printlogo


کد خبر: 272247تاریخ: 1402/9/2 00:00
رژیم صهیونیستی به ‌رغم مخالفت‌های چندباره نتانیاهو، تن به آتش‌بس موقت داد
تکمیل پیروزی اکتبر با آتش‌بس نوامبر
بر اساس توافق آتش‌بس، 50 اسیر زن و جوان زیر 19 سال اسرائیلی با 150 زن و کودک فلسطینی در بند رژیم اسرائیل تبادل خواهند شد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی 13 بار در 46 روز گذشته گفته بود این رژیم هیچ آتش‌بسی را نمی‌پذیرد و قصد دارد با حمله زمینی همه‌جانبه به نوار غزه، هم حماس را نابود کند، هم تمام 243 اسیر خود نزد مقاومت اسلامی را آزاد کند اما در نهایت بنیامین نتانیاهو مجبور شد شروط مقاومت برای آتش‌بس و تبادل زندانیان را بپذیرد و این توافق از امروز اجرایی خواهد شد. دیروز نخست‌وزیر قطر خبر از توافق بین حماس و رژیم صهیونیستی داد که بر اساس آن 50 اسیر زن و جوان زیر 19 سال اسرائیلی در مقابل 150 زن و کودک فلسطینی در بند رژیم اسرائیل تبادل خواهند شد. همچنین الجزیره قطر در گزارشی اختصاصی اعلام کرد طبق شروط مقاومت، رژیم صهیونیستی باید گشتزنی هوایی بر فراز غزه را متوقف کند و همچنین نیروهای خود را از جاده صلاح‌الدین که شمال و جنوب غزه را به یکدیگر متصل می‌کند عقب براند. همچنین طبق اعلام حماس، روزانه 
4 کامیون سوخت، 2 کامیون گاز و 200 کامیون شامل آب و غذا و دارو از مرز رفح به غزه وارد می‌شود. موضوع بعدی این است که حماس اسرای اسرائیلی را به تل‌آویو تحویل نمی‌دهد و آنها را در مرز رفح به صلیب سرخ جهانی واگذار خواهد کرد. این توافق یک دستاورد بزرگ سیاسی و نظامی برای ۲‌گروه مقاومت اسلامی فلسطین یعنی حماس و جهاد اسلامی محسوب می‌شود. اسرائیل بیش از 40 روز به غزه از هوا، دریا و زمین حمله کرد. نتانیاهو در ابتدای جنگ اعلام کرد چند هدف برای این حمله ترسیم کرده است؛ ابتدا اینکه حماس و نیروهای مقاومت را نابود کند. دوم، بتواند اسرای اسرائیلی را آزاد کند و از همه مهم‌تر برای همیشه غزه را پاکسازی امنیتی کرده و خطر این باریکه را برای تل‌آویو از بین ببرد. اکنون که 6 هفته از حملات زمینی و هوایی اسرائیل به غزه می‌گذرد تل‌آویو نتوانسته هیچ اسیر اسرائیلی را آزاد کند و تنها جنازه یک زن اسرائیلی را در غزه یافته است. در حملات هوایی اسرائیل بیش از 70 اسیر اسرائیلی کشته شدند و اعتراض‌ها به نتانیاهو بشدت افزایش یافت. از سویی یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل قول داده بود یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه را می‌کشد و حتی او را مرده متحرک خطاب کرده بود. حال اسرائیل نه ‌تنها حماس را نتوانسته نابود کند، بلکه 70 نظامی این رژیم طبق گفته خود رژیم در بمباران‌های غزه کشته شده‌اند و از سوی دیگر اسرائیل نتوانست هیچ‌کدام از فرماندهان نظامی بزرگ القسام و حماس را دستگیر کند و همچنان موشک‌های مقاومت تا تل‌آویو می‌رسد. بنابراین این تبادل یک شکست برای نتانیاهو محسوب می‌شود؛ شکستی که موجب شد حتی بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم در جلسه کابینه به این توافق رای ندهد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد دیروز در چهل‌وششمین روز از توفان الاقصی از دستیابی به توافق آتش‌بس با رژیم اسرائیل خبر داد و گفت طی این مدت‌، درگیری‌ها و همچنین همه حملات ارتش رژیم اشغالگر متوقف خواهد شد. دقایقی پیش از اعلام این توافق، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد کابینه این رژیم با توافق تبادل اسرا موافقت کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر نخست‌وزیری رژیم اسرائیل گزارش داد کابینه وزیران بنیامین نتانیاهو با توافق تبادل اسرا موافقت کرد و طی چهار روز آینده قرار است 50 اسیر  صهیونیست که عمدتا زنان و کودکان هستند، آزاد شوند. به گفته منابع صهیونیست، همه وزیران کابینه نتانیاهو به جز سه وزیر وابسته به حزب صهیونیسم دینی با توافق تبادل اسرا موافقت کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: «درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در همه مناطق غزه و نیز جابه‌جایی خودروهای زرهی این رژیم در غزه متوقف خواهد شد. بر اساس این توافق، صدها کامیون ویژه حامل کمک‌های بشردوستانه، درمانی و سوخت وارد همه مناطق غزه بدون استثنا خواهد شد». 
