printlogo


کد خبر: 272338تاریخ: 1402/9/5 00:00
نیروهای مقاومت در عراق و یمن اعلام کردند در صورت حمله مجدد اسرائیل به غزه سطح درگیری را افزایش می‌دهند
آتش مقاومت برای آتش‌بس
سخنگوی ارتش یمن در توئیتی معنادار نام شرکت کشتیرانی اسرائیلی ZIM را منتشر کرد

گروه بین‌الملل: مقاومت عراق در پیامی اعلام کرد دستان آنها روی ماشه قرار دارد. پیام اصلی مقاومت در عراق، لبنان و یمن این است که هدف اصلی آنها متوقف کردن حملات زمینی و هوایی اسرائیل به نوار غزه است. در چند هفته گذشته مقاومت اسلامی عراق، یمن و لبنان سناریوی واحدی را دنبال می‌کردند که فشار را بر تل‌آویو و واشنگتن به حدی افزایش دهند که اسرائیل دیگر به فکر ادامه حملات به مردم غیرنظامی نباشد؛ هدفی که از ابتدا توسط سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام و بعدها توسط عراق و یمن دنبال شد. مقاومت چند هدف از اعلام این مواضع دارد. ابتدا اینکه به طرف عبری و غربی بفهماند توان بازدارندگی دارد و اگر اسرائیل دوباره بعد از 4 روز آتش‌بس موقت به غزه حمله کرد، با هندسه محور مقاومت روبه‌رو خواهد بود که علاوه بر حمله به مواضع اسرائیلی‌ها به پایگاه‌های آمریکا هم حمله خواهد کرد. در همین چارچوب طی چند روز اخیر حزب‌الله لبنان فشار بر اسرائیل را بشدت افزایش داد و برای نخستین ‌بار از موشک سنگین برکان علیه صهیونیست‌ها استفاده کرد و تلفات زیادی به آنها وارد ساخت. افزایش پلکانی فشار مقاومت بر اسرائیل شدیدا تا روزهای منتهی به آتش‌بس ادامه داشت و اکنون مقاومت اسلامی در لبنان هم اعلام کرده است اگر آتش‌بس ادامه یابد آنها هم به آتش‌بس ادامه خواهند داد. در همین چارچوب روز گذشته هم المیادین اعلام کرد یک کشتی توسط پهپادهای یمن هدف قرار گرفته است. روز گذشته سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن در کانال رسمی تلگرامی خود کلمه ZIM را بازنشر کرد. زیم، یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی برای محموله‌های اسرائیلی در اسرائیل، یکی از 20 شرکت کشتیرانی برتر جهان است. مقر این شرکت در حیفا است. همچنین دفتر مرکزی آمریکای شمالی خود را در نورفولک ویرجینیا دارد.
۲ روز بعد از آغاز آتش‌بس موقت بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت در غزه، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند حملات به پایگاه‌های آمریکایی در این کشور ادامه خواهد یافت؛ موضوعی که در کنار حملات پی‌در‌پی ارتش یمن به اسرائیل در درون سرزمین‌های اشغالی و دریای سرخ به کابوسی برای واشنگتن بدل شده است. 
کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سیدالشهدا عراق گفت آتش‌بس بین حماس و رژیم اشغالگر قدس شامل «مقاومت عراق» نمی‌شود. وی بامداد روز جمعه تاکید کرد وضعیت بین ۲ طرف متفاوت است و خون‌هایی وجود دارد که باید  انتقام آنها گرفته شود. مقاومت اسلامی عراق از زمان حمله رژیم اسرائیل به نوار غزه که نزدیک به 15 هزار شهید و بیش از 30 هزار زخمی برجا گذاشت، در حمایت از غزه و در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از این رژیم پایگاه‌های این کشور در سوریه و عراق را هدف حملات تلافی‌جویانه قرار داد که به بیش از 60 مورد می‌رسد که در آخرین مورد آن پایگاه غیرقانونی نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر هدف حملات پهپادی قرار گرفت. مواضع مهم نیروهای مقاومت در عراق نشان می‌دهد نیروهای مقاومت دست بر ماشه دارند تا در صورت نقض آتش‌بس یا ادامه ندادن آن بعد از 4 روز توسط اسرائیل دوباره حملات خود را به نیروهای آمریکایی و اسرائیلی ادامه دهند. 
