printlogo


کد خبر: 272265تاریخ: 1402/9/2 00:00
کارشناسان مواد مخدر: ماده مخدر گل بسیار توهم‌زاست و 7 برابر نسبت به حشیش اعتیادآور است
حکایت گل‌ به خودی

فروشندگان مواد مخدر با هدف فریب دادن مصرف‌کنندگان، استعمال «گل» را بدون عوارض عنوان می‌کنند اما کارشناسان هشدار می‌دهند مصرف‌کنندگان گل، حشیش و برخی گیاهان مخدر دیگر که متاسفانه هم اکنون به سهولت در دسترس قرار دارد، علاوه بر اعتیاد شدید به آن ماده، به ورطه جنون کشیده می‌شوند و چه بسا فرد به دلیل اثر مخرب مصرف مستمر آن بر مغز، در پی توهم ایجاد شده، دست به خودکشی بزند. به گزارش «وطن امروز»، مصرف ماده مخدر گل به دلیل قیمت ارزان و مصرف راحت، میان  جوانان و نوجوان متداول شده است. این در حالی است که گل تاثیر مستقیم بر مغز و سیستم عصبی دارد.
در این ارتباط نظرات دکتر مجید ابهری، جامعه‌شناس را جویا شدیم. وی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: اینکه برخی‌ها از سر نادانی یا آگاهانه می‌گویند مصرف گل اعتیاد ندارد، دروغ محض است. در واقع فروشندگان مواد مخدر برای اینکه مشتریان خود را بیشتر کنند و سود بیشتری از این معامله کثیف به دست بیاورند، اینگونه تبلیغ می‌کنند که گل اعتیاد ندارد. 
به گفته وی، قاچاقچیان و تولید‌کنندگان مواد مخدر هر روز نام تازه‌ای برای مواد خود انتخاب و با تبلیغات دروغین وانمود می‌کنند این مواد اعتیادآور نیست و فقط ریشه گیاهی دارد، یا می‌گویند مصرف این ماده انرژی‌زا و نشاط‌آور است؛ تبلیغاتی که کاملا دروغ است.
ابهری ادامه داد: طی چند سال اخیر ماده مخدر گل به بازار عرضه شده است که خطر آن بسیار بالاتر از هر نوع ماده مخدری است و فوق‌العاده اعتیادآورتر از حشیش و مواد مشابه آن است،  چرا که با بوییدن و استعمال آن سلول‌های مغز به آن عادت کرده و فرد به سمت توهم و جنون کشیده می‌شود. این جامعه‌شناس اضافه کرد: اصلی‌ترین اثر مصرف گل و اعتیاد به آن، خودکشی به‌ شکل پرش از بلندی است که فرد ارتفاع را بسیار ناچیز می‌انگارد و اقدام به رفتارهای بسیار خطرناک و جنون‌آمیز می‌کند.
ابهری خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید خیلی مواظب نوجوانان خود باشند، چرا که گل براحتی تهیه می‌شود و چون به مکان خاصی برای استفاده نیاز ندارد و همچون سیگار آن را می‌کشند، بنابراین روز به روز بر تعداد معتادان و مصرف‌کنندگان این گیاه مخدر در کشور افزوده می‌شود. 
وی ترک گل را بسیار سخت عنوان کرد، چرا که بر عملکرد مغز فرد مصرف‌کننده اثر می‌گذارد. 
در همین باره رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت می‌گوید: اینکه عنوان می‌شود مواد مخدر بر پایه گیاهان تولید شده و اعتیادآور نیست کاملا اشتباه است و فقط و فقط تبلیغ افراد سودجو و سوداگران مرگ برای بازارگرمی و نیات پلید است و  خانواده‌ها باید به جوانان در این باره آگاهی‌های لازم را بدهند. 
سرهنگ حسین باباپور افزود: مواد مخدر گل، حشیش و کانابیس همگی در یک خانواده هستند و گل ۷ برابر نسبت به حشیش اعتیادآورتر است و ماده‌ای بسیار توهم‌زا و اعتیادآور است و باعث اختلال رفتاری و روان‌پریشی و در نهایت جنون می‌شود. 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت بیان کرد: کسانی که ماده مخدر گل، حشیش و ماری‌جوانا را مصرف می‌کنند به‌سرعت سراغ مصرف ماده هروئین می‌روند و شرایط بسیار سختی را در آینده خواهند داشت. 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در ادامه گفت: مرحله اول طرح آرامش در شهر با موضوع برخورد با مظاهر علنی مصرف و توزیع مواد مخدر و سایر جرائم مرتبط در سطح شهر تهران انجام شد که باعث افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقای امنیت در پایتخت شد.