از طرفی «جو بایدن»  روز گذشته از توافق آزادی زندانیان بین رژیم اشغالگر و جنبش حماس استقبال کرد و گفت: من از این توافق با هدف آزادسازی گروگان‌هایی (اسرایی) که حماس در جریان حمله به اسرائیل نگه داشته، استقبال می‌کنم. این توافق باید آمریکایی‌های بیشتری را نیز به خانه بازگرداند. رئیس جمهور آمریکا که شدیدا نگران سیاست‌های تل‌آویو در مدیریت این بحران است، ادامه داد: من از تعهد نتانیاهو برای حمایت از آتش‌بس در جهت اطمینان از اجرای توافق و ارائه کمک‌های بیشتر با هدف کاهش رنج خانواده‌های اسرا در غزه قدردانی می‌کنم. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم در این باره گفت: ما از این توافق برای آزادی ۵۰ گروگان (اسیر) از جمله آمریکایی‌هایی که از زمان حمله حماس به اسرائیل در بازداشت بوده‌اند، استقبال می‌کنیم. این توافق بیانگر پیشرفت بزرگی است و تا زمانی که حماس به گروگان‌گیری در غزه ادامه دهد، ما آرام نخواهیم نشست. بلینکن که از آغاز درگیری‌ها تاکنون بارها به تل‌آویو رفته، به شیوه بایدن سیاست کابینه نتانیاهو را ستود و تصریح کرد: من از مدیریت و مشارکت مستمر مصر و قطر در این توافق قدردانی می‌کنم و از دولت اسرائیل برای حمایت از آتش‌بس بشردوستانه متشکرم. شبکه الجزیره گزارش داد که یک مقام آمریکایی از نقش قطر تمجید کرد و گفت: توافق درباره مرحله اول معامله تبادل زندانیان حاصل شده و این احتمال وجود دارد که در صورت پیشرفت در مرحله دوم توافق، مدت آتش‌بس تمدید شود. دولت آمریکا تا زمانی که همه اسرا آزاد نشوند، به کار روی مراحل بعدی توافق ادامه خواهد داد. «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطرنیز ابراز امیدواری کرد آتش‌بس در غزه، منجر به توافق پایداری شود که جنگ را متوقف کند و به مذاکرات صلح جامع ختم شود. او تصریح کرد: ما از شرکای خود برای همکاری در توافق آتش‌بس غزه به رهبری مصر و متحده ایالات تشکر می‌کنیم. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر هم اعلام کرد از موفقیت میانجیگری‌های قاهره – دوحه - واشنگتن در دستیابی به توافق برای اجرای آتش‌بس بشردوستانه در غزه استقبال کرده و تلاش‌های مستمر کشورش برای دستیابی به راه‌حل‌هایی نهایی در جهت تحقق عدالت و تضمین حقوق مشروع فلسطینیان ادامه خواهد داشت. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تاکید کرد: توافق آتش‌بس در غزه، پس از تلاش‌های جدی و مذاکرات سخت از طریق میانجی‌گری و تعلل و لجاجت از سوی اشغالگران انجام شد. تا زمانی که همه اسرای ما از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد نشوند، اسیران نظامی دشمن ما هم به آزادی نخواهند رسید. «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خاطرنشان کرد: از توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کنیم و خواستار راه‌حل‌های گسترده‌تر برای حل مناقشه طولانی‌مدت اسرائیل و فلسطین هستیم. «حسن الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره گفت: عباس و مقامات دیگر رام‌الله از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال کرده و قدردان تلاش قطر و مصر هستند. آنها درخواست‌ها برای توقف همه‌جانبه تجاوزات اسرائیل به مردم فلسطین و ورود کمک‌های بشردوستانه را تکرار می‌کنند. 