در همین رابطه روز جمعه مقاومت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد پایگاه آمریکا در این کشور را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: این پایگاه توسط پهپاد هدف قرار گرفت و این سلاح به صورت مستقیم به هدف خود اصابت کرد. پیش از این «سابرینا سینگ»، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه از تاریخ هفدهم اکتبر ۶۶ مرتبه هدف حمله قرار گرفته‌اند. سینگ شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در پنتاگون تایید کرد بر اثر حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، ۶۲ نظامی این کشور مجروح شده‌اند.
یمن هم در چند هفته اخیر بشدت به مواضع اسرائیل حمله کرده است. در همین زمینه شبکه المیادین به نقل از منابع ویژه خبر داد یک کشتی باری اسرائیلی اوایل بامداد جمعه گذشته در دریای مکران واقع در شمال اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شد. این نخستین ‌بار است که هدف قرار گرفتن این کشتی مخابره می‌شود و به نظر می‌رسد منابع اسرائیلی سعی کرده‌اند این موضوع را کتمان کنند. از سوی دیگر نیز هنوز هیچ طرفی مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد این کشتی کانتینری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی است و هدف حمله یک پهپاد مشکوک در اقیانوس هند قرار گرفته است. این مقام آمریکایی حمله را منتسب به ایران دانست و از توضیح بیشتر درباره این ادعا خودداری کرد. به ادعای این مقام آمریکایی این کشتی با پرچم کشور مالت در حال حرکت بود که هدف پهپاد قرار گرفته و دچار خسارت شده است. او گفت که این حمله تلفات جانی در پی نداشت. به نظر می‌رسد این کشتی کانتینری متعلق به شرکت حمل‌و‌نقل بزرگ «CMA CGM» (مستقر در مارسی فرانسه) است، همچنین بر اساس داده‌های وبسایت MarineTraffic.com که توسط خبرگزاری فرانسه تجزیه و تحلیل شده است، این کشتی از روز سه‌شنبه هنگامی که بندر «جبل علی دوبی» را ترک کرد، ردیاب سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرد تا هدف حمله قرار نگیرد؛ کاری که پیش از این در دریای سرخ برای در امان ماندن از حمله یمنی‌ها انجام داده بود.
حمله به کشتی باری اسرائیلی پس از آن است که یکشنبه هفته گذشته (۲۸ آبان) نیز منابع خبری از ناپدید شدن یک کشتی اسرائیلی در دریای سرخ خبر دادند. شبکه «العربیه» پس از آن گزارش داد اخباری درباره ناپدید شدن یک کشتی اسرائیلی به نام «گلکسی لیدر» منتشر شده است که ۲۲ خدمه در این کشتی حضور داشته‌اند. لحظاتی بعد از انتشار این گزارش، شبکه خبری «المیادین» به نقل از منابع آگاه خبر داد نیروی دریایی یمن موفق شده است یک کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ تحت کنترل خود درآورد و به ساحل یمن منتقل کند. 
از آغاز حملات وحشیانه رژیم اسرائیل در غزه در هفتم اکتبر (15 مهر) محور مقاومت از تمام جهات از عراق تا لبنان و سوریه و یمن اشغالگران را آماج حملات خود قرار داده است. روز گذشته نیز «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «ابو‌عبیده» سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام به مناسبت آغاز آتش‌بس 4 روزه طی سخنانی به طور مشترک از برادران خود در عراق، لبنان و یمن تقدیر کردند.  
