printlogo


کد خبر: 272324تاریخ: 1402/9/4 00:00
نگاهی به دومین نمایشگاه تجسمی ایثار
اینجا هنر از داغ فلسطین می‌گوید

گروه فرهنگ و هنر: ژاک کافمن، هنرمند سرشناس و معتبر سوییسی - فرانسوی که بارها برای برپایی کارگاه‌های تخصصی به ایران آمده و در حوزه فلسفه هنر نیز جزو صاحبنظران سرشناس بین‌المللی است، اعتقاد دارد هنر می‌تواند بین ۲ انسانی که با یکدیگر کاملا ناشناس و بیگانه هستند، تنها وجه اشتراک باشد. حتی می‌تواند زبان مشترک باشد برای انسان‌هایی که با زبان یکدیگر آشنا نیستند و این قابلیت ویژه هنر است که موجب برقراری ارتباط بین انسان‌های مختلف با فرهنگ‌های گوناگون می‌شود. در بین رشته‌های مختلف هنری نیز، هنرهای تجسمی به ‌عنوان گرایش و رشته‌ای که از زبان بین‌المللی قوی و پرقدرتی برخوردار است، همواره نقش و سهم مهم و تأثیرگذاری را در رویدادها و رخدادهای داخلی و خارجی بر عهده داشته است؛ البته شناخت و استفاده از این ظرفیت از دیرباز در بین هنرمندان کشور ساری و جاری بوده است. مصداق این گفته نیز تقدیم شهدای هنرمند حوزه تجسمی در ۸ سال دفاع‌مقدس است که خود گواه متقنی از شناخت هنرمندان ایرانی از ظرفیت غنی و مهم حوزه تجسمی است که از دیرباز در سپهر هنر ایران‌زمین در جریان بوده است. 
از سویی این هنر همواره از سوی برخی جریانات مورد هجمه قرار گرفته که با حضور بموقع و قاطع هنرمندان متعهد و متخصص خنثی شده و امروز حوزه تجسمی در مواجهه با رخدادهای بین‌المللی، همواره به‌ عنوان پرچمدار هنرها دست به اقدام می‌زند. همچنین با درایت سیاست‌گذاران و اهتمام ویژه هنرمندان، شبکه مهمی از متخصصان این حوزه در سطح کشورهای همسایه و محور مقاومت تشکیل شده است که نمونه بارز آن را در برپایی 6 دوره جشنواره هنر مقاومت که اختصاص به رویدادهای تجسمی دارد، می‌توان شاهد بود. این در حالی است که برخی ارگان‌ها نیز با شناخت عمیق و غنی از ظرفیت موثر حوزه تجسمی، جسته و ‌گریخته به برگزاری رویدادهایی اهتمام ورزیده‌اند که خود جای تقدیر دارد. حال در این روزها و شرایط خاص منطقه، دومین دوره نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در حال برگزاری است که می‌توان در سطح جهانی و بین‌المللی از آن یاد کرد. 
نکته قابل ‌توجه این رویداد هم مشارکت همه نهادها و ارگان‌هایی است که هر کدام در این حوزه فعالند. از شهرداری تهران تا حوزه هنری و بسیج هنرمندان هر کدام در برپایی این رویداد منطقه‌ای حاضر شده‌اند و ظرفیت‌های موجود را به میدان آورده‌اند، به ‌عنوان نمونه بسیج هنرمندان با اتکا به شبکه‌های سراسری خود در گستره کشور، شهرداری تهران با قابلیت‌ ارائه این رویداد در پایتخت و حوزه هنری با حضور هنرمندان شاخص و سرشناس وارد این میدان شده‌اند و همه دست‌ به ‌دست هم با یک همکاری مثال‌زدنی، همراه بنیاد شهید و امور ایثارگران دومین دوره این رویداد را برپا کرده‌اند، البته سازوکار دوره دوم با دوره گذشته بسیار متفاوت‌ است اما آنچه مشخص است، همراهی ظرفیت‌های پراکنده و تجمیع آن ذیل یک رویداد، خروجی کار را بسیار ارزشمند و تکرارنشدنی کرده است. حضور بیش از 7 هزار اثر تنها در بخش دانش‌آموزی، مشارکت بیش از هزار هنرمند در بخش بزرگسال و خلق بیش از هزار اثر با موضوعات اعلام‌شده در فراخوان، تنها بخشی از مشارکت هنرمندان در این رویداد است که در حال سپری کردن دومین دوره خود است. در این میان استان‌های تهران، قزوین، البرز، چهارمحال‌وبختیاری و قم