از طرف دیگر، منبعی در حزب‌الله لبنان به شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: «ما به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یا غزه طی دوره آتش‌بس پاسخ خواهیم داد. اگر نیروهای اشغالگر اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشند حزب‌الله نیز به آن پایبند خواهد بود». این منبع اعلام کرد: «جنوب لبنان جبهه کمکی نوار غزه است. توقف جنگ در آنجا بر جبهه لبنان نیز تاثیر می‌گذارد. ما در مذاکرات درباره توافق آتش‌بس یا تبادل اسرا میان حماس و رژیم اشغالگر شرکت نکرده‌ایم». از زمان شروع عملیات توفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی مرزهای لبنان و اراضی اشغالی شاهد تبادل آتش و حملات متقابل موشکی میان حزب‌الله و این رژیم است که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای دو طرف شده است. در همین حال، مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل آماده تمدید آتش‌بس موقت انسانی در غزه جهت خارج کردن تعداد بیشتری از شهروندانش است اما ایتامر بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد توافق میان این رژیم و حماس درباره تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس یک اشتباه تاریخی و تسلیم شدن در برابر دیکته‌های رهبر حماس در نوار غزه است. وزیر امنیت داخلی اسرائیل توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و استدلال کرد که توقف درگیری‌ها یک «سابقه خطرناک» ایجاد می‌کند. در حالی که «ایتامار بن گویر» می‌گوید معامله با بازگشت اسرا «مزیت‌هایی» دارد اما «ما حق و اختیاری نداریم که با ایده جداسازی آنها و بازگرداندن بخشی از آنها موافقت کنیم». بن گویر در ایکس نوشت: حماس بیش از هر چیز این وقت تنفس را می‌خواست. طرح کلی این توافق یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند که معادله را تغییر می‌دهد و ممکن است اتفاقات بیشتری را به همراه داشته باشد. در این رابطه رای‌الیوم نوشت: «نتانیاهو و سران سیاسی و نظامی این رژیم با وجود خسارت‌های گسترده اقتصادی به دنبال طولانی کردن دامنه جنگ بودند، چرا که بخوبی می‌دانند در صورتی که نتوانند نشانه‌ای از یک پیروزی ارائه دهند، آینده سیاسی خود را از دست می‌دهند و کمیته‌های تحقیق کار خود را آغاز خواهند کرد. این در حالی است که نتانیاهو در پرونده‌های مفاسد اقتصادی نیز در دادگاه حضور پیدا می‌کند و در صورتی که اتهاماتی دیگر نظیر اهمال و سستی نسبت به امنیت شهرک‌نشینان و دروغگویی و مخفی کردن تلفات واقعی، همچنین کشتار شهرک‌نشینان اسرائیلی در روز ۷ اکتبر به آنها اضافه شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به این ترتیب مشخص است که توافق آتش‌بس و تبادل اسرا به نفع آنها نیست و علاوه بر اینکه موقعیتی را برای تقویت مجدد جنبش حماس فراهم می‌کند، زمینه حل سیاسی جنگ کنونی را نیز فراهم می‌کند و این چیزی است که نتانیاهو به دنبال آن نیست. نتانیاهو ترجیح می‌داد میانجی عملیات تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی، فقط مصر باشد نه قطر، چرا که در این صورت علاوه بر اینکه می‌توانست موقعیت مصر را به عنوان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در محاصره غزه تقویت کند، از اهرم فشار این کشور ضد گروه‌های فلسطینی بیشترین بهره را ببرد، اما این اتفاق نیفتاد و اعمال فشارهای گسترده بر فاشیست‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی باعث شد این آتش‌بس در نهایت به تصویب برسد. 
