جمعیت روستایی کشور طی چند دهه اخیر بهشدت کاهش یافته است. قائممقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همهجانبه روستاها با اشاره به کاهش جمعیت روستایی به ۲۵ درصد، از استقرار نظام سهلایه آموزشوپرورش در مدارس روستایی به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان در این مناطق خبر داد. مجید بکایی در مراسم امضای تفاهمنامه پیادهسازی الگوهای متنوع و بهینه آموزشی و تربیتی با وزارت آموزشوپرورش، با بیان اینکه مدرسه در روستاها نظام خاص خود را نیاز دارد، اظهار کرد: استقرار نظام سهلایهای آموزشوپرورش در مدارس روستایی به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان در روستاها مورد توافق دوستان قرار گرفته است. نماینده وزیر کشور در امور استانهای کویری و محرومیتزدایی ادامه داد: یک لایه آموزش را باید در خود روستاها داشته باشیم تا هر دانشآموز روستایی بتواند در روستای خود با محتوای الکترونیک تحصیل کند. لایه دوم به این امر بازمیگردد که دانشآموزان روستایی باید در نزدیکترین جایی که مدرسه به روستای آنها وجود دارد ثبتنام کنند و در دورههای زمانی مثلا یک یا 2 ماهه به مدرسه مراجعه کرده، مشکلات درسی خود را با معلمان حل کنند و امتحان دهند. از سوی دیگر لایه سوم به مراکزی بازمیگردد که امکان آموزش نخبگان در آنها وجود دارد تا دانشآموز نخبه روستایی در آنجا آموزش ببیند. وی تاکید کرد: انتظار ما از امضای این تفاهمنامه این است که مدارس هیات امنایی نزدیک روستاها از کودکان و نوجوانان روستایی ثبتنام کرده، آنها را به سمت درس خواندن غیرحضوری در محل سکونت خود سوق دهند و نهایتا در محل مدرسه از این بچهها امتحان بگیرند و مشکلات درسی آنها را حل کنند. باید کاری کنیم کودکان و نوجوانان روستایی با محیط روستا و مهارتهایی که در روستا نیاز است بیشتر آشنا شوند. وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه وزارت کشور مجری سیاستهای عمومی دولت برای پیشبرد مقاصد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، ادامه داد: سیاست دولت، مردمیسازی و توجه به روستاهاست. یکی از مهمترین مسائل ما درباره روستاها بحث مهاجرت معکوس است. در 6 دهه گذشته جمعیت روستاها از ۷۵ به ۲۵ درصد کاهش یافته است و این سیر نزولی ادامه دارد. در همین راستا قرارگاهی در وزارت کشور به منظور آسیبشناسی چرایی مهاجرت از روستاها به شهرها تشکیل شد.