printlogo


کد خبر: 272174تاریخ: 1402/8/30 00:00
دور دنیا

700 فلسطینی در بیمارستان شفا گروگان هستند
اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه خبر داد که رژیم صهیونیستی بیمارستان اندونزیایی را نیز مانند بیمارستان شفا به پادگان نظامی بدل کرده است. نیروهای رژیم صهیونیستی ظهر دیروز بیمارستان اندونزیایی را هدف حمله قرار دادند. به دنبال حمله تانک‌های اسرائیلی به بیمارستان اندونزی، ۱۲ مجروح  در این حمله شهید‌ شدند. وزارت بهداشت نوار غزه نیز در بیانیه‌ای شهادت ۱۲ فلسطینی در پی این حمله را تایید کرد و گفت ده‌ها فلسطینی نیز به دنبال این حمله مجروح شده‌اند. القدره با بیان اینکه امکان دارد تل‌آویو مانند بیمارستان شفا، از افراد زخمی به عنوان سپر انسانی استفاده کند، تأکید کرد: ۷۰۰ فرد از جمله ۲۵۹ زخمی و بیمار همچنان در بیمارستان شفا حضور دارند که اسرائیل آنان را گروگان گرفته است. وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، با اشاره به اینکه افراد حاضر در این بیمارستان بدون آب، غذا و برق هستند، تصریح کرد: اسرائیل عرصه را بر بیمارستان اندونزیایی هم تنگ کرده است.
***
مقاومت غزه، نقشه کوچ اجباری مردم غزه را نقش بر آب کرد
منابع آگاه مصری و دیپلمات‌های غربی در قاهره، جزئیات جدیدی درباره طرح آمریکایی - اسرائیلی «کوچ اجباری ساکنان نوار غزه» فاش کردند؛ طرحی که ایالات‌متحده آمریکا تلاش دارد در میان کشورهای عربی ترویج دهد و آنها را به مشارکت فعال در آن ترغیب کند، تا پوششی عربی برای تغییر بافت جمعیتی در نوار غزه، که دارای جمعیتی حدود 2.3 میلیون نفر است، بیابد. یک منبع آگاه مصری به روزنامه العربی الجدید گفت: پایداری مقاومت در نوار غزه کمک زیادی به اصلاحات مکرر طرح‌های غرب و آمریکا در رابطه با نوار غزه و آینده آن کرد، زیرا تصور اولیه‌ای که تل‌آویو قبل از شروع تجاوز به آمریکا و برخی حامیان غربی ارائه کرده بود، شامل برآوردهای میدانی از قدرت مقاومت و جنبش حماس بود که بسیار کمتر از توانمندی واقعی آن برای مقابله با اشغالگران بود؛ امری که موجب ایجاد سردرگمی گسترده در برنامه‌های دولت آمریکا شد. به گفته این منبع، تل‌آویو در آغاز تجاوز، چشم‌اندازی را به دولت آمریکا ارائه کرد که حاکی از نابودی بخش عمده‌ای از توانمندی‌های مقاومت حداکثر ظرف ۲ هفته بود که طی آن حجم عظیم، گسترده و بی‌سابقه‌ای از آتش را علیه مقاومت و مردم غزه استفاده کرد. این سناریو با هدف جلب حمایت آمریکا در قبال فشارهایی که درباره شدت بمباران‌ها و حملات اسرائیل وجود داشت، طرح شده بود. 
***
ناتوانی سامانه «ختس» در مقابل «فتاح ۲»
رسانه‌های صهیونیستی اذعان کردند سامانه ضدموشکی «ختس» توان مقابله با موشک هایپرسونیک جدید ایران را ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند ایران از یک موشک هایپرسونیک جدید رونمایی کرده است و این موشک به‌گونه‌ای طراحی شده است که توان عبور از سامانه دفاعی «ختس» را دارد. این رسانه‌ها اذعان کردند ساخت این موشک تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، خِتْسْ، نوعی سامانه دفاع ضدبالستیک است که از سال ۱۹۸۶ میلادی به‌طور مشترک توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا تولید می‌شود و توانایی بالاتری برای رهگیری موشک‌های بالستیک نسبت به سیستم مشابه آمریکایی ام‌آی‌ام۱۰۴ پاتریوت دارد. این سامانه تنها مورد استفاده نیروهای جنگی رژیم صهیونیستی است و یکی از اهداف آن مقابله با موشک‌های بالستیک ایران همچون موشک‌های شهاب است. طراحی و تولید این سامانه بر عهده صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی و شرکت هوانوردی بوئینگ است و نظارت بر آن توسط وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و آژانس دفاع موشکی ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد. 
***
جلسه‌ فوق‌العاده بریکس با محوریت غزه
در پی تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، گروه بریکس امروز سه‌شنبه نشست ویژه‌ای با محوریت جنگ غزه برگزار می‌کند. «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد، امروز جلسه فوق‌العاده این گروه درباره جنگ غزه را برگزار خواهد کرد. سران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، همچنین ایران، عربستان، مصر، امارات، اتیوپی و آرژانتین – که به تازگی به بریکس پیوسته‌اند –جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی خواهند داشت تا به بحران انسانی غزه رسیدگی کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست شرکت خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود اعضای شرکت‌کننده در نشست بیانیه مشترکی صادر کنند.
***
عطوان: محبوبیت حماس از آغاز جنگ روز به روز افزایش می‌یابد
«در حالی که جنگ در نوار غزه همچنان ادامه دارد و وارد ماه دوم شده است، رژیم اشغالگر صهیونیستی در تحقق اهداف خود غیر از کشتار جمعی فلسطینی‌ها و بمباران بیمارستان‌ها و کوچاندن آنها در داخل، موفق نشده است و جنبش حماس که مسؤول فعلی نوار غزه است همچنان قدرتمند است و در بیشتر درگیری‌های جنگ زمینی کنونی موفق عمل کرده است». عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی نوشت: «این روزها ۲ نکته اصلی مورد توجه آمریکا و اروپا و محور پژوهش‌های گسترده مراکز پژوهشی و موسسات سیاسی دولتی برای رسیدن به پیشنهادات عملی و نقشه راه واضحی برای آینده غزه است: اول کوچاندن بیش از یک‌ونیم میلیون نفر از ساکنان غزه به بیش از ۶۵ کشور در جهان برای کاهش تراکم جمعیت و دوم فراهم کردن امنیت دائمی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی و ادامه پروژه صهیونیسم که در حال فروپاشی است».

Page Generated in 0/0060 sec