printlogo


کد خبر: 272210تاریخ: 1402/9/1 00:00
دور دنیا

داوود اوغلو با انتقاد از نفاق دولت ترکیه و تأمین سوخت رژیم صهیونیستی توسط آنکارا: 
اردوغان یک ریاکار است
احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر پیشین ترکیه در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه ترکیه به اسرائیل بدهکار نیست، گفت: «آن حرف رئیس‌جمهور را که گفت بدهکار اسرائیل نیستیم، تقدیر می‌کنیم ولی از همان رئیس‌جمهور باید سوال کنیم اگر بدهکار نیستی، چرا سوخت اسرائیل از بندر جیحان ترکیه تامین می‌شود؟ اگر بدهکار نیستی چرا مواد غذایی از بنادر مرسین و آنتالیا ارسال می‌شود؟» رهبر حزب آینده ادامه داد: «با اینکه آن حرف رئیس‌جمهور را تایید می‌کنیم ولی باید این سوال را بکنیم که چرا از ترکیه مواد غذایی و سیمان به اسرائیل صادر می‌شود؟ اگر ما سوخت هواپیماهای اسرائیلی را تامین می‌کنیم، اگر مواد غذایی اسرائیل را تامین می‌کنیم، اگر آهن، سیمان و سایر مصالح ساختمانی شهرک‌های صهیونیست‌نشین از سمت ما تامین می‌شود، شرم بر شما». وزیر خارجه پیشین ترکیه افزود: «این کاری که شما (اردوغان) انجام می‌دهی ریاکاری است؛ وقتی که خط تامین سوخت را تعطیل نمی‌کنی، درآمد آن کجا می‌رود؟ من خوب می‌دانم درآمد این خط انتقال کجاست ولی بهتر است تحقیق کنیم». داوود اوغلو همچنین بیان کرد: «قلب‌مان می‌سوزد، اینجا از دردهای مردم خود حرف می‌زنیم ولی دل‌مان در غزه است. هر روز از اخبار مربوط به غزه شوکه می‌شویم و در تصاویر اجساد کودکان، نسل‌کشی و مقاومت یک ملت را می‌بینیم. 18 روز دولت حاکم اردوغان و بقیه که ادعا می‌کردند اگر ما نباشیم غزه سقوط می‌کند، ساکت ماندند و در روز بیست‌ودوم به جای موضع‌گیری، میتینگ برگزار کردند». 
***
ایهود باراک:
خود اسرائیل تونل‌های زیر بیمارستان شفا را ساخته است
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرد تونل‌های زیر بیمارستان «شفا» توسط صهیونیست‌ها ساخته شده است. ایهود باراک در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» فاش کرد تونل‌های زیر بیمارستان شفا توسط سازندگان صهیونیستی ساخته شده است؛ هنگامی که مدیریت این مکان طی دهه‌های اخیر به دست تل آویو بود. وی همچنین تصریح کرد: «دهه‌های گذشته ما مدیریت این مکان را برعهده داشتیم، بنابراین آنها را نگه داشتیم؛ از دهه‌های گذشته شاید از ۴ یا ۵ دهه پیش ما به ساخت این تونل‌ها به خاطر وسعت بسیار محدود این بیمارستان کمک کردیم». رژیم صهیونیستی حمله به بیمارستان شفا را با ادعای مقابله با تونل‌هایی که نیروهای مقاومت در زیر این بیمارستان ساخته‌ و آن را به مقر فرماندهی خود تبدیل کرده‌اند، توجیه کرد. پس از اشغال این بیمارستان اما هیچ‌یک از خبرنگاران رسانه‌هایی که به مکان برده شده بودند - از جمله بی‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز - وجود مراکز نظامی و فرماندهی در زیر این بیمارستان را تایید نکردند.
***
دفتر نتانیاهو:
شاهد پیشرفت در توافق تبادل اسرا هستیم
در پی انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی، دفتر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از پیشرفت در این زمینه خبر داد. به گزارش خبرگزاری سما، دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیشرفتی در توافق تبادل اسرا انجام شده است و امیدوار هستیم بزودی اخبار خوبی در این باره بشنویم. در این بیانیه آمده است: با توجه به تحولات مربوط به آزادی گروگان‌ها (اسرای صهیونیست در غزه) نخست‌وزیر ساعت ۱۸ به وقت محلی جلسه کابینه جنگ را برگزار می‌کند. همچنین ساعت ۱۹ کابینه امنیتی و ساعت ۲۰ به وقت محلی کابینه سیاسی تشکیل جلسه می‌دهند. در همین باره سخنگوی وزارت خارجه قطر دیروز اعلام کرد: هنوز به توافق نهایی درباره آتش‌بس دست نیافته‌ایم و به محض رسیدن به این هدف، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. ماجد الانصاری خاطرنشان کرد: میانجی‌گری قطر به مرحله نهایی رسیده و در نزدیک‌ترین نقطه به آتش‌بس است. وی گفت: ۱۳ هواپیمای حامل ۴۹۲ تن کمک از سوی کشور قطر برای امداد‌رسانی به مردم غزه ارسال شده است. وزیر خارجه قطر همچنین بر درخواست قطر برای تشکیل کمیته تحقیقات بین‌المللی درباره تخلفات رژیم اشغالگر و هدف قرار دادن مدارس تاکید کرد. صبح دیروز «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه نیز در اظهاراتی گفته بود: به توافق آتش‌بس (میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی) نزدیک شده‌ و پاسخ‌مان را به برادران قطری و واسطه‌های دیگر تحویل داده‌ایم. پیش از این تلویزیون رژیم اسرائیل فاش کرد کابینه جنگ این رژیم به مقامات ذی‌صلاح برای انعقاد قرارداد با حماس چراغ سبز نشان داده است. درباره آزادی ۵۰ زندانی در غزه و آزادی زنان فلسطینی در اسرائیل و آتش‌بس ۵ روزه هم صحبت شد.
***
تلفات آمریکا در جنگ غزه به ۶ نفر رسید
طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۶ آمریکایی در عملیات توفان الاقصی و حوادث پس از آن کشته شده‌اند  اما ۱۲۰۰ شهروند و مقیم دائمی واشنگتن هنوز در غزه هستند. در تازه‌ترین اظهارنظر مقام آمریکایی درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به بهانه عملیات «توفان الاقصی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره شمار تلفات آمریکا و شهروندان واشنگتن که هنوز در غزه هستند، آماری ارائه کرد. در نشست خبری بامداد روز سه‌شنبه متیو میلر در جواب به سوال خبرنگاری درباره تلفات آمریکایی‌ها و شمار حضور اتباع این کشور در نوار غزه آماری ارائه داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در نتیجه عملیات توفان الاقصی و تحولات بعد از آن در مجموع ۶ شهروند آمریکایی کشته شده‌اند. او گفت: «در رابطه با شهروندان آمریکایی که جان خود را از دست داده‌اند، تعداد کشته‌شدگان بر اثر حملات ۷ اکتبر به همان میزان است. در حوادث پس از ۷ اکتبر یک تلفات دیگر وجود دارد که امروز می‌توانم آن را گزارش کنم. در مجموع ۶ شهروند آمریکایی نه بر اثر حملات تروریستی ۷ اکتبر، بلکه طی یک ماه گذشته کشته شده‌اند؛ ۵ نفر از اعضای ارتش اسرائیل و یک نفر نیز افسر پلیس مرزی بود». 

Page Generated in 0/0055 sec