printlogo


کد خبر: 272184تاریخ: 1402/8/30 00:00
سیل راه ارتباطی ۳۹ روستا را در لرستان مسدود کرد؛ ایلام زیر آب رفت
هشدار نسبت به طغیان رودخانه‌ها

به دنبال هشدار سازمان هواشناسی نسبت به ورود سامانه بارشی جدید و احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در اغلب استان‌های کشور، بارش پاییزی باران از صبحگاه دیروز شروع شد، به طوری که شدت بارش‌ها طی این روز باعث جاری شدن سیلاب در استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان شد؛ بارش‌های سیل‌آسایی که منجر به ورود سیلاب به خانه‌های مردم ایلام شد به طوری که جمعیت هلال‌احمر استان اقدام به یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان از سیل و خروج آب و گل‌ولای از منازل کرد. همچنین بارش شدید باران که از صبح دیروز شروع شد باعث آبگرفتگی شدید معابر و خیابان‌های سطح شهر اهواز و برخی شهرستان‌ها همچون اندیمشک شد. در لرستان نیز بارش‌ها راه ارتباطی 39 روستا را مسدود کرد. 
* تشدید بارش‌ها در ۸ استان و کاهش محسوس دما
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۸ استان و آبگرفتگی معابر، همچنین افزایش ارتفاع موج در آب‌های جنوب کشور به بیش‌ از ۲ متر هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف و کولاک ۳۰ آبان (امروز) در لرستان، هرمزگان، ارتفاعات سمنان، جنوب بوشهر و جنوب شرق فارس پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست. همچنین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضرور، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر توصیه می‌کند. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش سرعت وزش باد تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲ متر در سواحل و بیش از ۲ متر در فراسواحل سه‌شنبه (۳۰ آبان‌) برای مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در خلیج‌فارس، چهارشنبه (۱ و ۲ آذر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج‌فارس و غرب تنگه هرمز، جمعه و شنبه (۳ و ۴ آذر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج‌فارس پیش‌بینی می‌شود. 
* سیل راه ارتباطی ۳۹ روستای معمولان را مسدود کرد
سرپرست فرمانداری معمولان از توابع استان لرستان دیروز اعلام کرد: سیل راه ارتباطی ۳۹ روستای معمولان را مسدود کرد. محمد ناظری با اعلام این خبر گفت: پل موقت مونه بن لار به ‌دلیل شدت بارش‌ها به زیر آب رفته‌ ‌و راه ارتباطی 1100 نفر نیز به‌ طور موقت مسدود شده‌ است. وی افزود: راه ارتباطی چولهول به ‌دلیل شدت بارندگی و وجود آب‌های سطحی در منطقه در آغل‌بگیر مسدود شده ‌است. 

Page Generated in 0/0070 sec