printlogo


کد خبر: 272225تاریخ: 1402/9/1 00:00
وزیر نفت: تولید نفت تا پایان سال به بیش از 3.6 میلیون بشکه در روز می‌رسد
ظرفیت‌سازی برای صادرات بیشتر نفت
تولید نفت کشورمان در ابتدای دولت سیزدهم 2.1 میلیون بشکه در روز بود

گروه اقتصادی: بر اساس آخرین آمار اعلامی مسؤولان وزارت نفت و اوپک تولید نفت ایران در حال حاضر 3.4 میلیون بشکه در روز است که از این میزان بین 1.2 تا 1.8 میلیون بشکه صادر  و مابقی صرف مصرف داخلی می‌شود. حالا وزیر نفت وعده داده است تا پایان سال جاری تولید نفت به بیش از 3,6 میلیون بشکه برسد. مسلما رشد تولید ارتباط مستقیمی با رشد صادرات نفت دارد. زمانی متوجه تغییر و تحول در صنعت نفت می‌شویم که بدانیم تولید نفت در ابتدای دولت سیزدهم روزانه 2.1 میلیون بشکه در روز و صادرات نفت نیز حداکثر 500 هزار بشکه بود.
به گزارش «وطن امروز»، دولت سیزدهم با فرض ماندگاری تحریم‌ها و مقابله هدفمند با تحریم‌های غرب، توسعه تجارت نفت را پیش برد و توانست تجارت نفت کشور را بازطراحی کند. تغییر رویکرد فروش نفت به «بازارسازی» و «بازاریابی» در تجارت نفت خام و معطل نماندن برای به سرانجام رسیدن یا نرسیدن مذاکرات برجام و همچنین عملکرد فعالانه دیپلماسی انرژی، از جمله دلایلی بوده که باعث موفقیت دولت سیزدهم در توسعه تولید در بخش نفت و گاز کشور شده است. بانک مرکزی مقدار نفت صادرشده در سال ۱۳۹۲ را نزدیک به ۳۴۰ میلیون بشکه ارزیابی کرده بود که این مقدار در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۷۰ میلیون بشکه در سال کاهش یافت. بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط رشد فصلی بخش نفت و گاز در دولت پیشین 3.7 درصد بوده است. مقامات دولت قبل عنوان می‌کردند ایران در زمینه فروش نفت با مشکلات جدی مواجه است و امکان افزایش فروش نفت وجود ندارد اما با تغییر رویکرد در دولت سیزدهم، نه فقط همه میعانات گازی انباشته‌شده روی آب به فروش رفت، بلکه صادرات نفت نیز در ۲ سال گذشته جهشی چشمگیر را تجربه کرد.
* شروع نهضت پایان طرح‌های نیمه‌تمام 
جواد اوجی با اشاره به اینکه در این دولت ۱۳۲ طرح که عمدتا طرح‌های نیمه‌تمام بالادست و پایین‌دست صنعت نفت بودند، تکمیل شدند و به بهره‌برداری رسیدند، گفت: ارزش این طرح‌ها ۲۸,۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود، البته طرح‌های نیمه‌تمامی را انتخاب کردیم که در رشد تولید نفت و گاز تأثیرگذار باشند.
وی افزود: ۵۰ طرح جدید نیز برای سرمایه‌گذاری جدید به ارزش ۴۷,۵ میلیارد دلار تعریف کردیم و در مجموع ۱۸۲ طرح به ارزش ۷۶ میلیارد دلار در صنعت نفت با هدف افزایش ظرفیت تولید در بالادست و پایین‌دست در جریان است. وزیر نفت با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم رشد تولید محقق شود باید دغدغه سرمایه‌گذاری را داشته باشیم، ادامه داد: این طرح‌ها در هرکدام از ۴ شرکت اصلی وزارت نفت تعریف شده است. اوجی تصریح کرد: بعضی از این طرح‌ها مانند ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی بیش از ۱۴ سال زمان برده بود و پیشرفت ۵۰ تا ۷۰ درصدی داشتند اما تکمیل نمی‌شدند که در دولت سیزدهم توسعه این طرح‌ها شتاب گرفت.
وی با بیان اینکه عمده طرح‌های نیمه‌تمام که سال‌ها روی زمین مانده بود، در این دولت جمع‌بندی شد و به بهره‌برداری رسید، گفت: در میدان مشترک پارس‌ جنوبی که ۷۰ درصد گاز کشور از این مخزن تأمین می‌شود، فاز ۱۱ به بهره‌برداری رسید که تقریباً صفر تا ۱۰۰ آن در این دولت انجام شد، همچنین احداث پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که بخش مهمی از تکمیل آن در دولت سیزدهم انجام شد، از دیگر اقدام‌های وزارت نفت در میدان مشترک پارس جنوبی است. از دیگر اقدام‌ها برای افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی می‌توان به تکمیل خط لوله جدید فاز ۱۶ اشاره کرد. وزیر نفت افزود: در پارس جنوبی امروز نسبت به شروع دولت سیزدهم ۵۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری تولید می‌شود. اوجی با اشاره به اینکه در حوزه میدان‌های نفتی نیز افزایش تولید در دولت سیزدهم محقق شده است، ادامه داد: تولید نفت از 2.1 میلیون بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به 3.4 میلیون بشکه در شرایط فعلی رسیده است.
* تولید روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین
وی به رشد تولید بنزین نیز اشاره و تصریح کرد: تولید بنزین از ۹۳ میلیون لیتر در روز به ۱۱۶ میلیون لیتر رسیده است و البته مصرف بنزین نیز از ۸۰ میلیون لیتر در روز به ۱۲۲ میلیون لیتر رسیده که پیش‌بینی می‌شود مصرف بیش از این نیز افزایش یابد. وزیر نفت به دلایل رشد مصرف بنزین اشاره و اظهار کرد: سالانه ۱,۵ میلیون خودرو اضافه می‌شود و هیچ خودروی فرسوده‌ای نیز از رده خارج نمی‌شود، همچنین ترددهای جاده‌ای بعد از کرونا افزایش یافته و قاچاق سوخت نیز داریم که این موارد همه از دلایل مصرف بالای بنزین است.
* افزایش ۲۷ درصدی ذخیره‌سازی گاز
وزیر نفت به موضوع ذخیره‌سازی گاز نیز اشاره و تصریح کرد: پارسال ۳۷۱ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی داشتیم که امسال به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده، یعنی ۲۷ درصد بیشتر ذخیره ‌گازی شده است، همچنین خوشبختانه در حوزه صنایع میزان سوختی که امسال ذخیره کردیم بی‌سابقه است. 3.2 میلیارد لیتر گازوئیل برای نیروگاه‌ها ذخیره شده و 1.2 میلیارد لیتر نیز نفت کوره داریم که نشان می‌دهد در این باره مشکل چندانی نخواهیم داشت.
* تولید نفت تا پایان سال به 3.6 میلیون بشکه می‌رسد
وی با تأکید بر اینکه تا پایان امسال تولید نفت کشور به همت کارکنان شرکت ملی نفت ایران و تلاشی که برای افزایش صادرات می‌شود، به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد رسید، گفت: سال آینده تلاش می‌شود تولید به مرز ۴ میلیون بشکه در روز برسد. ایران ۱۶۳ میلیارد بشکه‌ نفت درجا دارد و بر اساس برنامه هفتم توسعه تولید نفت کشور باید به 5.7 میلیون بشکه در روز برسد که این هدف قطعا بدون سرمایه‌گذاری‌های جدید دست‌یافتنی نخواهد بود.

Page Generated in 0/0066 sec