printlogo


کد خبر: 272220تاریخ: 1402/9/1 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش‌ها در اغلب استان‌ها هشدار داد؛ ورود توده هوای سرد همراه با سامانه جدید بارشی به کشور
برف و باران در چهار گوشه ایران

با ورود سامانه پرحجم بارشی و توده هوای سرد طی ۲ روز گذشته، برف و باران اغلب استان‌های کشور را در بر گرفت و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی همچنان ادامه دارد. شدت بارش‌ها به گونه‌ای بود که چند شهر از جمله اهواز، ایلام و شهرستان‌های استان لرستان با آبگرفتگی معابر و بعضا نفوذ آب به منازل مواجه شدند و راه 40 روستا بر اثر حجم بالای بارش باران قطع شد. در ارتفاعات نیز برف بارید، به طوری که برف نیم‌متری گردنه بیژن به پادنا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد‌ را مسدود کرد و برخی شهرها نیز نخستین بارش برف پاییزی را تجربه کردند. پایتخت‌نشینان نیز در ۲ روز اخیر با بارش باران مواجه شدند. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز چهارشنبه برف و یخبندان در ارتفاعات شمال و باد و باران در مناطق مرکزی و جنوبی شهر پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور بویژه استان‌های شمالی و وزش باد شدید در برخی مناطق خبر داد.
به گفته صادق ضیاییان، سامانه بارشی دیروز در مناطق شمال غرب، غرب، شمال شرق، سواحل شمالی، برخی نقاط جنوب غرب استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، هرمزگان، نیمه جنوبی استان‌های فارس و بوشهر، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات کرمان و سیستان‌وبلوچستان فعال بود و سبب بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، بارش تگرگ و در ارتفاعات و نقاط سردسیر شمال غرب و ارتفاعات البرز و زاگرس بارش برف شد. وی اضافه کرد: فعالیت سامانه امروز (اول آذر) در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی خواهد بود و سپس از کشور خارج می‌شود. 
وی اضافه کرد: همچنین امروز با نفوذ توده هوای سرد کاهش محسوس دما در بیشتر مناطق کشور رخ می‌دهد از اواخر وقت روز پنجشنبه و جمعه (۲ و ۳ آذر) نیز با عبور موجی از نیمه جنوبی کشور در برخی نقاط ایلام، خوزستان، لرستان، بوشهر، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی و روزهای جمعه و شنبه (۳ و ۴ آذر) در کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی شده است.
ضیاییان ادامه داد: طی ۳ روز آینده دریای خزر و خلیج‌فارس و جمعه و شنبه تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران در ۲ روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (اول آذر) صاف تا کمی ابری، همراه با وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و ۲ آذر قسمتی ابری تا نیمه ابری، در بعضی ساعت‌ها غبار محلی با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* کاهش دما تا ۱۰ درجه در تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران هم از کاهش دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در سطح استان و ثبت بیش از ۲۵ میلیمتر بارش در ایستگاه‌های میگون و اقدسیه خبر داد. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، کاهش محسوس هوا در سطح استان از ۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس پیش‌بینی می‌شود که از بامداد  چهارشنبه (امروز) با یخبندان معابر شمال تهران همراه خواهد بود. از بعدازظهر چهارشنبه تا شنبه (۱ تا ۴ آذر) آسمان صاف تا قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد و روند افزایش غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. 
* هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی بارش باران و برف در ۵ استان و بارش‌های سنگین در ۳ استان دیگر از نفوذ توده هوای سرد به کشور خبر داد. فعالیت سامانه بارشی امروز چهارشنبه در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی خواهد بود همچنین امروز با نفوذ توده هوای سرد، کاهش محسوس دما در بیشتر مناطق کشور رخ می‌دهد. اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال از مخاطرات سامانه بارشی جدید است که باید مورد توجه قرار گیرد. پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر توصیه می‌شود. گفتنی است با شروع بارندگی‌های پاییزی روز گذشته در غرب کشور، ارتفاعات شهر همدان سفیدپوش شد و نخستین برف پاییزی در این ارتفاعات و دامنه‌های الوند بارید و جلوه‌ زمستانی به این شهر بخشید. همچنین در محور چالوس محدوده‌های رینه، واریان و آسارا طی 2 روز گذشته 15 میلیمتر باران و 11 سانتیمتر برف باریده است. مدیرکل هواشناسی استان زنجان نیز دیروز از بارش باران و برف در این استان خبر داد و گفت: با توجه به بارش برف شاهد وقوع پدیده کولاک در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی خواهیم بود. در شهرستان خلخال اردبیل نیز بارش برف چهره زمستانی به این شهرستان بخشید.

Page Generated in 0/0053 sec