هدف‌گیری کشتی باری اسرائیلی در دریای مکران پس از آن است که نیروی دریایی یمن چهارشنبه هفته گذشته (یکم آذر) اعلام کرد «به عملیات‌های نظامی خود علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی تا زمان پایان تجاوزها به غزه و دست کشیدن دشمن از جنایات خود در حق مردم فلسطین ادامه خواهیم داد». نیروی دریایی یمن تاکید کرد چنانچه هر طرف نظامی هنگام انجام عملیات نیروهای یمنی بخواهد از کشتی‌های اسرائیلی محافظت کند، هدف مشروع نیروی دریایی یمن خواهد بود. نیروی دریایی یمن اعلام کرد: «به عملیات‌های نظامی خود علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی تا زمان پایان تجاوزها به غزه و دست کشیدن دشمن از جنایات در حق مردم فلسطین ادامه خواهیم داد». در ادامه این بیانیه همچنین آمده تمام کشتی‌ها با پرچم اسرائیل یا کشتی‌هایی که شرکت‌های اسرائیلی آن را مدیریت می‌کنند یا کشتی‌هایی که مالکیت آنها متعلق به اسرائیلی‌‌هاست، هدف عملیات‌های نیروهای مسلح یمن خواهند بود. نیروی دریایی یمن در عین حال خاطرنشان کرد: «به تمام کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند ابلاغ می‌کنیم از کشتی‌‌های اسرائیلی فاصله بگیرند و سیستم‌های شناسایی خود را خاموش نکنند». در این بیانیه تاکید شده است: «ما همچنین به تمام شرکت‌ها و تجار درباره بارگیری کالاهای‌شان در کشتی‌های اسرائیلی یا تعامل با آنها هشدار می‌دهیم. هر طرف نظامی که سعی داشته باشد از کشتی‌های اسرائیلی محافظت کند، هدف مشروع عملیات‌های ما خواهد بود». سرلشکر «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود ارتش یمن در حمایت از مردم غزه در صورت رویت هرگونه کشتی اسرائیلی آن را هدف حمله قرار خواهد داد. 
همچنین «ابوآلاء الولائی» دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق با اشاره به وحدت میادین نبرد با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: همچنان دستان مقاومت عراق روی ماشه است و میزان پایبندی رژیم اسرائیل به آتش‌بس را زیر نظر داریم. وی در صفحه خود در شبکه ایکس نوشت: با ورود به مرحله اجرایی آتش‌بس در غزه باید به ۲ مساله مهم اشاره کرد؛ اول اینکه خون شهدای مقاومت در تمامی میدان‌ها بویژه خون شهدای الحشدالشعبی در منطقه «جرف النصر» به این پیروزی سرعت بخشید و دشمن را مجبور به پذیرش شروط مقاومت کرد. الولائی نوشت: ثانیا از مقاومت اسلامی عراق خواسته شده دست‌هایش روی ماشه بماند و میزان پایبندی دشمن به شروط آتش‌بس و چگونگی رفتارهایش بر اساس این توافق را تحت نظر داشته باشد و مساله در راستای تاکید بر وحدت میدان‌ها و موضع ما در حمایت از مقاومت فلسطین است.
این موارد نشان می‌دهد مقاومت در عراق، یمن و لبنان این آمادگی را دارد که در صورت از سرگیری حملات به غزه، حملات خود را به اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا افزایش دهد، به طوری که توان بازدارندگی برای عدم ازسرگیری جنگ علیه غزه را حفظ کند.
***
مقام یمنی: تصمیم بستن دریای سرخ به روی اسرائیل پابرجاست
جلال الرویشان، معاون نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در امور دفاعی و امنیتی اظهار داشت: آتش‌بس مربوط به غزه است و سخنگوی نیروهای مسلح نیز اعلام کرد تصمیم ما برای بستن دریای سرخ به روی دشمن همچنان پابرجاست. موضع یمن به وضوح به صورت رسمی و مردمی اعلام شد و دیگر زبان دیپلماتیک وجود ندارد. هر طرفی که می‌گوید ما در حمایت از فلسطین عمل می‌کنیم مانند ما عمل کند، چرا که ایستادگی ما در کنار فلسطین یک وظیفه ملی، عربی، میهنی و اخلاقی است.
***
حمله مجدد به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی
منابع خبری از شنیده شدن صدای چند انفجار در شهر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند. روزنامه یدیعوت آحارانوت خبر داد که سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی فعال شده است. هنوز جزئیات بیشتری درباره علت این انفجارها منتشر نشده است. پیش از این، چند بار نیروهای یمنی، این شهر را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داده بودند. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، شامگاه چهارشنبه هفته گذشته، از حمله موشکی به بندر ایلات خبر داد و گفت که یگان موشکی این کشور چندین موشک به سمت اهدافی نظامی در «ام الرشراش» (بندر ایلات) در جنوب فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

 


Page Generated in 0/0056 sec