printlogo


کد خبر: 272328تاریخ: 1402/9/4 00:00
آتش در لانه عنکبوت

حنیف غفاری: بنیامین نتانیاهو پس از وقوع عملیات غرورآفرین توفان الاقصی، مدعی بود در مدت زمانی بسیار کوتاه مقاومت فلسطین را نابود و نظم نوین منطقه‌ای را به سود منافع تل‌آویو ترسیم و اجرایی خواهد کرد. هدف نتانیاهو، بازگشت به قبل از ۷ اکتبر (روز عملیات توفان الاقصی) و حتی فراتر از آن، تبدیل جنگ غزه به فرصتی برای گریز از بحران‌های داخلی در تل‌آویو بود. حمایت مطلق جو بایدن، اولاف شولتس، امانوئل مکرون و ریشی سوناک از نسل‌کشی گسترده صهیونیست‌ها در نوار غزه، نتانیاهو را در پیشبرد مسیر تعیین‌شده توسط کابینه جنگ رژیم اشغالگر قدس جری‌تر کرد. با این حال، پس از 46 روز صهیونیست‌ها به آتش‌بسی تن دادند که حتی تصور آن نیز در روزهای ابتدایی نبرد از سوی افرادی مانند بن گویر و گالانت ناممکن محسوب می‌شد.
گزاره برگ (فکت شیت) آتش‌بس موقت، جایی برای توجیه صهیونیست‌ها در قبال شکست در نوار غزه باقی نگذاشته است. رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بارها اعلام کرده بودند پذیرش هر گونه آتش‌بس با حماس، منجر به تقویت مقاومت و ارتقای قدرت تاکتیکی - محاسباتی جبهه مقاومت در نبرد با تل‌آویو خواهد شد. 
حتی کار به جایی رسید که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مواضع منفعلانه خود، به جای آتش‌بس سخن از وقفه بشردوستانه به میان آورد و حتی به توقف چند ساعته بمباران بیمارستان شفا در غزه نیز رضایت داده بود! اما مقاومت فلسطین اسیر روایتگری‌های فرامتنی و متنی مغرضانه سیاستمداران و رسانه‌های غربی و صهیونیستی در قبال جنگ غزه نشد و تمرکز اصلی خود را حول هدایت و مدیریت تاکتیکی میدان نبرد متمرکز کرد. 
پس از 46 روز، نه خبری از نابودی حماس است و نه خبری از کشف تونل‌های پیچیده و چندلایه مقاومت! فراتر از آن، خروش جهانی علیه جنایات اسرائیل منجر به تشدید پدیده‌ای تحت عنوان «صهیونیست‌ستیزی» شده است. این پدیده روز به روز ابعاد جدی‌تر و عمیق‌تری به خود می‌گیرد و آینده‌پژوهی صهیونیست‌ها در قبال دوران پساجنگ غزه را یکی پس از دیگری نقش بر آب ساخته است. یکی از ویژگی‌های آتش‌بس اخیر، عدم تفسیرپذیری آن است. سکوت منابع غربی‌- ‌صهیونیستی در قبال آتش‌بس اخیر، بیانگر عمق فاجعه‌ای است که به ضرر تل‌آویو، واشنگتن و اتحادیه اروپایی رقم خورده است. بر همگان مسجل است اگر صهیونیست‌ها کمترین امیدی نسبت به پیروزی در جنگ داشتند، هرگز تن به آتش‌بس نمی‌دادند. بی‌دلیل نبود بن گویر، وزیر امنیت قومی کابینه کودک‌کش نتانیاهو و ۲ وزیر دیگر، مخالفت خود را با آتش‌بس اخیر علنی کردند.
بخش مهمی از نگرانی‌های بایدن و نتانیاهو، مربوط به روزهای پس از آتش‌بس موقت است. استراتژیست‌های آمریکایی و صهیونیست متفق‌القولند زمانی که به مساله آزادی نظامیان اسرائیلی که در اسارت حماس هستند برسید، این مذاکرات دشوارتر خواهد شد؛ ضمن آنکه اکنون ارتش رژیم صهیونیستی دریافته تبدیل غزه به زمین سوخته، منجر به آزادی اسرا و حتی کشف دقیق مکان آنها نخواهد شد. حمله نظامی به شمال غزه منجر به آزادی یک اسیر، آن هم بر اساس تصمیم بشردوستانه حماس شد.
اکنون صهیونیست‌ها با کوله‌باری از شکست‌های امنیتی، سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و روانی در جنگ غزه تن به آتش‌بسی داده‌اند که تا چند روز گذشته حتی از بردن نام آن نیز ابا داشتند! قطعا نتانیاهو تنها قربانی این آوردگاه نبوده و موجودیت صهیونیسم و جریان‌های حامی و مهره‌های رسانه‌ای - عملیاتی  منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای  جلادان کودکان غزه تحت تاثیر این شکست سنگین قرار خواهد گرفت. 
توصیف شرایط جاری در تل‌آویو، اساسا دشوار نیست: آتشی که امروز در لانه عنکبوت افتاده، روزبه‌روز مشتعل‌تر می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec