printlogo


کد خبر: 272206تاریخ: 1402/9/1 00:00
نگاهی به سریال‌های مناسبتی؛ تقارن نوروز و رمضان تلویزیون را متحول می‌کند؟
هر سال دریغ از پارسال

ابتدای دهه 70 را باید آغاز ساخت و تولید سریال‌ها و مجموعه‌های مناسبتی دانست؛ جریانی که با ساخت مجموعه‌هایی چون «همسایه‌ها»، «مهمان»، «تعطیلات نوروز» آغاز شد و در ادامه با سریال‌هایی چون «پشت‌کنکوری‌ها»، «شب دهم»، «ملکوت»، «زیرزمین»، «متهم گریخت» و «میوه ممنوعه» به اوج رسید اما هرچه از آن روزها و دهه‌ها فاصله گرفتیم از حجم تولیدات مناسبتی کاسته شد، البته در کنار کاهش تولید آثار نمایشی شاهد افول شدید و عدم تناسب در محتوا و زمان پخش نیز بودیم، به ‌عنوان مثال در ایام ماه مبارک رمضان بعد از افطار تمام شبکه‌ها طی جدول زمان‌بندی‌شده و به ترتیب به پخش سریال‌های نمایشی مبادرت می‌کردند تا جایی که بسیاری از خانواده‌ها بعد از افطار تا پایان شب پای تلویزیون بودند و از شبکه‌های مختلف مشغول تماشای سریال‌های مناسبتی و ماه رمضانی سیما می‌شدند. رفته‌رفته اما به دلایل مختلف نه‌تنها از حجم تولیدات کاسته شد و دیگر خبری از تولید مجموعه‌های رمضانی در تمام شبکه‌ها نبود که متأسفانه شاهد عدم تناسب مجموعه‌های نمایشی با ماه مبارک رمضان نیز بودیم. امسال برای دومین سال متوالی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان پس از 3 دهه با هم تقارن پیدا کرده و انتظار می‌رفت برخلاف سال گذشته که یکی از بدترین و ضعیف‌ترین ایام مناسبتی در سیما سپری شد، در کنار افزایش حجم تولیدات نمایشی شاهد تناسب مجموعه‌ها با این ایام باشیم ولی 4 ماه مانده به پایان سال، تنها خبر تولید سریال «نون خ» به ‌عنوان تنها مجموعه مناسبتی در ماه مبارک رمضان از سوی سازمان صداوسیما منتشر شده؛ خبری که از ویدئوها و عکس‌ها مشخص است به‌رغم مناسبتی بودن این مجموعه باز هم نمی‌توان موضوع فصل پنجم این مجموعه پرمخاطب را با عید نوروز و ماه مبارک رمضان متناسب دانست؛ خلائی که هر سال عمق آن بیشتر می‌شود و تأثیر منفی‌ای بر جذب مخاطب می‌گذارد. البته آنچه مشخص است تنها 30 درصد این سریال تاکنون در چند استان کشور ضبط شده و تا ضبط کامل و نتیجه‌گیری زمان باقی‌ مانده است اما در همین حال به این نکته هم باید اشاره کرد که در بازه 4 ماهه باقی‌مانده تا پایان سال و آغاز ماه مبارک رمضان، انتظار می‌رود سازمان صداوسیما اهتمام ویژه‌ای به ساخت و تولید مجموعه‌های مناسبتی داشته باشد. در هر صورت نباید فراموش کرد مجموعه‌های نمایشی در کنار ظرفیت جذب مخاطب همواره از سایر برنامه‌های رسانه ملی تأثیرگذاری بیشتری داشته و تمرکز بر این گونه تولیدات می‌تواند نتایج بهتری را به ارمغان آورد. این نکته را نیز نباید از یاد برد که امروز و با گذشت چند سال از زمان ساخت و پخش مجموعه‌های مناسبتی همچنان پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نمایشی صداوسیما همین سریال‌هایی مناسبتی چون شب دهم، میوه ممنوعه، قرارگاه مسکونی، یادداشت‌های کودکی و... هستند تا جایی که پخش‌های مجدد این سریال‌ها نیز همچنان پرمخاطب هستند و بینندگان بسیاری را به عنوان مخاطب پای تلویزیون نگه می‌دارند. با آنچه بیان شد امیدواریم طی ۱۲۰ روز مانده تا پایان سال شاهد خبرهای خوشی از سوی رسانه ملی در کنار افزایش تولیدات نمایشی و تناسب آثار با ماه مبارک رمضان و عید نوروز باشیم.

Page Generated in 0/0069 sec