printlogo


کد خبر: 272331تاریخ: 1402/9/5 00:00
اخبار

بیتا فرهی درگذشت
با تایید فرزند بیتا فرهی، این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که طی چند هفته گذشته به دلیل عارضه ریوی و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر دیروز ۴ آذر در ۶۵ سالگی از دنیا رفت. این هنرمند فقید جزو معدود بازیگران زن سینمای ایران بود که توانست ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. فرهی برای هنرمندی در فیلم‌های کیمیا (۱۳۷۳) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر، خانه‌ای روی آب (۱۳۸۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر  و سومین سیمرغ بلورینش را برای خون‌بازی (1385) به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد. با فوت بیتا فرهی، اکنون کارگردان و تمام بازیگران اصلی «هامون»، اثر تحسین‌شده داریوش مهرجویی دار فانی را وداع گفته‌اند. مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر شامگاه شنبه 22 مهر به طرز دهشتناکی در منزل شخصی‌شان به قتل رسیدند.
مرحوم فرهی در زمان فوت ۶۵ سال داشت و در حال حاضر سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» با بازی این بازیگر فقید از شبکه سوم سیما در حال پخش است.
***
«مهاجر سرزمین آفتاب» سریال می‌شود
کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به کوشش حمید حسام و مسعود امیرخانی، اثری است که خاطرات مرحوم «کونیکو یامامورا» مادر شهید ژاپنی در ایران را شامل می‌شود. کونیکو یامامورا که بعد از آشنایی با یک مسلمان ایرانی و ازدواج با او، ژاپن را به مقصد ایران ترک کرد، بعد از مهاجرت نام سبا را برای خود انتخاب کرد. پیش از این مقام معظم رهبری هم در تقریظی بر این کتاب نوشته بودند: «ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و موثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدن به خانواده اسلامی و مرد مسلمان است و نباید از آن غفلت شود».
حالا سازمان سینمایی سوره قصد دارد با لیلی عاج، کارگردان تئاتر و سینما که این روزها «سرهنگ ثریا» را روی پرده دارد، سریال خاطرات کونیکو یامامورا را کلید بزند. این سریال اقتباسی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» است. خود لیلی عاج فیلمنامه این اثر را خواهد نوشت.
***
اخراج بازیگر طرفدار فلسطین به قیمت توقف «جیغ ۷»
ملیسا باررا یکی از بازیگران اصلی فیلم «جیغ ۶» به دلیل پیام‌هایش در رسانه‌های اجتماعی در حمایت از فلسطینی‌ها، توسط اسپای گلاس، تهیه‌کننده فیلم اخراج شد. در همین حال پس از اخراج باررا، جنا اورتگا دیگر بازیگری که از زمان پیوستن به این مجموعه ترسناک، به میزان قابل توجهی هواداران آن را افزایش داده بود، خبر داد به دلیل تداخل با بازی در سریال «ونزدی» نتفلیکس، به این فیلم بازنخواهد گشت. باررا و اورتگا در فیلم‌های «جیغ» نقش ۲ خواهر را بازی می‌کردند. واکنش‌ها به اخراج باررا شدید بود و کارگردان فیلم کریستوفر لاندون به ماجرای اخراج وی واکنش نشان داد و روز سه‌شنبه یادداشتی در ایکس منتشر اما در ادامه حذف کرد که در آن نوشته شده بود: «همه چیز بد است. فریاد نزن. این تصمیم من نبود».
***
فراخوان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منتشر شد
هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با هدف تعالی و ارتقای شعر امروز از سال ۱۳۸۵، هر سال میزبان کاروان شعر پارسی بوده و هجدهمین دوره آن نیز سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این جشنواره علاوه‌ بر هم‌سخنی با شاعران مطرح معاصر ایران، با هدف معرفی و شناخت شاعران جوان سرزمین عزیزمان و گسترش همدلی و همزبانی با پارسی‌گویان سراسر دنیا برگزار می‌شود. هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر آثاری را که برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۱ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده‌ باشد در ۳ گروه ادبی مجموعه شعر بزرگسال (شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره)، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی می‌کند.
آثار ارسالی به این جشنواره باید تألیفی و به زبان فارسی و مجموعه‌ شعر به ‌صورت مستقل منتشر شده باشد؛ از این‌ رو مجموعه‌های مشترک داوری نمی‌شوند. بر اساس فراخوان این جشنواره، آثاری که در سال‌های قبل با عنوان دیگر یا توسط ناشر دیگری به چاپ رسیده یا به ‌صورت گزیده‌ ‌آثار قبلی باشند، داوری نمی‌شوند. برگزیدگان هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، زمستان ۱۴۰۲ در اختتامیه معرفی و به برگزیدگان، علاوه‌ بر جایزه نقدی، لوح یادبود و تندیس جشنواره اهدا خواهد شد.

Page Generated in 0/0068 sec