printlogo


کد خبر: 272189تاریخ: 1402/8/30 00:00
اخبار

ظرفیت نیروگاهی کشور به ۹۲ هزار مگاوات رسید
معاون امور برق و انرژی گفت: ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی کشور به ۹۲ هزار مگاوات افزایش یافت. همایون حائری افزود: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به 1100 مگاوات رسیده است. وی ادامه ‌داد: بیش از یک میلیون کیلومتر شبکه فشارقوی، متوسط و توزیع در کشور وجود دارد. معاون برق و انرژی وزیر نیرو به ظرفیت بیش از ۵۰۰ هزار مگاولت آمپر پست‌های انتقال برق اشاره کرد و گفت: وجود این ظرفیت‌ها سبب شده در زمینه صادرات و واردات برق در منطقه مطرح باشیم. حائری بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد محصولات را داخل کشور تولید می‌کنیم و به ‌عنوان یک صنعت خودکفا و در سطح بالا مطرح هستیم. وی ادامه‌ داد: ما در بخش نیروگاه حرارتی جزو سازندگان هستیم و تولیدات ما به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود. معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه رویکرد وزارت نیرو برای سال‌های آینده تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر است، افزود: با توجه‌ به شرایط بادی و خورشیدی کشور، چشم‌انداز ۲۰ ساله ما توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. حائری در ارتباط با اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر هم باید جایگاه بهتری در صنعت برق داشته باشند، گفت: روی این موضوع تمرکز خوبی شده و از سال آینده دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت به‌ طوری ‌که سال آینده سال تحول صنعت برق در جهت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. وی با اشاره به پتانسیل‌های انرژی خورشید و بادی در داخل کشور خاطرنشان‌ کرد: برای ۲۰ سال آینده هم تمرکز بر این است که با استفاده بیشتر از تولیدات انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌مندی از ظرفیت سازندگان بومی، جایگاه بسیار خوبی در این صنعت داشته باشیم. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۸ ‌هزار و ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شد.
***
دلار آزاد وارد کانال 49 هزار تومان شد
دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس ۴۱ هزار و ۶۰۲ تومان و در بخش حواله‌ ۳۷ هزار و ۸۲۰ تومان کشف قیمت شد‌. دلار در ‌‌صرافی‌ها دیروز به نرخ ۴۱ هزار و ۱۷۰ تومان خریداری و با نرخ ۴۱ هزار و ۶۰۳ تومان فروخته شد. همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۵ هزار و ۳۰۹ تومان معامله شد. اسکناس درهم امارات نیز ۱۱ هزار و ۳۲۸ تومان ارزش‌گذاری شد. بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد‌‌ دلار آزاد دیروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۴۹ هزار و ۸۶۰ تومان معامله شد. نرخ دلار طی روزهای گذشته کاهشی بوده و در جریان معاملات دیروز با کاهش ۲۴۰ تومانی ‌مواجه شد.
***
آخرین قیمت انواع سکه و طلا
سکه طرح قدیم‌ در بازار دیروز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به نرخ ۲۵ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان داد‌و‌ستد شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه نیز در بازار با کاهش ۵۰ هزار تومانی به نرخ ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان دادوستد شد. ربع سکه هم با افت ۵۰ هزار تومانی ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان عرضه شد. همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۵ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز دیروز در بازار به قیمت ۲ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان داد‌و‌ستد شد‌. همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. نرخ طلای آب‌شده نیز هر مثقال ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بود. همچنین در بازارهای جهانی هر اونس طلا (معادل 31.132 گرم) با کاهش ۱۶ صدم درصدی ۱۹۷۷ دلار قیمت‌گذاری شد.
***
دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال نقش جدی در اقتصادهای جهان دارد و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی در این حوزه است. عیسی زارع‌پور بیان ‌داشت: در کشور ما ۸ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به این بخش است و باید به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم و به سهم ۱۵ درصدی برسیم؛ به این منظور کارگروه ویژه دیجیتال تشکیل شده تا موانع پیش روی اقتصاد دیجیتال را رفع کند. در بودجه سنواتی تبصره‌های خوبی وجود دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز فصل مستقلی در اقتصاد دیجیتال وجود دارد. زارع‌پور گفت: تکالیف برنامه هفتم، توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال را فراهم می‌کند که یکی از الزامات آن زیرساخت‌های ارتباطی است. در این زمینه هر چند اقداماتی در گذشته انجام شد اما کافی نبود. وی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم این است که زیرساخت پرسرعت و باکیفیت راه‌اندازی کند و امروز 4 میلیون خانوار در ۱۰۰ شهر از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و تا پایان دولت تلاش می‌کنیم خانوارها دسترسی بیشتری به این امکان داشته باشند و ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت گیگا بر ثانیه قرار گیرند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه‌ داد: نیازمندی دوم در اقتصاد دیجیتال، تامین زیرساخت پردازشی است و هم‌اکنون در ۳ نقطه قطب‌های داده راه‌اندازی می‌کنیم تا با راه‌اندازی زیرساخت‌ها حداکثر استفاده از هوش مصنوعی انجام شود. زارع‌پور گفت: موضوع مهم دیگر در اقتصاد دیجیتال، داده است. در دولت به سمت دولت هوشمند حرکت می‌کنیم و تعریف ما این است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد که لازمه آن دسترسی به داده دستگاه‌هاست. وی با بیان اینکه تا پایان برنامه هفتم دستگاه‌ها باید هوشمند شوند، اضافه‌کرد: مطابق مصوبه مجلس، ممانعت از دسترسی به اطلاعات دستگاه‌ها جرم است و این مهم موجب تسهیل شرایط شده است.

Page Generated in 0/0057 sec