printlogo


کد خبر: 272272تاریخ: 1402/9/2 00:00
اخبار

انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران یکم بهمن‌برگزار می‌شود
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مطابق انتشار فراخوان ثبت‌نام متقاضیان ریاست این اتاق، تاریخ برگزاری انتخابات یک بهمن‌ در جلسه رسمی هیات نمایندگان خواهد بود. جهانبخش سنجابی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: صبح دیروز فراخوان ثبت‌نام برای جایگاه ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در روزنامه دنیای اقتصاد به صورت عمومی چاپ شد و متقاضیانی که قصد حضور در این کرسی را دارند می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. وی با تاکید بر اینکه متقاضیان تا ۱۳ آذر فرصت ثبت‌نام دارند، تصریح کرد: اگر فردی از هیات‌رئیسه متقاضی ریاست اتاق بازرگانی باشد، می‌تواند برای کرسی خالی‌شده ثبت‌نام کند. سنجابی با بیان اینکه تاریخ برگزاری انتخابات ریاست اتاق بازرگانی همزمان با نشست هیات نمایندگان اول بهمن خواهد بود، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل درخواست متقاضیان، اسامی برای استعلام به بخش تعیین اظهار تایید صلاحیت وزارت اطلاعات ارسال می‌شود تا طی ۱۰ روز کاری اعلام نظر کنند. وی با بیان اینکه فرصتی برای اعلام اعتراض به عدم تایید صلاحیت‌ها نیز تعیین خواهد شد، تاکید کرد: بعد از نهایی شدن اسامی، لیست متقاضیان برای نامزدی در هیات نمایندگان منتشر و نه تنها به خود افراد اعلام می‌شود بلکه تاییدصلاحیت‌شدگان به صورت عمومی اعلام خواهند شد. دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران خاطرنشان کرد: تشریفات برگزاری انتخابات مطابق قانون و مصوبات اتاق بازرگانی ایران انجام می‌شود. سنجابی با اشاره به حکم منتشرشده دادگستری تهران گفت: این رای بر روند برگزاری انتخابات و فرآیند کاری آن تاثیری ندارد و در صورت اجرایی شدن و داشتن عطف به ماسبق کل انتخابات ۱۴۰۱ را باطل می‌کند.
***
طلا در کانال 2 هزار دلاری ماند
هر اونس طلا‌ (معادل 31.132 گرم) با 2 دلار و 71 سنت افزایش 2001 دلار معامله شد. طلا روز گذشته به بالاترین رقم 3 هفته گذشته برابر با 2007.29 دلار در هر اونس رسید. مت سیپسون، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «کاهش ارزش دلار و سوددهی اوراق قرضه، سود واضحی برای قیمت طلا دارند و تمام اینها به لطف آمارهای اقتصادی ملایم آمریکا بوده است که احتمال نخستین کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال 2024 را تقویت کرده است». وی افزود: حرکت کاهشی دلار آمریکا بیش از حد طولانی به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه تعطیلاتی 4 روزه در آمریکا در پیش است، طلا در حال حاضر فاقد شرایط لازم برای این است که بالای 2 هزار دلار بماند. ارزش دلار در برابر ارزهای رقیبش 0.1 درصد افزایش یافت اما در نزدیکی کمترین رقم بیش از 2.5 ماه اخیر قرار دارد. هرچه ارزش دلار کمتر باشد، قیمت طلا برای مالکان ارزهای دیگر گران‌تر می‌شود. مقامات فدرال رزرو در آخرین نشست سیاست‌گذاری خود موافقت کردند «با دقت» پیش بروند و تنها در صورتی نرخ بهره را افزایش دهند که در کنترل تورم پیشرفت وجود داشته باشد. بازارها در حال حاضر 60 درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره تا ماه می‌حداقل 25 درصد کاهش یابد. کاهش نرخ بهره، هزینه‌های نگهداری طلا را کاهش می‌دهد. 
***
نرخ سود بانکی تغییر نمی‌کند
محمدرضا فرزین در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها، این اقدام را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: ما تعداد زیادی صرافی داریم و همین عدم رضایت ما از صرافی‌ها منجر به انحلال کانون صرافان شد و به دنبال سازوکار جدید برای نظارت بر صرافی‌ها هستیم. بسیاری از صرافی‌هایی نیز که تابع مقررات نبودند مجوزهای‌شان لغو شده است. وی در ادامه افزود: به طور منظم بر عملکرد صرافی‌ها نظارت داریم و اخیرا نیز مقررات جدیدی را به شورای پول و اعتبار بردیم تا در مجوز صرافی‌ها تغییرات اساسی بدهیم. بزودی قانون و مقررات جدید تأسیس صرافی‌ها اعلام خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی، مسیر مبادلات بانکی میان ایران و عربستان را تسهیل‌گر روابط اقتصادی تهران - ریاض دانست و گفت که با قطعی شدن و به نتیجه رسیدن مذاکرات بانکی بین دو کشور نتیجه آن اعلام خواهد شد. فرزین با تأکید بر رعایت نرخ سود سپرده‌ها ابلاغی این بانک توسط شبکه بانکی گفت: بانک‌ها موظف به رعایت نرخ سود سپرده‌های ابلاغی هستند و آن دسته از بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌ها عمل کنند متخلف بوده و پرونده به هیات انتظامی جهت بررسی ارسال می‌شود. ضمن اینکه قصدی هم برای تغییر در نرخ سود بانکی نداریم. وی درباره قانون جهش مسکن هم توضیح داد: در جلسه شورای عالی مسکن این موضوع با حضور رئیس‌جمهور بررسی و قرار شد بانک‌هایی که به افراد معرفی‌شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند، جریمه شوند ولی اگر فردی به بانک معرفی نشده یا سامانه راه‌اندازی نشده باشد نمی‌توان بانک را جریمه کرد. فرزین درباره افزایش اختیارات هم توضیح داد: قانون افزایش اختیارات پس از اصلاحیه‌های مجمع تشخیص مصلحت به مجلس ابلاغ و پس از آن هم بزودی به دولت ابلاغ خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به قصد این بانک برای افزایش اختیاراتش گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه (29 آبان 1402) قانون اصلاح شده را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد و مجلس نیز بزودی آن را به دولت ابلاغ می‌کند. قانون جدید تلاش کرده در حوزه فیصله بانک‌ها، تعداد اختیارات بیشتری را به بانک مرکزی بدهد که گام خوبی در جهت افزایش اقتدار و استقلال بانک مرکزی است. این مساله موجب بهتر شدن سیاست‌های پولی، نظارت بر بانک‌ها و موثرتر شدن سیاست‌های کنترل تورم می‌شود. وی درباره تخلف بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری گفت: درباره این وام‌ها یک تکلیف سالانه برعهده بانک‌ها گذاشته شده است و تا پایان سال نظام بانکی باید بتواند آنها را اجرایی کند. تلاش ما این است که تکلیف تعیین‌شده محقق شود و اگر بانکی تعهد خود را انجام نداده باشد، بررسی خواهد شد. رئیس‌کل‌ بانک مرکزی درباره افزایش میزان تسهیلات ازدواج گفت این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0067 sec