وی در ادامه افزود: با دستور فرمانده کل انتظامی و همچنین سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با استفاده از پلیس‌های تخصصی جهت برخورد و شناسایی لایه‌های پنهان جرائم، بویژه در محدوده مناطق ۱۲ و ۱۶ و محلات شوش، مولوی، هرندی و حاشیه این محلات، با اقداماتی که شد، توانستیم افراد و اماکن و منازلی را که در بحث فروش مواد مخدر و بویژه دیگر جرائم مرتبط از جمله سرقت نقش داشتند و موجب ناامنی می‌شدند شناسایی کنیم. 
سرهنگ حسین باباپور گفت: با تلاشی که انجام شد، ۶۱ باب از منازلی که پاتوق مصرف یا فروش مواد مخدر بودند با مجوز مرجع محترم قضایی و با همکاری شهرداری تهران پلمب شد که این روند همچنان ادامه دارد. سرهنگ باباپور ادامه داد: برابر مواد ۱۳ و ۱۴ مبارزه با مواد مخدر، کسانی که آگاهانه از منازل برای فروش، نگهداری و مصرف مواد مخدر استفاده کنند، مرجع قضایی می‌تواند برای مصادره آنها اقدام کند و مجازاتی نظیر شلاق، جریمه و حبس را نیز در نظر بگیرد. وی افزود: توصیه ما به مالکان اینگونه منازل این است که حتما در اسرع وقت به پلیس مبارزه با مواد مخدر جهت تعیین‌تکلیف املاک خود مراجعه کنند. 
* تبلیغات سوء فروشندگان مواد مخدر
سخنگوی فراجا سه‌شنبه هفته جاری در حاشیه بازدید از نمایشگاه «یاریگران زندگی» با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توصیه من به جامعه و بویژه جوانان این است که «معتاد نشوید که کار سخت و دشوار می‌شود». خیلی اوقات به محله‌ها می‌رویم و معتادان را جمع می‌کنیم. جمع‌آوری معتادان متجاهر و آموزش‌ آنها در کمپ‌ها باید صورت گیرد تا به جامعه برگردند. 
سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به اهمیت پیشگیری از اعتیاد گفت: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، بزرگ‌ترین تاثیر را دارد. گاهی والدین شاغل و فرزندان رها شده‌، دارای آسیب‌های متعدد و متنوعی هستند. برای پیشگیری از گرایش جوانان به سمت اعتیاد باید به جوانان و نوجوانان آموزش داده شود، که در این آموزش‌ها متاسفانه کمی مشکل و فقر آموزشی داریم. 
سخنگوی فراجا با تاکید بر نقش آموزش‌و‌پرورش در پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از زمان جوانان و نوجوانان در مدرسه می‌گذرد و در این بخش باید به فکر پیشگیری باشیم. آموزش بسیار مهم است تا جوان بداند در زمان وجود استرس و اضطراب چه کاری انجام دهد. با یک پک سیگار هم انسان می‌تواند معتاد شود. البته برای اعتیاد درمان وجود دارد و اگر امروز هم به این فکر بیفتند بهتر از این است که فردا به فکر بیفتند. هر کس به این دام گرفتار شده باید به مراکز  مراجعه کند و بداند اگر اراده کند، حتما درمان خواهد شد اما مهم‌تر این است کاری کنیم که افراد معتاد نشوند. 
وی با اشاره به مراکز روانپزشکی و بیمارستان‌های روانی گفت: بخش زیادی از مراجعه‌کنندگان به این مراکز جوانان و نوجوانانی هستند که متاسفانه درگیر مواد مخدر شده‌اند. کانابیس یا حشیش یا مصرف گیاهانی که می‌گویند عوارض ندارد، چنان عوارضی دارد که شاهدیم حتی برخی از مصرف‌کنندگان را به ورطه جنون می‌کشاند. فرزندان عزیر ما نباید گول تبلیغات سوء را که از سوی فروشندگان موادمخدر مطرح شده بخورند. 
منتظرالمهدی با بیان اینکه ورزش، آموزش و حمایت خانواده توأم با تعلیم و تربیت کمک می‌کند تا بچه‌ها به راحتی بحران دوره جوانی و نوجوانی را طی کنند، گفت: معاونت اجتماعی و پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با حضور در مراکز و مراجع آموزشی، راه‌های پیشگیری از اعتیاد را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. امروز در ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری همه تجربیات به کار گرفته شده و شاهدیم که چه استقبالی از نمایشگاه یاریگران زندگی می‌شود و والدین مشتاق به دریافت آموزش هستند.

Page Generated in 0/0058 sec