دارای بیشترین شرکت‌کننده هستند. بخش فلسطین و مقاومت مردم غزه نیز از جمله بخش‌هایی که امسال و در مواجهه با جنایت رژیم صهیونیستی، تنها در فاصله چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه ایجاد شد و با اخباری که از ستاد دبیرخانه رسیده، مشارکت هنرمندان در این بخش نیز مثال‌زدنی بوده است. همان‌طور که پیش‌تر بدان اشاره شد، در کنار اقبال و استقبال خیره‌کننده هنرمندان از این رویداد، مشارکت و همراهی دستگاه‌ها و نهاد‌های حاضر، گام بسیار درخشانی است که می‌تواند سرلوحه سایر اقدامات اینچنینی شود. 
یکی از ضعف‌های موجود در برگزاری چنین رویدادهایی معمولا اقدامات جزیره‌ای دستگاه‌ها و نهاد‌ها بوده اما این بار در کنار سلایق، اهداف و وظایف مختلف و متفاوت، همه نهادهای موثر فرهنگی و هنری در کنار یکدیگر به برپایی یک رویداد ملی و منطقه‌ای اقدام کرده‌اند که خود جای تقدیر فراوان دارد. از طرفی شناخت دقیق از خلأ موجود در حوزه استان‌ها یکی دیگر از اقدامات مثبت این دوره است که با برگزاری منطقه‌ای این دوره تلاش شده علاقه‌مندان هنرهای تجسمی در استان‌ها نیز وارد عمل شوند و دست به خلق اثر بزنند. در این بین و در حوزه دانش‌آموزی با نگاه نسل‌محوری و سازماندهی استعداد‌های حاضر در این رویداد، می‌توان به نوعی شرکت‌کنندگان نوجوان این دوره را پشتیبان نسل طلایی و متعهد هنرهای تجسمی کشور دانست. مدیر بخش دانش‌آموزی این رویداد هم پیرامون این موضوع عنوان کرده بود با توجه‌ به آثار مطلوب و قابل‌قبول در این بخش، تصمیم بر این شد نمایشگاه اختصاصی بخش دانش‌آموزی برگزار شود و آثار برگزیده به چاپ برسد و در نمایشگاه رونمایی شود، البته آثار پس از اختتامیه اصلی در هنرستان‌های شهرستان‌های استان تهران نیز به ‌صورت ویژه و در قالب نمایشگاه مدرسه ارائه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در قالب کارگاه‌های آموزشی که در ادامه این روند شکل می‌گیرد، حضور یابند. ان‌شاءالله به برگزیدگان هر بخش بتوانیم در آینده سفارش اثر هم بدهیم. از طرفی دبیر جشنواره نیز با اشاره به تقدیر از خانواده‌های شهدای هنرمند و تقدیر از آنها اعلام کرد: تقدیم بیش از ۲ هزار شهید هنرمند در ۸ سال دفاع‌مقدس نشان از درست‌ترین درک از شرایط توسط جامعه هنری و هنرمندان در سال‌های دفاع‌مقدس است. بسیار بعید است در سرتاسر دنیا جنگی وجود داشته باشد که این تعداد هنرمند جان‌شان را فدای سرزمین و آرمان‌شان کرده باشند، از همین رو تبیین و شناساندن چنین ظرفیت‌هایی نیاز امروز جامعه هنری ما است، بویژه که نوجوانان و جوانان هنرمند امروزی تشنه دریافت و شناخت هنرمندان بزرگ هستند؛ بنابراین ما به ‌عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری موظفیم به ‌اندازه بضاعت خودمان این هنرمندان را شناسایی و معرفی کنیم تا سیره رفتاری و هنری‌شان سرلوحه نسل امروزی قرار گیرد.
در پایان، آنچه از دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار می‌توان فهم کرد، اینکه شناخت دقیق و درست از ظرفیت‌های موجود در این حوزه، کشف و استعدادیابی در حوزه دانش‌آموزی به عنوان پشتیبان ظرفیت متعهد و متخصص هنرهای تجسمی و ارائه و عرضه آثار در گستره ایران اسلامی، این رویداد را به یکی از مهم‌ترین و موثرترین رویداد‌های تجسمی کشور بدل کرده است و امیدواریم این نهال نوپا اما تاثیرگذار شاهد برپایی سومین دوره خود در سال آینده 
نیز باشد.

Page Generated in 0/0062 sec