printlogo


کد خبر: 272313تاریخ: 1402/9/4 00:00
اخبار

برآورد 50 میلیارد دلاری هزینه بازسازی غزه
کارشناسان هزینه بازسازی خرابی‌های نوار غزه در نتیجه تجاوز نظامی ۴۶ روزه رژیم صهیونیستی به این منطقه را تا 50 میلیارد دلار برآورد کردند. آنطور که العربی الجدید گزارش داده است، با توجه به خسارات هنگفت تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های نوار غزه، هزینه بازسازی آن تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین ‌زده شده است. در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است کشورش برای بازسازی بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌های تخریب‌شده نوار غزه تلاش خواهد کرد. علاءالدین شنکولر، پژوهشگر اهل ترکیه می‌گوید: هزینه‌های جنگ بالای ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و ترکیه هم به تنهایی قادر به تقبل بازسازی آنجا نیست، بلکه جامعه بین‌الملل باید به کمک غزه بیاید. وی افزود: ترکیه احتمالا در بازسازی بیمارستان الصداقه ترکیه در غزه و شمار دیگری از تاسیسات حیاتی مشارکت کند. این پژوهشگر ترکیه‌ای با بیان اینکه جنگ تخریب و کشتار اسرائیل هنوز متوقف نشده است، گفت: برآورد هزینه‌ها و حجم خسارات دشوار است. سمیر صالحه، تحلیلگر دیگر ترکیه‌ای هم با بیان اینکه توقف جنگ شرط اصلی و اولیه صحبت از بازسازی است، گفت: ماشین جنگی اسرائیل صدها مدرسه و بیمارستان را تخریب کرده و نیروگاه برق غزه و پنل‌های تولید انرژی خورشیدی را از کار انداخته است. 50 نهاد دولتی غزه هم توسط اسرائیل نابود شد و 3 ایستگاه پمپاژ آب و 6 ایستگاه تصفیه آب هم از کار افتاد تا مردم غزه در گرسنگی و تشنگی بمانند. به گفته محمود الزغموت، پژوهشگر فلسطینی، اماکن عبادی و مراکز وابسته به نهادهای بین‌المللی غزه هم از حملات اسرائیل در امان نبودند و در این مدت ۳ کلیسا و ۷۰ مسجد در بمباران‌های اسرائیل با خاک یکسان شدند. وی با اشاره به تخریب بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی در شمال نوار غزه گفت: بمباران ۳۵ بیمارستان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی هزینه 1.7 تا ۲ میلیارد دلاری به بار آورده است. خرابی جزئی یا کامل بیش از ۵۵۰ مدرسه و مرکز آموزشی هم هزینه ۲,۱ میلیارد دلاری را تحمیل کرده است. الزغموت نیز پیش‌بینی کرد با وجود اینکه برآورد دقیق میزان خسارات دشوار است اما بارسازی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار هزینه نخواهد داشت و همه این خسارات ناشی از سکوت و همدستی جامعه بین‌المللی با رژیم اشغالگر برای نابودی غزه و کشتار مردم آن بوده است. این پژوهشگر فلسطینی گفت: نوار غزه حتی قبل از عملیات توفان الاقصی در محاصره و فقر به سر می‌برد و اقتصاد  این منطقه در نتیجه تحریم‌های رژیم صهیونیستی در همه بخش‌ها با افول مواجه بوده است. وی افزود: تخریب کارگاه‌های کوچک و زمین‌های کشاورزی مردم غزه در حملات رژیم صهیونیستی نیز خسارت سنگینی را به آنها وارد کرده است.
***
۵۰۰ هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی
مدیر‌کل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن در روستا‌ها واگذار می‌شود.  رضا حمیدی گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی دیگر در روستا‌ها شناسایی شده است. وی افزود: این زمین‌ها در مراحل مختلف تصویب در شورای مسکن استان‌ها، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و کمیته تصویب قرار دارد.  وی همچنین گفت: مراحل واگذاری 437 هزار قطعه از 500 هزار قطعه تعهد داده‌شده در استان‌های مختلف در حال انجام است. مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن اضافه کرد: در استان‌های قم، خراسان رضوی، کردستان و چهارمحال و بختیاری آماده‌سازی زمین‌ها انجام شده و در دیگر استان‌ها آماده‌سازی زمین‌ها در حال انجام است.
***
کسری بودجه فزاینده رژیم صهیونیستی
خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گزارش داد رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ جاری علیه غزه با کسری بودجه فزاینده‌ای طی 2 سال آینده مواجه خواهد شد. این خبرگزاری به نقل از یکی از مقامات وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم طی 2 سال آینده با کسری بودجه فزاینده‌ای مواجه خواهد شد که ممکن است به 9 درصد از تولید ناخالص داخلی خود برسد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کسری بودجه رژیم صهیونیستی در اکتبر گذشته به 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید و به گفته یک مسؤول صهیونیست، انتظار می‌رود کل کسری بودجه این رژیم در دو سال آینده به حدود 9 درصد افزایش یابد. بلومبرگ با اشاره به اینکه جنگ روزانه حدود ۲۶۰ میلیون دلار برای اقتصاد رژیم صهیونیستی هزینه دارد، تاکید کرد این بیشتر از چیزی است که اسرائیل در زمان شروع جنگ در 7 اکتبر انتظار داشت. اداره آمار رژیم صهیونیستی پیش‌تر اعلام کرده بود نرخ بیکاری در ماه اکتبر پس از جنگ غزه به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی می‌گوید، با وجود اینکه نرخ اصلی بیکاری در ماه گذشته در 3.4 درصد تثبیت شده است اما با در نظر گرفتن چیزی که انتظار می‌رود از دست دادن موقت کار باشد، این میزان در ماه اکتبر به 9.6 درصد رسید، به گونه‌ای که  در ماه اکتبر تعداد افراد بیکار در سرزمین‌های اشغالی ۴۲۸ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت شده، در حالی که در سپتامبر (شهریور ماه) گذشته این تعداد ۱۶۳ هزار و ۶۰۰ نفر بوده است. موسسه رتبه‌بندی اس‌اند پی هم در گزارشی اعلام کرده است در بحبوحه افزایش خطرهای ژئوپلیتیکی و امنیتی به علت درگیری با حماس، اقتصاد رژیم صهیونیستی در 3 ماهه چهارم امسال، 5 درصد کوچک خواهد شد. بنا بر این گزارش، کاهش فعالیت‌های اقتصادی، کاهش تقاضای مصرف‌کننده و فضای بسیار بی‌ثبات سرمایه‌گذاری از دلایل رکود شدید اقتصادی برای اسرائیل عنوان شده است.

Page Generated in 0/0156 sec