانیه‌ای دسته‌جمعی خواندند و خواستار آتش‌بس در جنگ اسرائیل و غزه شدند.
* حمایت از مردم غزه در جایزه ادبی آمریکا
پس از اعلام نام «جاستین تورس» به عنوان برنده بخش داستانی، وی از همه فینالیست‌ها دعوت کرد روی صحنه بروند و ۲۰ نفر از ۲۵ نامزد نهایی ۵ بخش شامل آثار داستانی، غیرداستانی، شعر، ادبیات کودک و ادبیات ترجمه، در حالی روی صحنه رفتند که عالیه بلال، نویسنده و نامزد بخش داستان برای رمان «مردم معبد» به نمایندگی از دیگران، بیانیه آماده شده را خواند. وی گفت: از طرف فینالیست‌ها می‌گویم ما با بمباران مداوم غزه مخالفیم و خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه برای رفع نیازهای فوری غیرنظامیان فلسطینی  بویژه کودکان هستیم.
بلال در ادامه گفت: ما با یهودستیزی، احساسات ضدفلسطینی و اسلام‌هراسی به طور یکسان مخالفیم و کرامت انسانی همه طرف‌ها را می‌پذیریم و می‌دانیم خونریزی بیشتر هیچ کمکی به صلح پایدار در منطقه نمی‌کند. معترضان طرفدار فلسطین در مراسم معرفی برنده جایزه گیلر ۲۰۲۳ هم چند بار مراسم اهدای جایزه ادبی معتبر کانادا را که دوشنبه‌شب برگزار شد قطع کردند تا اعتراض خود به حامی این جایزه را نشان دهند.
* حامی جایزه ادبی گیلر در کشتار مردم غزه شریک است
مراسم اهدای جایزه ۱۰۰ هزار دلاری گیلر نخستین بار زمانی مختل شد که معترضان با تابلوهایی که روی‌شان نوشته شده بود «اسکاتیا بانک برای نسل‌کشی سرمایه‌گذاری می‌کند» روی صحنه رفتند تا با تابلوهایی که در دست داشتند، اعتراض‌شان را به کشتار مردم غزه نشان دهند. یکی از معترضان علت اینکه اسکاتیا بانک را بانکی سرمایه‌گذار برای نسل‌کشی معرفی می‌کرد اینطور بیان ‌کرد: «اسکاتیا بانک در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دلار سهام در «البیت سیستمز» دارد که تأمین‌کننده امکانات ارتش اسرائیل برای نسل‌کشی مردم فلسطین است. یک معترض دیگر در مراسم افزود: ما دیگر سکوت نخواهیم کرد». در پایان این مراسم سخنگوی جایزه گیلر خبر از دستگیری معترضان داد.
* نویسنده فلسطینی از دلیل توقیف اثرش می‌گوید
اوایل این ماه «روپی کائور» شاعر کانادایی، در اعتراض به حمایت دولت آمریکا از حملات اسرائیل به غزه، دعوت برای حضور در جشن دیوالی در کاخ سفید را رد کرد. ماه اکتبر هم پس از لغو مراسم اهدای جایزه عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی که قرار بود در نمایشگاه فرانکفورت برگزار شود، چند کشور و انجمن انتشاراتی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت خارج شدند. عدنیه شبلی بعد از اینکه مراسم تقدیرش لغو شد، گفت: «چون در اثرم فلسطینیان قربانی بودند، توقیف شد».
* ادبیات علیه رژیم اشغالگر قدس
روز جمعه هم دبیر بخش شعر مجله «نیویورک‌تایمز» در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از اسرائیل استعفا کرد. «آن بویر» در نامه‌ای سرگشاده  به نیویورک‌تایمز، هیات تحریریه آن را به خاطر حمایت از آنچه اسرائیل انجام می‌دهد، مورد سرزنش و انتقاد قرار دارد. بویر در بخشی از متن استعفای خود نوشته است: «این فقط جنگ موشک و تجاوز ارضی نیست، نابودی مردم فلسطین است که چندین دهه مقابل اشغالگری، زندان، شکنجه و... مقاومت می‌کنند».
البته بویر به خوانندگان نامه سرگشاده خود و مخاطبان مجله نیویورک‌تایمز گفت: «از آنجا که وضعیت موجود ما ابراز وجود است، گاهی اوقات موثرترین شیوه اعتراض برای هنرمندان، امتناع است. من نمی‌توانم در میان لحن «معقول» کسانی که قصد دارند ما را با این رنج نا‌معقول سازگار کنند، درباره شعر بنویسم. دیگر خبری از تعبیرهای احمقانه نیست».
بویر نخستین خروجی از مجله نیویورک‌تایمز در نتیجه جنگ اسرائیل و حماس نیست. پیش‌تر جازمین هیوز، نویسنده مجله NYT، پس از اینکه به دلیل امضای نامه سرگشاده‌ای که اسرائیل را متهم به آپارتاید و نسل‌کشی کرده بود، توبیخ شد، در ادامه استعفا کرد. به ادعای نیویورک تایمز امضای نامه مغایر با سیاست‌های اعتراض عمومی روزنامه بود. جیمی لورن کیلس، نویسنده و همکار مجله نیویورک‌تایمز نیز پس از امضای نامه استعفا کرد. ۱۵ مهرماه که عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس آغاز شد تا امروز هنرمندان و نویسندگان بسیاری در پی حمایت از مردم فلسطین، تحریم و حتی مجبور به استعفا شدند.

Page Generated in 0/0060 sec