* آثار توفان الاقصی بر اسرائیل و منطقه
در مجموع چند نکته ویژه درباره توفان الاقصی وجود دارد:
نخست : عملیات غافلگیر‌کننده حماس، یک طراحی فلسطینی بود که ضربه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی ترمیم‌ناپذیری را به رژیم صهیونیستی وارد کرد.
دوم‌: رژیم صهیونیستی با کمک گرفتن از همه ظرفیت‌های قدرت‌های جهانی بعد از گذشت حدود 50 روز نتوانست هیچ دستاورد قابل اتکایی جز کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان بی‌گناه داشته باشد.
سوم: علاوه بر خسارت‌های نظامی، حجم خسارت‌های اقتصادی به رژیم صهیونیستی در حدی است که رژیم ناگزیر شده بودجه وزارتخانه‌های مختلف خود را صرف مصارف نظامی کند.
چهارم: موج حمایت‌های مردمی از غزه و نیروهای مقاومت با برپایی راهپیمایی‌های گسترده در ۹۲ کشور جهان، نشان‌دهنده نفرت روزافزون ملت‌ها از صهیونیسم و محبوبیت مردم مبارز فلسطین است.
پنجم: تلاش‌های آمریکا برای حمایت تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی از رژیم صهیونیستی و پیروز نشان دادن آن به روندی شکست خورده مبدل شد.
ششم: مقاومت یمن با توقیف کشتی اسرائیلی و حملات پهپادی و موشکی به سرزمین‌های اشغالی نشان داد هر لحظه ممکن است دامنه خسارت‌های رژیم صهیونیستی افزایش یابد و ابعاد جدیدی در جنگ پدیدار شود.
***
هاآرتص: نتانیاهو تحت فشار افکار عمومی توافق آتش‌بس را پذیرفت
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به توافق آتش‌بس ۴ روزه بین رژیم صهیونیستی و حماس نوشت: «نتانیاهو تحت فشار افکار عمومی توافقی را پذیرفت که پیش از این رد می‌کرد». هاآرتص نوشت: «حرکت‌های زیگزاگی نخست‌وزیر (نتانیاهو) امر معمولی است اما ظاهرا این‌بار آنچه ذهن او را تغییر داد، فشار افکار عمومی، دیدارش با خانواده‌های اسیران و مواضع ارتش، شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی) و موساد (سازمان جاسوسی) بود». روز گذشته حماس بیانیه‌ای پیرامون توافق آتش‌بس موقت در غزه منتشر و اعلام کرد: با توجه به مسؤولیت‌مان در قبال ملت صابر و مجاهد فلسطین و در راستای تقویت پایداری ساکنان قهرمان غزه و افزایش اراده مقاومت پیروزمند در ۷ اکتبر و پس از روزهای طولانی مذاکره، به یاری خداوند به توافق آتش‌بس موقت انسانی ۴ روزه دست یافتیم.

 


Page Generated in 0/0074 sec