printlogo


کد خبر: 272322تاریخ: 1402/9/4 00:00
سقف بودجه 1403 تنها 16.7 درصد افزایش یافت
سیگنال ضد‌تورمی بودجه

گروه اقتصادی: محدود شدن رشد سقف بودجه به کمتر از ۲۰ درصد و کاهش چشمگیر ناترازی عملیاتی، عزم راسخ دولت برای پایان دادن به سلطه مالی و تبعات تورمی آن را نشان می‌دهد؛ با این حال اثرگذاری این تدابیر مشروط به حفظ آن در مجلس است.
بخش اول ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هفته گذشته منتشر شد. سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره گفت: کنترل تورم مهم‌ترین هدف دولت است و با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه به صورت واقع‌بینانه و قابل تحقق تنظیم شود.
* کنترل مصارف همزمان با احیای منابع
طبق اعلام خاندوزی، سقف بودجه سال ۱۴۰۳ در لایحه دولت ۲ هزار و ۴۲۹ همت است که نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ رشد 16.7 درصدی دارد. ارقام بخش منابع اما تلاش دولت برای برآورد دقیق و واقع‌بینانه درآمدها را به وضوح نشان می‌دهد. منابع پایدار که عموما شامل درآمدهای مالیاتی می‌شود، رشد 41.9 درصدی داشته، در حالی که «درآمد نفت» و «واگذاری شرکت‌های دولتی» به ترتیب 8.1 و 43.4 درصد کاهش یافته است. با توجه به تحقق تقریبا کامل درآمدهای مالیاتی در سنوات گذشته، اقدام دولت در کاستن از رقم درآمد پیش‌بینی شده ۲ ردیف مهم، ضریب اطمینان تحقق منابع بودجه سال آینده را به میزان چشمگیری افزایش و به همین میزان، خطر عدم تحقق منابع را کاهش داده است.
* افت چشمگیر ناترازی عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
کنترل هزینه‌ها بویژه هزینه‌های جاری همزمان با احیای درآمدهای نفتی و مالیاتی، باعث شده تراز عملیاتی بودجه که در قانون بودجه سال جاری معادل منفی ۴۵۷ هزار میلیارد تومان بود، به منفی ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش یابد. کاهش ۳۳ درصدی کسری تراز عملیاتی با در نظر گرفتن تاثیر تورم به معنای نصف شدن کسری تراز عملیاتی به قیمت ثابت است. کاهش این نسبت نشان می‌دهد مدیریت ناترازی عملیاتی بودجه سال آینده به مراتب نسبت به سال جاری راحت‌تر خواهد بود.
محدود شدن رشد سقف بودجه به کمتر از ۲۰ درصد در شرایط تورم ۴۰ درصدی، کاهش چشمگیر ناترازی عملیاتی و افزایش چشمگیر سهم منابع پایدار از کل منابع بودجه، عزم راسخ دولت برای پایان دادن به سلطه مالی و تبعات تورمی آن را نشان می‌دهد. با این حال اثرگذاری این تدابیر مشروط به حفظ آن در مجلس و خودداری نمایندگان از تحمیل بی‌حساب و کتاب هزینه به بودجه است.
* کاهش ناترازی‌ها و هزینه‌ها برای کاهش تورم
پیش‌تر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه ۱۴۰۳ گفته بود: در بودجه ۱۴۰۳ کاهش ناترازی‌ها در همه حوزه‌ها، کاهش هزینه‌ها و شناسایی منابع جدید درآمدی در دستور کار قرار دارد تا منجر به کاهش تورم شود.
* تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، کاهش تورم و تقویت بهره‌وری در بودجه ۱۴۰۳
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در فرآیند تهیه و تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی و کاهش تورم و تقویت بهره‌وری در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم، لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۳ کاهش ناترازی‌ها در همه حوزه‌ها در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: در تهیه و تنظیم قانون بودجه ۱۴۰۳ کاهش هزینه‌ها و شناسایی منابع جدید درآمدی مدنظر قرار خواهد گرفت تا این مهم منجر به کاهش ناترازی‌ها و کاهش تورم شود.
* الگوی مدیریت و انضباط مالی برای شرکت‌های دولتی ارائه شود
داوود منظور افزود: باید یک الگوی مدیریت و انضباط مالی برای شرکت‌های دولتی ارائه شود تا شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت حداکثری، وضعیت بهره‌وری خود را بهبود دهند؛ همین مساله باعث افزایش منابع و تحقق رشد اقتصادی بالاتر برای کشور خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت درآمدی دولت از معادن، گفت: ایران از نظر ذخایر معدنی، کشوری غنی محسوب می‌شود؛ با این حال وضعیت درآمدی دولت از معادن با وضعیت مطلوب فاصله دارد.
وی تاکید کرد: ضروری به نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه با تهیه قوانینی درباره افزایش میزان درآمد دولت از بخش معادن و بررسی آن در شورای‌عالی معادن، زمینه افزایش میزان درآمد دولت را فراهم کند.
* لایحه بودجه ۱۴۰۳ در ۲ سطح به مجلس ارائه می‌شود
منظور ادامه داد: با توجه به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ در ۲ سطح به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، تمام کارگروه‌ها و معاونت‌ها جمع‌بندی نهایی خود را درباره سطح اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ که محوری‌ترین موضوع به بحث مصارف و منابع اختصاص دارد در اسرع وقت ارائه دهند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: سطح اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ باید سریعا تهیه و به هیات دولت ارائه شود که بعد از تصویب در هیات دولت، سطح اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ اوایل آبان‌ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
بر اساس این گزارش، در یازدهمین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۳ هر یک از معاونان، روسای امور و کارشناسان سازمان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

Page Generated in 0/0060 sec