printlogo


کد خبر: 272218تاریخ: 1402/9/1 00:00
اخبار

تاکسی‌ها حق افزایش کرایه‌ در زمان بارش‌ را ندارند
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: تاکسی‌ها حق افزایش کرایه‌های خود به دلیل بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی را ندارند. مهدی چمران پیش از آغاز صد و نود و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بارش باران در پایتخت گفت: با بارش باران هیچ‌یک از تاکسی‌ها اعم از تاکسی‌های اینترنتی و معمولی حق افزایش کرایه‌های خود به دلیل بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی را ندارند. وی افزود: شورای شهر تهران برای تاکسی‌های معمولی نرخ مصوبی را به تصویب رسانده و تاکسی‌های معمولی ملزم به رعایت و دریافت کرایه‌ها براساس نرخ مصوب هستند. رئیس شورای شهر تهران هرگونه افزایش کرایه از سوی تاکسی‌های اینترنتی و معمولی را در زمان بارش باران خلاف قانون و مقررات دانست و گفت: به قول معروف بی‌معرفتی است که در زمان بارش باران و زمانی که مردم زیر باران قرار دارند وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اعم از تاکسی معمولی و اینترنتی اقدام به افزایش کرایه بیشتر کنند. چمران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای شهر مسؤولیت تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی را برعهده دارد یا خیر؟ گفت: نرخ تمام وسایل حمل‌و‌نقل عمومی باید توسط شوراها تعیین و به تصویب برسد و اینکه اعلام شود تاکسی‌های اینترنتی از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند و اتحادیه آنها نرخ‌ها را مشخص می‌کند، درست نیست. وی اظهار داشت: شورا بنا دارد بزودی با مطالعاتی که در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی انجام خواهد داد نرخ‌گذاری تاکسی‌ها را در صحن شورا انجام دهد.
***
سالانه ۲ هزار نفر به بیماران دیالیزی در کشور افزوده می‌شود
رئیس انجمن پیوند کلیه ایران با اشاره به وجود ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور گفت: سالانه ۲ هزار نفر به بیماران دیالیزی افزوده می‌شود. ناصر سیم‌فروش دیروز در حاشیه افتتاح کلینیک شفای انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سخنانی افزود: سالانه حدود ۲ هزار پیوند کلیه نیز در کشور انجام می‌شود و البته اولویت ما برای انجام پیوند از مرگ مغزی است که از ایرانی به ایرانی صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه پیوند کلیه از غیرایرانی ممنوع است، اظهار داشت: هزینه پیوند کلیه در کشور ۴۰ میلیون تومان است و ایران تنها کشوری بوده که اهدای این عضو قانونی و فروش آن از فرد زنده نیز جایز است. سیم‌فروش ادامه داد: همه علما بر موضوع دریافت هزینه برای فروش کلیه اتفاق نظر داشته چون نجات جان یک انسان در میان است و از آن به عنوان هدیه ایثار یاد می‌شود. این جراح کلیه با اشاره به اینکه هر چقدر بیمار کمتر دیالیز شود، انجام پیوند کلیه بهتر است، تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های بالای درمان بیماری‌ها و رنج‌هایی که بیمار تحمل می‌کند، باید به بحث پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر بیشتر توجه شود، زیرا دیابت و فشارخون بالا باعث از کار افتادن کلیه‌ها می‌شود و کنترل و درمان به موقع آنها می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. 
***
مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۳ برابر سایر کشورهاست
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور ۳ برابر میانگین مصرف سالانه آن در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است. سیدحیدر محمدی در پیامی به مناسبت هفته جهانی آگاه‌سازی درباره  آنتی‌بیوتیک‌ها افزود: اکنون مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به حدی رسیده که به یک تهدید برای سلامت انسان‌ها تبدیل شده است، همچنین تجویز غیرمنطقی و مصرف بی‌رویه داروهای ضد میکروبی در جمعیت انسانی و مزارع پرورش دام و طیور، رفته رفته بسیاری از میکروب‌ها را در برابر این داروها مقاوم کرده است و گسترش بیش از حد این پدیده، نتیجه‌ای جز بروز فاجعه در پی نخواهد داشت. معاون وزیر بهداشت، افزایش مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث افزایش عوارض ناخواسته جدی و حتی تهدیدکننده حیات شود. از طرفی این مساله، تاثیرات بسیار بزرگی بر سلامتی جامعه دارد، زیرا برخی بیماری‌های قابل درمان، اکنون چالشی بزرگ برای پزشکان، داروسازان و سیاست‌گذاران به شمار می‌رود. وی اظهار داشت: بر اساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک در ایران از ۵۵ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده ثمر بخش بودن آموزش‌ها و نظارت‌های به عمل آمده توسط وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.

Page Generated in 0/0089 sec